آفتاب

کیفرخواست جدید علیه معترضان پارک گزی به اتهام تلاش برای کودتا

کیفرخواست جدید علیه معترضان پارک گزی به اتهام تلاش برای کودتا

دادستان ضد تروریسم ترکیه کیفرخواست جدیدی را علیه معترضان پارک گزی به اتهام تلاش نافرجام برای کودتا علیه دولت وقت ترکیه ارائه کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه تودی زمان، این کیفرخواست جدید علیه معترضان ضد دولتی ترکیه در تابستان گذشته صادر شده است که با نام معترضان پارگ گزی شناخته می‌شوند و طبق آن 35 معترض از جمله رهبران یک کلوب حامیان فوتبال به تلاش برای براندازی دولت متهم شدند. این کیفرخواست که از سوی دادستان مبارزه با تروریسم صادر شده و به تایید دادگاه عالی کیفری در استانبول رسیده، به دنبال آن است تا حکم حبس ابد با اعمال شاقه برای معترضان صادر شود. در این کیفرخواست آمده است که معترضان عضو یک گروه مسلح هستند، در مقابل مقام‌های دولتی مقاومت کردند، تظاهرات‌هایی برخلاف قانون برگزار کردند و سلاح غیرقانونی به همراه داشتند.

برخی از معترضان در ماه ژوئن سال گذشته میلادی بازداشت شدند اما سپس به قید وثیقه آزاد شدند. اعتراضات پارک گزی در ماه مه سال گذشته به صورت مسالمت‌آمیز آغاز شد که در اعتراض به طرح دولت ترکیه برای جایگزین کردن یک پارک در مرکز میدان تقسیم با یک پادگان نظامی مدل دوران عثمانی بود.

در واکنش به این اعتراضات دولت ترکیه نیروهای امنیتی زیادی برای سرکوب معترضان اعزام کرد که به درگیری خشونت‌آمیز میان پلیس و تظاهرکنندگان انجامید و پس از آن این اعتراضات به سایر مناطق ترکیه نیز کشیده شد. در آن زمان معترضان رجب طیب اردوغان نخست وزیر وقت ترکیه را به افزایش تمایلات خودکامگی متهم کردند و گفتند که وی در طول حکومت 10 ساله خود سعی کرده است تا ارزش‌های مذهبی را در کشوری با قوانین سکولار پیاده کند. در جریان این اعتراضات 12 معترض کشته شدند و بیش از 10 معترض دچار ضایعه چشمی شدند.

انتهای پیام

کد N492498

وبگردی