آفتاب
یک سایت خبری آمریکایی؛

فروش اورانیوم به هند احمقانه است

فروش اورانیوم به هند احمقانه است

یک سایت خبری آمریکایی با توجه به امضای قرارداد همکاری هسته‌ای میان استرالیا و هند مبنی بر فروش اورانیوم به هند این اقدام دولت استرالیا را احمقانه خواند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سایت خبری هیرالد در این باره نوشت: فروش هرگونه اورانیوم به کشوری هم‌چون هند که به صورت آشکار به دنبال گسترش سایت پرتاب موشک‌های هسته‌ای خود و نیز این که با وجود فشارهای بین‌المللی بارها از امضای معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای سرباز زده است اقدامی احمقانه و بسیار خطرناک است.

این سایت خبری با اشاره به این که استرالیا با امضای قرارداد فروش اورانیوم به هند اشتباه بزرگی مرتکب شده است، نوشت: مقامات استرالیا در عقد این قرارداد تنها به فکر منافع خود بوده و با وجود گفته‌های نخست‌وزیر هند مبنی بر این که بازرسان آژانس اتمی می‌توانند از راکتورهایی که از اورانیوم وارد شده از استرالیا در آن‌ها استفاده می‌شود بازرسی کنند هیچ گونه تضمینی در این باره وجود ندارد.

نخست‌وزیر هند در صحبت‌هایش در این باره اظهار کرده است که بازرسان آژانس تنها می‌توانند از راکتورهایی که دولت هند به آن‌ها اجازه دسترسی می‌دهد بازرسی کنند.

بر طبق گفته مایکل آنگ وین، رییس سازمان استخراج اورانیوم استرالیا این کشور تا پایان سال 2030،‌ دو هزار و 500 تن اورانیوم به هند صادر خواهد کرد. بنابراین با توجه به حجم بالای اورانیوم مبادلاتی بین دو کشور هیچ گونه تضمینی برای جامعه جهانی وجود نخواهد داشت که هند از همه مقادیر این اورانیوم در مصارف صلح‌آمیز هسته‌ای استفاده کند.

تونی آبوت، نخست‌وزیر استرالیا پس از امضای این قرارداد با هند ادعا کرد که هند در زمینه استفاده صلح‌آمیز از اورانیوم صادراتی به استرالیا اطمینان لازم را داده است.

این نکته را نباید فراموش کرد که کشور استرالیا نه در جایگاهی است و نه آن که ظرفیت آن را داراست که مسوولیت حفظ مسائل امنیتی این موضوع را برعهده بگیرد. بلکه انجام چنین اقداماتی کاملا مربوط به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

از نحوه صحبت‌های دو طرف پیرامون این قرارداد به نظر نمی‌رسد که لزوم اجرای بازرسی از راکتورهای هسته‌ای هند توسط آژانس به طور گسترده در آن مطرح شده باشد یا به صورت جزیی وجود داشته باشد. حتی اگر هند از همه مقادیر اورانیوم وارداتی استرالیا در مصارف صلح‌آمیز هسته‌ای استفاده کند این امر باعث می‌شود که بتواند از ذخایر اورانیوم خود در توسعه ساخت سلاح‌های هسته‌ای استفاده کند.

مستقیم یا غیرمستقیم استرالیا سوخت یک ارتش هسته‌ای در جنوب آسیا را در سال‌های آینده فراهم خواهد کرد.

انتهای پیام

کد N491743

وبگردی