آفتاب
عبدالله عبدالله :

گفت وگوهای سیاسی در افغانستان به بن بست رسیده است

گفت وگوهای سیاسی در افغانستان به بن بست رسیده است

کابل - ایرنا - ˈعبدالله عبداللهˈ رهبر تیم اصلاحات و همگرایی و نامزد معترض انتخابات افغانستان اعلام کرد که گفت وگوهای سیاسی با تیم مقابل به بن بست رسیده و نتایج انتخابات تقلبی را نخواهد پذیرفت.

به گزارش ایرنا ، 'عبدالله عبدالله' امروز دوشنبه در کنفرانس مطبوعاتی در کابل گفت: ما از حق مردم افغانستان نمی گذریم و از آن دفاع خواهیم کرد.

عبدالله با تاکید بر اینکه بر سر منافع مردم افغانستان هیچ معامله ای نخواهد کرد؛ افزود: ما بر این باور هستیم که آرای پاک باعث آرامش و ثبات افغانستان می شود و این اعتماد امروز صدمه دیده است.

عبدالله گفت: امکانات دولتی به نفع تیم مقابل استفاده شده و کمیسیون انتخابات حرکت پاک و باعزت مردم را با تقلب در انتخابات از بین برد.

وی افزود: با وجود برنده شدن در انتخابات خشونت را رد می کنیم و با اعتراض های مدنی حق خود را خواهیم گرفت.

عبدالله از مردم افغانستان خواست که در هفته شهید و تجلیل از روز شهادت احمدشاه مسعود دست به خشونت نزنند و ازهرگونه اقدامی که به ضرر مردم باشد خودداری کرده و به این روز احترام بگذارند.

پیش از این معاونان رییس جمهوری افغانستان، سازمان ملل متحد و وزیر خارجه آمریکا در بین نامزدان دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان میانجیگری می کردند و در روزهای اخیر وزیر خارجه آلمان نیز به جمع آنان پیوست، اما به رغم آن بحران انتخابات در این کشور همچنان ادامه دارد.

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان پس از آن به بحران کشیده شد که 'عبدالله عبدالله' نامزد ریاست جمهوری، نتایج ابتدایی دور دوم انتخابات این کشور را که براساس آن ˈاشرف غنی احمدزیˈ نامزد دیگر، پیشتاز اعلام شد، نپذیرفت و مدعی شد تقلب گسترده در انتخابات روی داده است.

وی تهدید کرد اگر آرا بازشماری و بازرسی نشود، حکومت موازی تشکیل خواهد داد.

دو نامزد ریاست جمهوری با میانجی گری سازمان ملل و معاونان رییس جمهوری افغانستان و وزیر خارجه آمریکا موافقت کردند، صد درصد آرا با نظارت سازمان ملل، نمایندگان دو نامزد، ناظران بین المللی و رسانه ها بازشماری و بازرسی شود.

براساس این توافق پس از بازشماری و بازرسی آرا، نفر اول رییس جمهوری و نفر دوم رییس اجرایی دولت افغانستان خواهد شد، تا پس از 2 سال با فراخوانی لویه جرگه و اصلاح قانون اساسی، سمت رییس اجرایی دولت افغانستان به نخست وزیری تغییر یابد.

دور اول انتخابات ریاست جمهوری افغانستان 16 فروردین و دور دوم 24 خرداد سال جاری برگزار شد.

آساق*4*291*1144**1392
کد N491818

وبگردی