آفتاب
گفتگو با "مارتین لیدگارد"؛

دلایل سفر وزیر خارجه دانمارک به ایران بعد از 10 سال/ ایران و اروپا می توانند در تجارت و مبارزه با تروریسم متحد شوند

دلایل سفر وزیر خارجه دانمارک به ایران بعد از 10 سال/ ایران و اروپا می توانند در تجارت و مبارزه با تروریسم متحد شوند

وزیر امور خارجه دانمارک ضمن ابراز امیدواری به حل موضوع هسته ای و رفع تحریم های جمهوری اسلامی عنوان داشت که تهران و اروپا می توانند متحدان خوبی در امر تجارت و مبارزه با تروریسم باشند.

"مارتین لیدگارد" در سفر اخیر خود به ایران در گفتگو با روزنامه تهران تایمز و خبرگزاری مهر، با اشاره به فرصت های بیشمار همکاری میان ایران و اروپا ابراز امیدواری کرد که با به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای و رفع تحریم ها، تهران و بروکسل تبدیل به متحدانی خوب در امر تجارت و مبارزه با تروریسم شوند.

متن مصاحبه با "مارتین لیدگارد" وزیر خارجه دانمارک، به شرح زیر است.

- با توجه به مذاکرات اخیر میان ایران و دانمارک بویژه گفتگوهایی که شما در سفر به تهران انجام دادید، وضعیت توسعه روابط دوجانبه در بخش های اقتصادی، علمی، فرهنگی، تبادلات دانشگاهی و همچنین سایر حوزه ها را به چه صورت ارزیابی می کنید؟

ایران و دانمارک در 80 سال گذشته رابطه ای طولانی و دوستانه داشته اند. این رابطه در سال های اخیر پیچیده شده بود اما من امید زیادی دارم که ما بتوانیم همکاری های خود را در تمامی زمینه ها در فرهنگ، سرمایه گذاری های خصوصی، و همچنین سیاست افزایش بدهیم. مطمئنا همه ما می دانیم که با توسعه روابط، که با مذاکرات هسته ای اخیر آغاز شده، می توانیم تحریم ها را لغو کرده و سپس من یک موقعیت بالقوه برای همکاری های ایران و دانمارک می بینم. و این پیامی بود که من در دیدار با "محمد جواد ظریف" همتای ایرانی خود، و "حسن روحانی" رئیس جمهور ایران، و تمامی افرادی که در این سفر با آنها گفتگو کردم انتقال دادم.

پیام مهم دیگری که من در این گفتگوها منتقل کردم این بود که چگونه ایران، دانمارک، اتحادیه اروپا، آمریکا و کشورهای دیگر منطقه می توانند علیه تروریسم مبارزه کنند. و این موضوع یکی از مهمترین محورهای مذاکرات من در سفر به تهران بود.

- شما در این سفر با مقامات عالی رتبه ایران گفتگو کردید، آیا می توان این سفر را به عنوان مقدمه ای برای گشوده شدن یک فصل جدید در همکاری های تهران و کپنهاک دانست؟

امیدوارم همین طور باشد. 10 سال قبل نخست وزیر دانمارک به تهران سفر کرد. فکر می کنم زمان زیادی گذشته اما اکنون ما در حال مذاکرات هسته ای هستیم و من صادقانه امیدوارم که ظرف دو ماه توافق جامع هسته ای انجام شده و ما بتوانیم روابط خود را گسترش بدهیم. و این همان دلیلی است که من بخاطر آن به ایران آماده ام. این امیدواری وجود دارد که مذاکرات منجر به نتیجه شده و تحریم ها لغو شوند. و در آن هنگام دانمارک بسیار مشتاق خواهد بود که همکاری ها و روابط خود را با ایران افزایش بدهد.

وزیر امور خارجه دانمارک در کنفرانس خبری با وزیر امور خارجه ایران

- پیش بینی شما از روابط ایران و اتحادیه اروپا چگونه است؟

احساس می کنم که تمامی اعضای اتحادیه اروپا رویکرد و احساسی همانند دانمارک را دارند اینکه ایران می تواند متحدی مهم هم در زمینه تجارت و هم در امر مبارزه با تروریسم در خاورمیانه باشد. معتقدم که تمامی کشورهای عضو اتحادیه اروپا علاقمند به افزایش روابط با ایران هستند. اما باید بگویم که ما امیدوار به این جریان هستیم. اما باید ابتدا به سراغ مذاکرات هسته ای رفته و تحریم ها را لغو کنیم، اعتقاد من این است که پس از این کار فقط در تصورات می توان روابط ایران و اروپا را محدود کرد. ما زمینه های مشترک زیادی با یکدیگر داریم و مسائل جالب زیادی در منطقه وجود دارند که ما می توانیم در خصوص آنها همکاری کنیم. اگر ما با هم نباشیم فکر نمی کنم که بتوانیم با داعش و افراط گرایی مباره کنیم. این همان دلیلی است که من به خاطر آن به ایران آماده ام.

در همین راستا من بعد از سفر به ایران به عربستان می روم و همین پیام را به مقامات ریاض می رسانم که مجبوریم تمام نیروهایمان را برای مبارزه با افراط گرایی متمرکز کنیم. برای مبارزه با افراط گرایی نه تنها باید از نیروی نظامی استفاده کرد بلکه باید حمایت مالی از داعش نیز قطع شود. البته این خواسته نیز وجود دارد که پیوستن افراطیون به داعش از دانمارک، از دیگر کشورهای غربی و همچنین کشورهای منطقه خاورمیانه متوقف شود.

- شما درباره تامین مالی تروریست ها و حمایت مالی از آنها صحبت کردید. آیا ممکن است توضیحات بیشتری در این مورد ارائه کنید؟ آیا این موضوع درست است که برخی کشورهای منطقه بطور غیر مستقیم در حال تامین منابع مالی گروه های تروریستی هستند؟

ما می دانیم که گروه های تروریستی از راه های مختلفی تامین مالی می شوند. می دانیم که بخشی از پول آنها در زمان اشغال موصل بدست آمده و بخشی دیگر از این پول ها از راه فروش نفت است. این گروه ها همچنین بطور مستقیم از سوی سازمان ها و همچنین افراد حقیقی در خارومیانه و سایر نقاط جهان حمایت می شوند. برای مبارزه با تروریسم نیازمند آن هستیم تا تمام این موارد را مد نظر قرار بدهیم، نیازمند آن هستیم که از قطع حمایت از داعش و تامین هزینه های آن مطمئن شویم. همچنین نیازمند همکاری با تمامی کشورهای خاورماینه هستیم. فکر می کنم که برخی از منابعی که از داعش حمایت مالی می کنند این نکته را درک کرده اند که حمایت مالی از این گروه ایده مناسبی نیست و ما نیازمند آن هستیم که از این امر مطمیئن شویم.

کد N492760

وبگردی