آفتاب

آغاز راه دشوار العبادی در عراق

آغاز راه دشوار العبادی در عراق

بغداد - ایرنا - کابینه سوم عراق پس از 2003 میلادی و در پی سقوط ˈصدام حسینˈ، دوشنبه شب از مجلس این کشور رای اعتماد گرفت تا شاید ˈگره های سیاسیˈ عراق با تشکیل دولت جدید، گشوده شود.

'حیدر العبادی' که از امروز (سه شنبه ) بطور رسمی نخست وزیر عراق شده است، 20 مرداد امسال از سوی 'فواد معصوم' رییس جمهوری این کشور مامور تشکیل دولت شد و تا فردا مهلت داشت تا کابینه خود را برای دریافت رای اعتماد به پارلمان معرفی کند.

سایه اختلافات میان جریان های سیاسی بر سر برخی مطالبات غیر عملی و نیز دعوا درباره پست های وزارتی، این پروسه را تا شامگاه دوشنبه به تاخیر انداخت و حتی بیم آن بود که تا مهلت قانونی دولت تشکیل نشود.

جریان های سیاسی کردستان و اهل سنت عراق که در سخت ترین شرایط امنیتی و تهدید بغداد و سراسر عراق از سوی تروریستهای 'داعش' بجای همکاری، بر برکناری 'نوری المالکی' نخست وزیر وقت پافشاری می کردند و مشارکت در روند سیاسی را به کناره گیری وی مشروط کرده بودند، با معرفی حیدر العبادی، فهرست هایی بلند بالا از مطالبات خود را ارایه کردند.

این لیست های بلند مطالبات، خبرهای خوشی از آینده سیاسی عراق که نیاز به همدلی و همکاری همه جریان های سیاسی داشت، نمی داد و کارشناسان با بدبینی به این روند نگاه می کردند تا جایی که کار تشکیل دولت العبادی به آخرین ساعات مهلت قانونی معرفی کابینه به پارلمان به درازا کشید.

سنی ها مطالباتی مانند لغو قانون 'بعث زدایی' را مطرح می کردند و کردها خواستار استقلال در مسایل مربوط به استخراج و فروش نفت و نیز انضمام مناطق مورد منازعه بویژه 'کرکوک' و 'خانقین' و برخی مناطق دیگر به منطقه اقلیم کردستان بودند.

جریان شیعی 'ائتلاف ملی' عراق، در نهایت مجبور شد که در مجادلات با سایر جریان ها به این موضوع اشاره کند که این ائتلاف با داشتن بیش از 170 کرسی در مجلس، به تنهایی قادر به تشکیل دولت است و اگر سایر جریان ها به این وضع ادامه دهند، دولت اکثریتی را تشکیل خواهد داد.

کارشکنی ها در تشکیل دولت جدید که ثابت کرد، مخالفت ها با نوری المالکی صرفا بهانه جویی بوده، تا هنگام شروع جلسه دوشنبه شب مجلس برای رای اعتماد به دولت ادامه یافت بطوری که نمایندگان ائتلاف کردستان، پس از شروع جلسه دیشب وارد مجلس شدند.

حیدرالعبادی نیز اوایل این هفته گوشه ای از ناگفته هایش در مذاکرات فشرده با سایر گروههای سیاسی را در صفحه شخصی اش در 'فیسبوک' فاش کرد و گفت که تا دیروز برخی گروهها نامزدهای خود را برای پست های وزارتی معرفی نکرده بودند.

وی در عین حال به مشکلات بر سر راه تشکیل کابینه هم اشاره کرد که از جمله گفت: با برخی نامزدهای معرفی شده مخالف بودم چرا که ویژگی های لازم را برای مدیریت نداشتند.

العبادی بار دیگر از طریق فیسبوک خواستار همکاری همه گروهها و جریان های سیاسی برای تشکیل دولت عراق شده بود و اینکه همه آنها می دانند که این کشور در چه وضعیت حساس و خطیری قرار دارد.

به هر حال مجلس عراق در جلسه دوشنبه شب به حیدر البعادی رای اعتماد داد. البته آنگونه که از آرا اعلام شده بر می آید ، او توانسته 177 رای از 328 نماینده را کسب کند. در نشست دیشب مجلس عراق 289 نفر حضور داشتند.

از مجموع 289 نماینده حاضر در جلسه دیشب 177 نماینده به حیدر العبادی به عنوان نخست وزیر جدید عراق رای اعتماد دادند و برنامه دولت را مورد تایید قرار دادند.

در این جلسه، 'بها الاعرجی' با 151 رای، 'صالح المطلک' با 149 رای و 'هوشیار زیباری' با 164 رای به عنون معاونین نخست وزیر از مجلس عراق رای اعتماد گرفتند.

در کابینه جدید حیدر العبادی، 'عادل عبدالمهدی' به عنوان وزیر نفت، 'حسین الشهرستانی' وزیر آموزش عالی، 'حیدر الزاملی' وزیر دادگستری، 'محمد مهدی البیاتی' به عنوان وزیر 'حقوق بشر' رای اعتماد گرفتند.

اختلافات درباره وزارت کشور و دفاع عراق مانع از توافق دراین باره شد و العبادی اعلام کرد که در هفته آینده نام وزرای این دو وزارتخانه را اعلام می کند.

همچنین رای گیری برای انتخاب معاونان رییس جمهوری انجام شد که با رای اکثریت نمایندگان پارلمان عراق 'نوری المالکی'، 'اسامه النجیفی' و 'ایاد علاوی' نیز به عنوان معاونان رییس جمهوری انتخاب شدند و سوگند یاد کردند.

به هر حال ترکیب آرای دوشنبه شب مجلس عراق نشان می دهد که جریان های مخالف خوان، آرای کمتری به العبادی داده اند تا دولت سوم عمدتا با آرای ائتلاف ملی رای اعتماد بگیرد و نقطه آغازی باشد بر روند سیاسی نه چندان پایدار عراق که خبر از راه سخت و دشوار نخست وزیر جدید در آینده دارد.

خاورم*2*1770*1651
کد N493135

وبگردی