آفتاب

بانک جهانی نسبت به بحران اشتغال هشدار داد

بانک جهانی نسبت به بحران اشتغال هشدار داد

تهران– ایرنا- بانک جهانی اعلام کرد: دنیا با بحران جهانی اشتغال مواجه است که دورنمای رشد اقتصادی را تهدید می کند.

به گزارش روز سه شنبه خبرگزاری فرانسه، بانک جهانی در گزارشی اشتغال را بحرانی جهانی خواند و اعلام کرد درمان معجزه آسایی برای بهبود سریع این وضعیت وجود ندارد.

در این گزارش که به مناسبت نشست وزرای کار کشورهای عضو گروه 20 در استرالیا انتشار یافت، آمده است: برای آمادگی مواجهه با توسعه جمعیت، ایجاد 600 میلیون فرصت شغلی در سراسر جهان تا سال 2030 میلادی امری ضروری است.

'نایجل توز' (Nigel Twose) مدیر بخش اشتغال بانک جهانی معتقد است: همان گونه که نتیجه تحقیقات به روشنی نشان می دهد، دنیا با کمبود شغل و مشاغل مهارتی مواجه است.

وی همچنین با نگران کننده خواندن وجود نابرابری دستمزد و درآمد در تعداد زیادی از کشورهای عضو گروه 20، افزود: البته پیشرفت هایی نیز در برخی کشورهای دارای اقتصاد نوظهور همچون برزیل و آفریقای جنوبی مشاهده می شود.

توز افزود: به طور کلی، ایجاد فرصت شغلی در کشورهای نوظهور اقتصادی از وضعیت بهتری در مقایسه با کشورهای پیشرفته برخوردار است اما وضعیت در مجموع رضایت بخش نیست.

در گزارش مشترک این بانک با 'سازمان همکاری و توسعه اقتصادی' آمده است: بیش از یکصد میلیون نفر در کشورهای عضو گروه 20 بیکار هستند و این در حالی است که 447 میلیون نفر نیز به عنوان 'کارکنان فقیر' فاقد وضعیت کاری مناسب بوده و درآمد روزانه آنان کمتر از دو دلار است.

این مطالعات بیانگر آن است که با توجه به تاثیر منفی وضعیت نامناسب اشتغال بر مصرف و سرمایه گذاری، رشد اقتصادی در وضعیت ضعیف کنونی باقی خواهد ماند.

توز معتقد است راه حل فوری و موثری برای حل و فصل بحران بیکاری که بازارها را در کشورهای توسعه یافته و نیز در کشورهایی با اقتصاد نوظهور تحت تاثیر خود قرار داده، وجود ندارد.

وی همچنین افزود: می دانیم که برای مواجهه با پدیده رشد جمعیت باید 600 میلیون فرصت شغلی تا سال 2030 ایجاد شود و به همین منظور، هر کشور باید رویکردی مطابق با تصمیمات کلی وزراتخانه های کار و در همکاری پایدار با مدیریت بخش خصوصی اتخاذ کند.

وزرای دارایی کشورهای گروه 20 در ماه آوریل، هدف افزایش 2 درصدی تولید ناخالص داخلی جهانی را برای دوره ای پنج ماهه تعیین کرده بودند اما صندوق بین المللی پول در ماه ژوئیه پیش بینی کرد دستیابی به این هدف به دلیل افزایش نرخ بهره و کندی رشد اقتصادهای نوظهور، ممکن نیست.

اروپام ** 9053**1485** 1337
کد N493043

وبگردی