آفتاب

فیلیپین بدنبال حمایت اروپا بر سر اختلاف با چین/ آکینو به اروپا می رود

فیلیپین بدنبال حمایت اروپا بر سر اختلاف با چین/ آکینو به اروپا می رود

کوالالامپور- ایرنا - ˈ بنینو آکینوˈ رییس جمهور فیلیپین برای جلب حمایت اروپا به منظور حل و فصل اختلافات ارضی این کشور با پکن بر سر مناطقی از دریایی چین جنوبی به اروپا می رود.

به گزارش ایرنا، آکینو قرار است در جریان سفر یک هفته ای به کشورهای اتحادیه اروپا از جمله فرانسه و آلمان ضمن گفت وگو با مقامات این کشورها برای توسعه مناسبات به دنبال جلب نظر آن ها به منظور حل اختلافات با پکن بر سر مالکیت بخش هایی از دریای چین جنوبی باشد.

چین و فیلیپین بر سر مالکیت جزایر 'رنای' که پکن از آن به عنوان جزایر 'نن شا' یاد می کند و تپه های دریایی جانسون اختلاف دارند.

آبهای دریای چین جنوبی که از منابع سرشار نفت و گاز و شیلات برخوردار است محل چالش بین چین و فیلیپین است.

چین مدعی مالکیت مطلق بر آبهای دریای چین جنوبی است و همواره از مدعیان دیگر از جمله فیلیپین، ویتنام و ژاپن خواسته تا از طریق گفت وگوی دو جانبه به این تنش ها پایان دهند.

به نوشته روز سه شنبه روزنامه استار فیلیپین، 'زونیدا کولینسون' معاون وزیر امور خارجه این کشور گفت که آکینو بدنبال متوقف کردن تنش ها در دریای استراتژیک و حیاتی چین جنوبی است.

وی گفت رییس جمهور فیلیپین در تمام نشست های خود در اروپا که از اسپانیا آغاز می شود رهبران این کشورها را به طور مستقیم در جریان آنچه اتفاق می افتد، قرار می دهد.

بنینو آکینو رییس جمهور فیلیپین قرار است در سفر یک هفته ای به اروپا که از روز شنبه آینده (22 شهریور) آغاز می شود از اسپانیا، بلژیک، فرانسه و آلمان دیدن و با مقام های این کشورها پای میز مذاکره بنشیند.

وی گفت که حمایت این کشورها از موضع فیلیپین در خصوص دریای چین جنوبی می تواند 'تلویحی و ضمنی' باشد و نیازی به سند رسمی نیست.

پیش بینی می شود رییس جمهور فیلیپین در سفر به اروپا و ملاقات با برخی رهبران این قاره، 'برنامه عمل' سه گانه خود را با دعوت از چین و دیگر مدعیان برای توقف تمام اقدامات تحریک آمیز مطرح کند.

توضیحی در خصوص برنامه عمل سه گانه آکینو ارایه نشده است.

چین پیش از این نیز به فیلیپین هشدار داده است از بین المللی کردن مساله منازعات دریایی میان دو کشور بر سر تملک جزایر دریای جنوبی چین پرهیز کند.

فیلیپین فروردین ماه امسال اعلام کرد این اختلاف را به دادگاه بین المللی سازمان ملل متحد برده است و پکن تاکید دارد درخواست مانیل برای داوری بین المللی در خصوص این اختلافات هرگز مورد قبول چین قرار نخواهد گرفت.

چین تاکید دارد کشورهای این منطقه دارای بیانیه ای در باره حل و فصل اختلافات مرتبط با دریای جنوبی هستند که فیلیپین باید به آن پایبند بوده و راه صحیح را که گفت وگو و رایزنی است طی کند.

آساق**1611
کد N492200

وبگردی