آفتاب

600 خبرنگار نشست سازمان همکاری های شانگهای را پوشش می دهند

600 خبرنگار نشست سازمان همکاری های شانگهای را پوشش می دهند

دوشنبه ـ ایرنا ـ 600 خبرنگار داخلی و خارجی نشست سران کشور های عضو سازمان همکاری های شانگهای را که هفته آینده در پایتخت تاجیکستان افتتاح می شود، پوشش خبری خواهند داد.

' عبد الفیض عطایف ' سخنگوی وزارت خارجه تاجیکستان امروز سه شنبه در یک گفت و گوی کوتاه با ایرنا با اعلام خبر فوق افزود: از این 600 خبرنگار حدود 370 نفر خبرنگار خارجی هستند که برای انعکاس اجلاس سران کشور های عضو سازمان همکاری های شانگهای به شهر دوشنبه آمده اند.

وی گفت : برای پوشش گسترده رسانه ای این نشست که از اهمیت بالایی برخوردار است در کتابخانه ملی تاجیکستان مرکز مطبوعات راه اندازی شده که به دستگاه های مدرن مجهز است که خبرنگاران در ارسال مطلب به کشور های خود مشکلی نداشته باشند.

به گفته این مقام تاجیک ، در نشست قریب الوقوع سران کشور های عضو سازمان همکاری های شانگهای که روز های20 تا 22 شهریور ماه جاری (11 تا 13 سپتامبر) در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان برگزار می شود ، سران 10 دولت ، 2 وزیر خارجه و مدیران 7 سازمان بین المللی و منطقه ای شرکت خواهند کرد.

مراسم افتتاح اجلاس سران کشور های عضو سازمان همکاری های شانگهای در مجتمع ' کاخ نوروز ' با حضور روسای جمهوری کشور های روسیه ، چین ، تاجیکستان ، ازبکستان ، قرقیزستان و قزاقستان برگزار خواهد شد.

در پایان این اجلاس چند سند همکاری میان کشور های عضو این سازمان به امضا خواهد رسید.

ریاست دوره ای این اجلاس بر عهده تاجیکستان است که به روسیه واگذار خواهد شد.

سازمان همکاری های شانگهای به طور رسمی در سال 2002 میلادی تشکیل شد. اعضای کنونی این سازمان را کشورهای روسیه، چین، قزاقستان، قرقیزستان،ازبکستان و تاجیکستان تشکیل می دهند.

در سال 2004 مغولستان ، و در سال 2005 ، ایران، پاکستان و هندبه عنوان ناظر در این سازمان پذیرفته شدند. در این سال ایالات متحده آمریکا نیز درخواستی برای عضویت به عنوان ناظر در این سازمان ارائه کرد که با مخالفت اعضا روبه رو شد. افغانستان نیز هم اکنون از اعضای ناظر این پیمان به شمار می رود.

حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران که هم اکنون برای یک دیدار رسمی به قزاقستان سفر کرده است نیز در اجلاس مذکور در تاجیکستان شرکت خواهد کرد.

برخی رسانه های تاجیکستان روز گذشته از احتمال ارتقای جایگاه جمهوری اسلامی ایران در این اجلاس از ناظر به عضو پیوسته و دائمی خبردادند.

اساق3**ه.ص**1446
کد N492685

وبگردی