آفتاب

اتهام مالی نمایندگان مجلس اندونزی را از سفر منع کرد

اتهام مالی نمایندگان مجلس اندونزی را از سفر منع کرد

کوالالامپور- ایرنا - کمیسیون مبارزه با فساد اندونزی شش نماینده مجلس این کشور را به اتهام سوء استفاده از منابع دولتی و هدر دادن بیش از 85 میلیون دلار از منابع مالی عمومی از سفر منع کرد.

به گزارش ایرنا، روزنامه چاکارتا پست روز سه شنبه اعلام کرد پرونده اختلاس مالی این شش عضو مجلس اندونزی پیش از این باعث برکناری 'سوریا دارما علی' وزیر پیشین امور مذهبی این کشور و رییس حزب توسعه اتحاد به عنوان یکی از متهمان اصلی شد.

'سوریا دارما علی' متهم است با استفاده از منابع مالی که زائران اندونزیایی برای سفر خود پرداخت کرده اند دهها نفر از اقوام، دوستان و نمایندگان مجلس اندونزی را به سفر فرستاده است.

'اندی مالارانگنگ' وزیر ورزش،'جرو واسیک'وزیر انرژی و منابع معدنی اندونزی و 'سوریا دارما علی' وزیر پیشین امور مذهبی اندونزی سه وزیری هستند که در دولت سوسیلو بامبانگ یودهویونو متهم به فساد مالی شده اند.

اندونزی که به عنوان سومین دمکراسی جهان پس از هند معروف است مبارزه با فساد در ادارات دولتی را تشدید کرده است و تاکنون پرونده سه وزیر، یک قاضی و شش نماینده مجلس این کشور را به طور جدی مورد بررسی قرار داده و ثابت کرده در رسیدگی به اختلاس گران مالی کوچکترین ملاحظه ای ندارد.

بازرسان مبارزه با فساد مالی اندونزی مهرماه سال گذشته نیز یکی از قضات دادگاه قانون اساسی این کشور را به اتهام دریافت بیش از 250 هزار دلار رشوه بازداشت کردند.

فساد مالی در اندونزی گسترده است و هر سال گزارش های فراوانی از فساد مالی افراد وابسته به دولت منتشر می شود. این فسادها چالش هایی را برای دولت اندونزی در برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی این کشور در سال جاری میلادی ایجاد کرد.

وجود فساد مالی گسترده در اندونزی باعث شد سوسیلو بامبانگ یودهویونو که در سال 2009 با وعده مبارزه با فساد مالی بر رقبای خود در انتخابات پیروز شد، نتواند غول فساد مالی را مهار کند و شاید همین امر نیز باعث شد حزب وی در انتخابات سال جاری میلادی موفقیتی کسب نکند.

یک تارنمای اینترنتی سال گذشته در اندونزی راه اندازی شد که نام افراد مرتبط با فسادهای اقتصادی را به همراه تصاویر و موارد فساد منتشر می کرد. این تارنما طی یک هفته دو میلیون مراجعه کننده داشت.

سازمان غیر دولتی شفافیت بین المللی نیز در تازه ترین رده بندی خود در باره فساد مالی در کشورهای جهان، اندونزی را در بین 177 کشور جهان در رتبه 114 قرار داده است. طبق رده بندی این سازمان رتبه نخست این فهرست کمترین فساد مالی و رتبه آخر بیشترین فساد مالی را دارند.

انتشار اخبار فساد مالی در اندونزی هر چند که نشان دهنده فساد گسترده مالی بین افراد مختلف این کشور در سطوح گوناگون است، ما از سوی دیگر نشان می دهد که کمیسیون مبارزه با فساد این کشور عزم خود را جزم کرده تا ریشه های فساد را در پرجمعیت ترین کشور اسلامی بخشکاند.

آساق**241**1611
کد N492298

وبگردی