آفتاب
جوکار:

کابینه جدید، استقلال عراق را در قبال زیاده‌خواهی‌ها حفظ کند

کابینه جدید، استقلال عراق را در قبال زیاده‌خواهی‌ها حفظ کند

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اهمیت ثبات سیاسی در عراق برای جمهوری اسلامی، ابراز امیدواری کرد که کابینه جدید عراق در مقابله با داعش و تروریست‌های دیگر در این کشور با قوت ظاهر شود.

محمدصالح جوکار در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان اینکه کابینه آینده عراق باید منعکس‌کننده وزن گروه‌های سیاسی حاضر در پارلمان این کشور باشد، گفت: در صورتی که کابینه جدید عراق پشتوانه آرای بالای مجلس را داشته باشد می‌تواند به پشتوانه این آرا در اجرای برنامه‌ها و تنظیم سیاست‌ها در عرصه‌های داخلی و خارجی گام‌های موثری بردارد.

وی افزود: اگر کابینه عراق رای اعتماد بالایی از پارلمان این کشور بگیرد می‌تواند هم با قوت و قدرت در عرصه داخلی در مقابله با داعش و تروریست‌های دیگر ظاهر شود و هم استقلال کشور را در مقابل زیاده‌خواهی برخی کشورها نسبت به عراق حفظ کند.

نماینده مردم یزد در مجلس درباره حضور اقوام و مذاهب مختلف در کابینه جدید عراق نیز یادآور شد: وزن هر کدام از قومیت‌ها و مذاهب عراق در تعداد نمایندگان حاضر در مجلس این کشور مشخص است و مجلس ترکیبی از همه قومیت‌ها و مذاهب است. قطعا کابینه جدید هم برگرفته از آرای مجلس خواهد بود و نظرات گروه‌ها و قومیت‌ها در ترکیب کابینه دخیل خواهد شد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: کابینه عراق باید این اعتماد را ایجاد کند که مدافع حقوق تمام گروه‌ها و قومیت‌ها در عراق است تا پشتوانه محکمی از حمایت آنها را برای خود در آینده ایجاد کند و احساس شود که این کشور دارای چندگانگی در حوزه قدرت سیاسی نیست بلکه تمام گروه‌ها در دفاع از حاکمیت و در مقابله با تهدیداتی که نسبت به عراق وجود دارد، یکپارچه هستند.

جوکار تاکید کرد: اگر گروه‌های مختلف در عراق دشمن اصلی‌شان را به خوبی تشخیص دهند و بشناسند انسجام و همگرایی آنها در آینده بیشتر خواهد شد.

وی با اشاره به اهمیت ایجاد ثبات سیاسی در عراق برای همه کشورهای منطقه، اضافه کرد: برای ایران هم حاکمیت عراق و وجود ثبات سیاسی در این کشور حائز اهمیت است و ما نمی‌توانیم نسبت به تحولات عراق بی‌تفاوت باشیم.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: ما در کنار خود عراق یکپارچه‌ای می‌خواهیم که حاکمیت سیاسی‌اش برآمده از آرای مردم باشد و بتواند در آینده نقش موثری در توسعه فزآینده عراق ایجاد کند.

انتهای پیام

کد N493257

وبگردی