آفتاب

کودکان مهاجر در تایلند زندانی می‌شوند

کودکان مهاجر در تایلند زندانی می‌شوند

سالانه هزاران کودک مهاجر از جمله تعداد زیادی نوزاد و کودک شیرخواره در مکان‌های کثیف و تنگ و تاریک در تایلند نگهداری می‌شوند و در این شرایط آسیب‌های جسمی و روانی جدی آن‌ها را تهدید می‌کند.

به گزارش سرویس اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گزارش 67 صفحه‌ای دیده‌بان حقوق بشر با عنوان «دو سال بدون نور ماه: بازداشت کودکان مهاجر در تایلند»، حکایت از آن دارد که چگونه تایلند حقوق و شرایط رفاهی کودکان را تنها به دلیل شرایط مهاجرت آنها یا والدینشان پایمال می‌کند. بنابر این گزارش، کودکان مهاجر در مکان‌های بسیار کثیف و سلول‌های پرجمعیت بدون تغذیه، آموزش و فضای تفریح و ورزش کافی نگهداری می‌شوند. نویسندگان این گزارش ابراز نگرانی کرده‌اند که بازداشتگاه‌ها جای کودکان مهاجر نیستند و موضوع ناراحت کننده در این میان نیز اقدامات اندک دولت تایلند برای رسیدن به استانداردهای بین‌المللی در این زمینه است.

گزارش دیده‌بان حقوق بشر که بر اساس مصاحبه با 41 کودک و 64 فرد بزرگسالی که توسط نیروهای مهاجرت تایلند دستگیر شده بودند تهیه شده نشان می‌دهد که اغلب این افراد از کشورهای همسایه‌ میانمار، کامبوج و لائوس هستند و هیچ گونه حمایت قانونی ندارند و این شرایط، تخطی از قوانین بین‌المللی است.

در این گزارش یکی از مهاجران اشاره می‌کند که چگونه خود و خانواده‌اش در این مراکز در شهر بانکوک و به مدت شش ماه بازداشت شده بودند. این گزارش حقوق بشری همچنین اضافه می‌کند که بر اساس اظهارات این کودکان، سلول‌های نگهداری از آن‌ها به حدی کوچک و پرجمعیت بوده که آن‌ها مجبور می‌شدند نشسته بخوابند. با توجه به نقل قول‌های کودکان دیگر آن‌ها نیز روی زمین و یا حتی پله‌ها بدون هیچ امکاناتی برای خواب می‌خوابیدند.

بر اساس قوانین تایلند هر مهاجری که به صورت غیرقانونی وارد این کشور شود حتی اگر کودک هم باشد دستگیر و زندانی می‌شود. طی ماه‌های اخیر ده‌ها هزار کارگر از میان هزاران کارگر مهاجر به خصوص آن دسته که از کامبوج به این کشور آمده‌اند پس از انتشار خبر دستگیری این افراد توسط نیروهای نظامی از تایلند فرار کرده‌اند. بر اساس آمارهای رسمی تایلند، نرخ بیکاری در این کشور بسیار پایین و برابر با 0.9 درصد است.

بسیاری از کارگران خارجی که به تایلند وارد می‌شوند کارهایی با حقوق پایین را به عهده می‌گیرند که خود تایلندی‌ها تمایل به انجام آن کارها ندارند اما همیشه امکان دخالت و آزار و اذیت پلیس و یا هر گونه استثمار نیز وجود دارد. در عین حال پلیس تایلند معتقد است سیاست دستگیری این افراد در تایلند به آن شدتی که گزارش می‌شود نیست و نیروی نظامی این کشور کارگران غیرقانونی را به یافتن شغل از طریق راه‌های صحیح تشویق می‌کند.

به گزارش ایسنا به نقل از سی‌ان‌ان، سازمان بین‌المللی مهاجرت (IOM) برآورد می‌کند که حدود 370 تا 380 هزار کودک مهاجر در تایلند هستند و اکثریت آن‌ها از میانمار که کشوری درگیر جنگ‌های فرقه‌ای است به این منطقه می‌آیند. بنابر گزارش دیده‌بان حقوق بشر، شرایط نگهداری این کودکان در زندان‌های پرجمعیت و امکانات محدود آن‌ها در حال وخیم‌تر شدن است چرا که آمار مهاجران و پناهندگان از مناطق دیگر در حال افزایش است برای مثال مهاجران سوری به دنبال جنگ‌های داخلی به تایلند مهاجرت می‌کنند.

انتهای پیام

کد N493458

وبگردی