آفتاب

عراقچی :توافق 70 درصدی با 1+5

عراقچی :توافق 70 درصدی با 1+5

تهران- ایرنا- معاون وزیر خارجه کشورمان گفت: با 1+5 در 70 درصد مفاد مورد نظر توافق داشتیم و با هوشیاری لازم مذاکرات را دنبال می کنیم.

به گزارش خبرنگار ایرنا٬ عباس عراقچی با حضور در برنامه گفت وگوی ویژه خبری که یکشنبه شب از شبکه دوم سیما پخش شد افزود: نگارش متن توافقنامه با 1+5 بیشتر شکلی است و پس از توافقات نهایی این امر صورت می گیرد.

وی یادآور شد: حدود 70 درصد متن توافق آماده و 30 درصد از متن بصورت نقطه چین تدوین شده است.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: 30 درصد باقی مانده از توافقنامه از منظر کیفی و محتوایی هنوز تایید نشده اما در این زمینه پیشرفت خوبی داشتیم و این پیشرفت ها دلیل تمدید مذاکرات بوده است.

عراقچی ادامه داد: طرفین مذاکرات هسته ای اذعان داشتند که پیشرفت ها خوب بوده و میزان درک از مواضع از سوی طرفین قابل توجه است اما در این میان اختلافاتی وجود دارد که برخی از آنها عمیق است

وی اظهار کرد: امیدواریم در دور بعدی مذاکرات که 18 سپتامبر در نیویورک برگزار می شود بتوانیم توافقات خوبی داشته باشیم.

وزیر امور خارجه کشورمان توضیح داد: در هفته های اخیر با تک تک اعضای 1+5 مذاکراتی داشتیم؛ همچنین با چین و روسیه مشورت ها همواره وجود داشته و دارد و در عین حال محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان نیز اخیرا با لاورف در باره مذاکره با 1+5 دیدار کرد و در حاشیه پیمان شانگهای نیز بین ایران و چین دیداری در سطح وزرای خارجه خواهند داشت.

وی با اشاره به دیدار با مقامات سه کشور اروپایی عضو 1+5 گفت: هفته گذشته در پاریس 4 ساعت مذاکرات دو جانبه با همتای خود داشتم؛ همچنین مذاکراتی بین وزیر امور خارجه کشورمان و اشتون انجام شد و بحث های مهمی در این دیدارها صورت گرفت و نحوه ادامه مسیر مشخص شد.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: در کنار این بحث٬ مذاکرات دوجانبه با آمریکا داشتیم که دو روز پنجشنبه و جمعه هفته گذشته انجام شد.

دلیل مذاکرات با این کشور به دلیل عدم روابط دو جانبه است از این رو مذاکره با آمریکا طولانی تر است و با دیگر کشورها مشکلی برای ارتباط وجود ندارد.

عراقچی اظهار کرد: قابل انکار نیست که بخش مهمی از مذاکرات باید با آمریکایی ها انجام شود زیرا بخش بزرگی از تحریم ها از طریق آمریکا اعمال شده و برداشته شدن این تحریم ها منوط به مذاکره با آنان است.

وی یادآور شد: آماده می شویم که هفته بعد در نیویورک مذاکرات 1+5 را از سر بگیریم. در ادامه مذاکرات٬ جلسه ای با حضور همه کشورهای 7 کشور خواهیم داشت اما تاریخ دقیق این ایده که مورد تایید همه کشورهای حاضر است هنوز مشخص نشده است.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: امیدواریم گره های موجود باز شود و مذاکرات را تا 24 نوامبر (3آذر) به پایان برسانیم.

عراقچی تاکید کرد: اگر در نیویورک مشکلات را رفع کنیم تبیین جزییات٬ ضمائم٬ مسائل فنی٬ اجرایی و نحوه برداشته شده تحریم ها و اجرای تعهدات زمان خواهد برد اما امیدواریم تا 24 نوامبر به توافق برسیم که این امر منوط به تایید نظرات ما است.

شبک**1983 ** 1917
کد N492145

وبگردی