آفتاب

هشدار درباره وقوع جنایت جنگی در لیبی

هشدار درباره وقوع جنایت جنگی در لیبی

تهران – ایرنا – دیده بان حقوق بشر درباره ˈجنایات جنگیˈ که در لیبی در حال وقوع است هشدار داد و خواستار خویشتنداری گروه های مسلح رقیب در این کشور شد.

به گزارش پایگاه خبری 'اهرام' مصر، دیده بان حقوق بشر روز گذشته (دوشنبه) در گزارشی اعلام کرد که ائتلاف 'طلوع لیبی' که تحت سرکردگی افراط گرایان شهر ساحلی 'مصراته' قرار دارد و نیز ائتلاف دیگری از گروه های مسلح که مقرشان در منطقه کوهستانی 'زنتان' است سلسله حملاتی را علیه غیرنظامیان و اموال آن ها آغاز کرده اند.

در این گزارش به نقل از 'سارا لی ویتسون' مدیر دفتر دیده بان حقوق بشر در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا آمده است: فرماندهان هر دو طرف باید نیروهایشان را کنترل و از سوء رفتار خودداری کنند، در غیر این صورت با خطر تحریم و پیگردهای بین المللی مواجه خواهند بود.

این نهاد بین المللی همچنین از گردآوری اسناد و ادله مربوط به حمله علیه گروه های مختلف از جمله روزنامه نگاران، مقام های دولتی و غیرنظامیان خبر داده است.

دادیار 'دیوان بین المللی کیفری' نیز پیش تر طی بیانیه ای هشدار داده بود که دفتر این نهاد در زمینه بازجویی و تحقیق درباره مجرمان جنگی در لیبی، صرف نظر از مقام و وابستگی آن ها، تردید نخواهد کرد.

از زمان سقوط 'معمر قذافی' در سال 2011 میلادی تاکنون، لیبی با ناآرامی های گسترده مواجه شده است.

طرابلس پایتخت لیبی در هفته های گذشته شاهد درگیری های شدید میان شبه نظامیان وابسته به 'القاعده' و ملی گرایان برای تسلط بر فرودگاه بین المللی این شهر بود.

شهر 'بنغازی' در شرق نیز تقریبا به صورت روزانه صحنه درگیری میان نیروهای ژنرال 'خلیفه حفتر' و گروه شبه نظامی افراط گرا موسوم به 'انصار الشریعه' وابسته به القاعده است.

خارج شدن بخش های بزرگی از طرابلس و بنغازی از بزرگترین شهرهای لیبی از کنترل دولت، مقام های بلندپایه این کشور را مجبور کرده به شهر 'طبرق' در شرق دور لیبی نقل مکان کنند. پارلمان تازه این کشور نیز در این منطقه مستقر شده است.

خاورم**9156**1566
کد N493067

وبگردی