آفتاب

سفر فرستاده ویژه سازمان ملل به لیبی

سفر فرستاده ویژه سازمان ملل به لیبی

تهران - ایرنا - فرستاده ویژه سازمان ملل به نشانه حمایت از پارلمان منتخب لیبی و گفت و گو درباره راه حل های سیاسی بحران این کشور، وارد شهر ˈطبرقˈ در شرق لیبی شد.

به گزارش روز سه شنبه خبرگزاری 'رویترز'، 'برناردینو لئون' نماینده جدید سازمان ملل در امور لیبی وارد شهر طبرق شد تا با قانونگذاران لیبیایی درباره یافتن راه حلی سیاسی برای بحران دو پارلمان موازی در این کشور گفت و گو کند.

'سمیر غطاس' سخنگوی هیات نمایندگی سازمان ملل در لیبی ضمن تاکید بر لزوم یافتن راه حلی سیاسی برای بحران این کشور گفت: مشروعیت از آن مجلس نمایندگان است که از طریق انتخابات قانونی تعیین شده است.

از زمانی که گروه های مسلح شهر 'مصراته' در ماه آگوست (مرداد/شهریور) کنترل طرابلس پایتخت لیبی را از گروه های شبه نظامی رقیب گرفتند، مجلس نمایندگان لیبی به شهر طبرق نقل مکان کرد.

نمایندگان مجلس لیبی که پیشتر به نام 'کنگره ملی عمومی' شناخته می شد، در ماه ژوئن (خرداد/تیر) در جریان انتخاباتی عمومی و با حضور اندک رای دهندگان مشخص شدند.

اکنون ائتلاف گروه های تندرو در طرابلس می گویند که با همکاری شماری از قانون گذاران سابق این کشور، کنگره ملی عمومی را مجددا به جریان انداخته اند.

قدرت های غربی نگران هستند که ناتوانی و ضعف دولت لیبی باعث شود که سیل مهاجران این کشور به اروپا سرازیر و لیبی هم به مرکزی برای شبه نظامیان افراط گرا تبدیل شود.

پیشتر دولت مرکزی لیبی در بیانیه ای اعلام کرده بود که کنترل بسیاری از اهرم های قدرت، از جمله پایانه های نفتی را از دست داده است.

اوضاع شکننده در طرابلس نیز تحت تاثیر درگیری ها در شهر بندری 'بنغازی' وخیم تر شده است. 'خلیفه حفتر' از فرماندهان سابق ارتش لیبی در ماه های گذشته نبردی را علیه گروه های تروریستی تکفیری در بنغازی آغاز کرده است.

وی که با نیروهای ویژه ارتش لیبی ائتلاف تشکیل داده، تاکنون چندین اردوگاه را به این گروه ها که مدت ها به دنبال کنترل فرودگاه و پایگاه هوایی بنغازی بودند، واگذار کرده است.

خاورم**9156**1651
کد N492950

وبگردی