آفتاب

سفیر فلسطین در مصر: آمریکا طرح عباس را در شورای امنیت وتو می‌کند

سفیر فلسطین در مصر: آمریکا طرح عباس را در شورای امنیت وتو می‌کند

سفیر فلسطین در مصر اعلام کرد: وزیران خارجه اتحادیه عرب در نشست اخیر خود از دبیرکل اتحادیه عرب خواستند تا طرح عباس را در شورای امنیت سازمان ملل و دیگر گروه‌های بین‌المللی و منطقه‌ای مطرح کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، جمال شوبکی، سفیر فلسطین در مصر گفت، در این پیش‌نویس قطعنامه از دبیرکل اتحادیه عرب خواسته شده تا طرح محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین را در شورای امنیت سازمان ملل و دیگر گروه‌های بین‌المللی و منطقه‌ای مطرح کند.

وی افزود، وزرای امور خارجه اتحادیه عرب در حال مذاکره درباره پیش‌نویس قطعنامه‌ای هستند.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین ماه گذشته میلادی در اوج جنگ 50 روزه‌ اسرائیل به غزه این پیشنهاد را به عنوان راهی برای جلب توجه مجدد جامعه بین‌الملل به درخواست‌های فلسطینی‌ها در مورد یک کشور مستقل مطرح کرد که این امر پس از ناکامی تلاش‌ها در خصوص دستیابی به توافق صلح با اسرائیل صورت گرفت.

براساس ارزیابی‌های سازمان ملل و فلسطین، بیش از 2100 فلسطینی که اکثر آنها غیرنظامی بودند در این جنگ کشته شدند. هزاران ساختمان تخریب شده و ده‌ها هزار تن بی‌خانمان شده‌اند.

این در حالی است که در این جنگ از طرف اسرائیلی 72 تن از جمله شش غیرنظامی کشته شدند. این جنگ به وسیله یک آتش بس و تعهد برای مذاکرات بیشتر درباره پایان بحران غزه خاتمه یافت.

محمود عباس همچنین به دنبال یک جای پای محکم در غزه است که هفت سال پیش توسط حماس از تصرف نیروهایش درآمده و قصد دارد تا به مردم فلسطین نشان دهد که وی برای پایان دادن این درگیری‌ و هدایت فلسطینی‌ها به استقلال در تلاش است.

اسرائیل ضمن مخالفت شدید با تلاش‌های فلسطینی‌ها در سازمان ملل برای دست‌یابی به استقلال گفت، این اقدامی است که مانع روند مذاکرات می‌شود.

شوبکی گفت: درخواست ارائه شده از سوی محمود عباس به سازمان ملل مطابق با دیگر قطعنامه‌های بین‌المللی درباره ایجاد کشور مستقل فلسطین و به رسمیت شناختن مرزبندی‌های 1967 میلادی به عنوان اساسی برای مذاکرات است.

وی افزود: ممکن است آمریکا در شورای امنیت این درخواست را وتو کند. اسرائیل با مخالفت نسبت به خروج از مرزبندی‌های تعیین شده پیش از سال 1967 میلادی، احتمالا به دنبال کمک آمریکا برای وتو کردن این درخواست است.

شوبکی ادامه داد: این یک جنگ سیاسی است. از آنجایی که واشنگتن به دنبال یک ائتلاف بین‌المللی برای مبارزه با تروریسم در این منطقه است، باید بداند که رد کشور مستقل فلسطین از سوی شبه نظامیان این منطقه برای تقویت افراط گرایی استفاده می‌شود.

وی گفت: اعطای حق قانونی به فلسطینی‌ها منجر به ثبات در منطقه می‌شود. اگر این درخواست وتو شود، فلسطینی‌ها درخواست خود به دادگاه کیفری بین‌المللی را ارائه می‌دهند و در آنجا اتهامات جنایات جنگی علیه اسرائیل را پیگیری می‌کنند.

انتهای پیام

کد N493423

وبگردی