آفتاب

هاگل در ترکیه: باید نتایج عملیات گسترده در عراق را بررسی کنیم

هاگل در ترکیه: باید نتایج عملیات گسترده در عراق را بررسی کنیم

وزیر دفاع آمریکا با هدف مذاکره درباره راه‌های احتمالی که ترکیه می‌تواند به عنوان یکی از اعضای یک ائتلاف جهانی 10 کشوری در مبارزه علیه شبه نظامیان داعش همکاری کند، به آنکارا سفر کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری رویترز، همزمان با اینکه آمریکا چگونگی توسعه عملیات علیه داعش در عراق را بررس می‌کند، چاک هاگل، وزیر دفاع این کشور گفت: باراک اوباما باید تمامی پیامدهای یک عملیات طولانی و اشتباهاتی که ممکن است در آن رخ دهد را بررسی کند.

هاگل به خبرنگارن در ترکیه گفت: مشاوره‌هایی که به اوباما می‌دهم نه تنها درباره آغاز عملیات بلکه درباره چگونگی پایان این عملیات است. هنگامی که شما یک حمله هوایی یا هرگونه اقدام نظامی را آغاز می‌کنید، مساله به همین موضوع ختم نمی‌شود. البته این بهانه‌ای برای عدم واکنش نیست چراکه بی‌تفاوتی و عدم واکنش نیز پیامدهای خود را دارد.

هاگل پس از نشست ناتو و پیش از سفر به ترکیه به گرجستان رفت. اوایل روز دوشنبه وی ابتدا با ژنرال نجدت اوزل، رییس ستاد مشترک ارتش ترکیه دیدار کرد. سپس هاگل با رجب طیب اردوغان، رییس جمهور، احمد داوود اوغلو، نخست وزیر و عصمت ییلماز، وزی دفاع ترکیه نیز دیدار و گفت‌وگو کرد. وی همچنین از آرامگاه مصطفی کمال آتاتورک، پدر ترکیه نوین نیز بازدید کرد.

وزیر دفاع آمریکا همچنین در بخش دیگری از تلاش‌های خود در این سفر به صورت تلفنی با اعضای کنگره درباره اظهاراتی که اوباما قرار است روز چهارنبه ایراد کند، صحبت کرد.

وی گفت: در این تماس‌های تلفنی به شدت موافقت شد که شبه‌نظامیان داعش باید نابود شوند. اوباما قرار است در این سخنرانی برنامه‌های آمریکا را برای انجام عملیات علیه داعش مطرح کنند.

هاگل گفت: تعدادی از قانونگذاران معتقدند که اوباما برای این عملیات دیگر نیازی به اجازه قانونی کنگره ندارد اما برخی دیگر از قانونگذاران در این مورد مطمئن نبودند.

مقامات ترکیه به خاطر ترس از سرنوشت 49 شهروند ترکیه‌ای که گروگان شبه‌نظامیان داعش هستند، در ابراز هرگونه حمایت از حملات هوایی آمریکا علیه داعش تردید دارند.

هاگل به خبرنگاران گفت: فکر می‌کند که دنیای امروز به خاطر افزایش تهدید شبه‌نظامیان داعش به مکان متفاوتی تبدیل شده است.

اوباما در مصاحبه روز یکشنبه خود با شبکه ان‌.بی‌.سی گفت: ما نیاز داریم که کشورهای سنی همچون اردن، امارات و ترکیه همانند عربستان سعودی به پا خیزند. آنها باید در این عملیات شرکت کنند چراکه داعش همسایه آنها است. خطری که وجود دارد در حال حاضر بیشتر آنها را تهدید می‌کند تا ما را.

انتهای پیام

کد N492389

وبگردی