آفتاب
در دیدار با مقامات آفریقای جنوبی؛

امیرعبداللهیان: با رسیدن به توافق با1+5 دستاوردهای هسته ای ایران در اختیار سایر کشورها قرار می گیرد

امیرعبداللهیان: با رسیدن به توافق با1+5 دستاوردهای هسته ای ایران در اختیار سایر کشورها قرار می گیرد

تهران-ایرنا- «حسین امیرعبداللهیان» معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه با تاکید بر نقش فناوری صلح آمیز هسته ای در توسعه و و پیشرفت های بهداشتی و درمانی کشور، ابراز امیدواری کرد که با توافق ایران و 1+5 دستاوردهای ایران در این صنعت، در اختیار سایر کشورها قرار گیرد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از اداره کل دیپلماسی وزارت امور خارجه، امیرعبداللهیان که برای شرکت در کمیته سیاسی ایران و آفریقای جنوبی در پرتوریا به سر می برد، در دیدارهای جداگانه با معاونان وزرای امورخارجه، بهداشت و درمان، و کشاورزی این کشور داشت.

معاونین وزرای امور خارجه ایران و آفریقای جنوبی در نخستین دور مذاکرات خود که با حضور سفرای دو کشور برگزار شد، به بررسی موضوعات مورد علاقه بخصوص در زمینه سیاسی و بین المللی پرداختند.

ادامه مذاکرات مسوولان کمیته سیاسی دو کشور قرار است امروز (سه شنبه) طی دو جلسه جداگانه در صبح و عصر برگزار شود.

امیرعبداللهیان همچنین در دیدار با آقای «فاحلا» معاون وزیر بهداشت و درمان آفریقای جنوبی با اشاره به روابط خوب دو کشور طی بیست سال گذشته، حوزه بهداشت و درمان را یکی از مهمترین حوزه ها برای همکاری فیمابین ارزیابی کرد.

وی با اشاره به دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در حوزه بهداشت، درمان و دارو و دستیابی به فناوری های نو و فناوری سلول های بنیادین در شناسایی، تشخیص و درمان بیماری ها، این ظرفیت ها را زمینه ای برای همکاری ها ارزیابی کرد.

این مقام ارشد وزارت امور خارجه از مقامات آفریقای جنوبی درخواست کرد با تعیین کمیته ای از کارشناسان وزارت بهداشت دو کشور، نسبت به شناسایی موقعیت های همکاری و تعیین دوره های زمانی اجرای آنان و آسیب شناسی نقاط ضعف تاکید کرد.

امیرعبداللهیان در این دیدار خواستار توجه بیشتر وزارت بهداشت آفریقای جنوبی نسبت به تسهیل ثبت و صادرات دارو و تجهیزات پزشکی تولیدی ایران شد.

در این دیدار که معاون وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی نیز حضور داشت طرفین بر ضرورت توجه بیشتر به ظرفیت های دو کشور برای بسط همکاری های فیمابین تاکید کردند.

معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه همچنین با آقای «هیکی سله» معاون وزیر کشاورزی آفریقای جنوبی دیدار کرد.

وی با اشاره به نقش حوزه کشاورزی در اقتصاد دو کشور، توجه به این بخش را بسیار مهم دانست که می تواند علاوه بر ایجاد فرصت های شغلی فراوان، نقش موثری در بهبود طبقه متوسط و ضعیف کشور آفریقای جنوبی داشته باشد.

امیرعبداللهیان با اشاره به سفر اخیر هیات اقتصادی و تجاری آفریقای جنوبی در خرداد ماه سال جاری، موضوعات مطرح شده در این دیدار را سرفصلی برای توسعه مناسبات کشاورزی دوکشور دانست.

انتقال دانش فنی، تبادل کارشناسان کشاورزی، همکاری در زمینه صادرات کالاهای و ماشین آلات کشاورزی و صنایع وابسته به آن، سرمایه گذاری مشترک، همکاری در حوزه آبزیان و مراتع و جنگلداری و نیز کشت فراسرزمینی از موضوعاتی بود که مورد تاکید معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه درملاقات با معاون وزیر کشاورزی آفریقای جنوبی قرار گرفت.

وی همچنین از وزیر و معاون وزیر کشاورزی آفریقای جنوبی برای سفر به ایران و بازدید از توانمندی های کشاورزی و حوزه های وابسته به آن دعوت کرد.

وی ابراز امیدواری کرد با تشکیل کمیته مشترک کشاورزی دو کشور، موضوعات و زمینه های همکاری بصورت کاملا محسوس و جدی مورد توجه و پیگیری قرار بگیرد و در مورد نقاط ضعف از عدم اجرای توافقات گذشته آسیب شناسی صورت گیرد.

معاون وزیر کشاورزی آفریقای جنوبی همچنین با اشاره به نگاه ویژه دولتش به بخش کشاورزی بعنوان زمینه مناسبی برای حضور و مشارکت ایران در این حوزه گفت: رییس جمهوری و دولت کشورش توجه خاصی به بخش کشاورزی بعنوان یک بخش مولد و اشتغال زا دارد که از قبل آن توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مورد نظر نیز ایجاد می شود.

وی از سفر خود و وزیر کشاورزی کشورش به ایران استقبال و ابراز امیدواری کرد با همکاری سفارت دو کشور، همکاری وزارتخانه های کشاورزی دو کشور وارد مرحله جدیدی و تا کمیسیون بعدی اولویت های طرفین در این حوزه تبیین شود.

سیام**9121**1572
کد N492859

وبگردی