آفتاب

رکود اقتصادی ایتالیا ادامه دار شد

رکود اقتصادی ایتالیا ادامه دار شد

رم - ایرنا - موسسه مالی ˈمورگان استنلیˈ در گزارشی اعلام کرد ایتالیا در سال 2014 برای سومین سال پیاپی در رکود اقتصادی می ماند.

به گزارش ایرنا، این موسسه مالی آمریکایی پس از بررسی روند تولید ناخالص ملی ایتالیا در سال 2014 پیش بینی های گذشته خود را بازنگری و اعلام کرد رشد اقتصادی این کشور در سال جاری میلادی منهای 2/0 درصد خواهد بود و برای سومین سال پیاپی در رکود باقی می ماند.

این موسسه پیشتر پیش بینی کرده بود تغییری در رشد اقتصادی ایتالیا در سال جاری میلادی رخ ندهد.

موسسه مورگان استنلی پیش بینی کرد اقتصاد ایتالیا در سال 2015 میلادی 75 صدم درصد (0.75 درصد) رشد کند، درحالی که قبلا یک درصد تخمین زده شده بود.

این موسسه مالی همچنین پیش بینی کرد رشد تولید ناخالص ملی بلوک اتحادیه اروپا در سال جاری به 8/0درصد برسد و در میان کشورهای عضو این اتحادیه تنها فنلاند با رشد منهای نیم درصد و ایتالیا با رشد منهای دو دهم درصد در رکود اقتصادی بمانند.

براساس این پیش بینی رشد تولید ناخالص ملی یونان که سال گذشته منهای 3.9 درصد بود، امسال یک دهم درصد بهبود می یابد. رشد اقتصادی اسپانیا در سال جاری نیز 1.4 درصد و پرتغال9/0 درصد برآورد شده است. آلمان نیز در سال جاری رشد 1.5 درصدی، فرانسه 4/0 درصدی و انگلیس 3.1 درصدی را در سال 2014 تجربه خواهند کرد.

موسسه ملی آمار ایتالیا (ایستات) نیز بتازگی اعلام کرد این کشور در ماه اوت 2014 برای نخستین بار پس از سال 1959 میلادی، دچار تورم منفی شده است. شاخص قیمت ها در ماه اوت 1/0 درصد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته کاهش یافت. شاخص تورم سالانه در این کشور نیز برای نخستین بار منفی شده است.

براساس این برآورد، ایتالیا در سه ماهه دوم سال جاری میلادی 2/0 درصد نسبت به سه ماهه نخست با کاهش فعالیت های اقتصادی مواجه بود و این کشور وارد رکود اقتصادی شد.

از سوی دیگر شمار شاغلین در این کشور در ماه جولای 2014 دو دهم درصد معادل 35 هزار نفر، نسبت به ماه ژوئن کاهش یافت که به معنای بیکار شدن بیش از یک هزار شاغل در روز است. شمار بیکاران در ایتالیا در ماه جولای به سه میلیون و 220 هزار نفر رسید که 2.2 درصد بیشتر از ماه ژوئن و 4.6 درصد بیشتر از مدت مشابه در سال گذشته است.

موسسه آماری 'چنسیس' در گزارش سالانه 2013 اعلام کرده بود بحران اقتصادی و کاهش چشمگیر مصرف در ایتالیا، این کشور را 10 سال به عقب برگردانده است. همچنین کاهش مصرف در ایتالیا حاکی از کشوری تحت فشار، از دست رفته و به شدت بحران زده است و 69 درصد از خانواده های این کشور از بدترشدن قدرت خرید خود به شدت نگران هستند.

به عقیده این موسسه، یک چهارم از خانواده های ایتالیایی به سختی مالیات، بیمه و قبوض را می پردازند و 70 درصد نیز توان مقابله با یک هزینه ناگهانی را ندارند.

براساس این گزارش، 50 درصد خانواده های ایتالیایی نگرانند نتوانند سبک زندگی خود را ادامه دهند و 52 درصد نیز با مشکل حفظ پس انداز خود مواجهند.

اروپام*1*461 **1561** 1337
کد N493016

وبگردی