آفتاب

رژیم صهیونیستی سفیر نیوزیلند را نپذیرفت

رژیم صهیونیستی سفیر نیوزیلند را نپذیرفت

مقام‌های نیوزیلند امروز (دوشنبه) اعلام کردند، رژیم صهیونیستی سفیر جدید آن‌ها را به اراضی اشغالی نپذیرفته است چرا که وی نماینده امور تشکیلات خودگردان فلسطین بوده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، از سال 2008 سفیران نیوزیلند در ترکیه مسئول امور نوار گسترده‌ای از کشورها بوده‌اند، اما این مقام‌ها می‌گویند که رژیم صهیونیستی جدیدترین انتصاب آن‌ها در این پست را که «جاناتان کر» است، نپذیرفته‌اند و این در حالی است که وی قرار بود طی روزهای آتی به قدس برود و استوارنامه خود را تقدیم کند.

«موری مک‌کالی» وزیر امور خارجه نیوزیلند در بیانیه‌ای گفت: چند روز پیش اسرائیل به نیوزیلند اعلام کرد که فردی را که نماینده تشکیلات خودگردان بوده است، به عنوان سفیر نمی‌پذیرد.

سفارت رژیم صهیونیستی در ولینگتون، پایتخت نیوزیلند گفته است که این مساله "قوانین پروتکلی" است و در مورد تمامی سفیران در سرزمین‌های اشغالی قابل اجراست. طبق بیانیه‌ی این سفارتخانه، این مساله مورد اختلاف در مجموع به روابط خوب نیوزیلند و اسرائیل ارتباطی ندارد.

«جان کی» نخست‌وزیر نیوزیلند گفته است که در حال جمع‌آوری اطلاعات بیشتری درباره این موضوع است. وی در پاسخ به این پرسش که آیا رژیم صهیونیستی می‌خواهد با این اقدام پیامی را به نیوزیلند بدهد، گفت: نمی‌دانم، شاید. نمی‌خواهم در این مورد گمانه‌زنی کنم.

جان کی می‌گوید که دولتش از نظر بین‌المللی تا پیش از سال 2012 به عنوان حامی اسرائیل شناخته می‌شد، اما زمانی که نیوزیلند هم یکی از آن 138 کشوری شد که فلسطین را به عنوان "کشور ناظر غیرعضو" در سازمان ملل به رسمیت شناخت، از آن زمان، نیوزیلند بیشتر به عنوان یک کشور خنثی دیده می‌شود.

وی گفت: دیدگاه ما همواره این بوده است که باید در خاورمیانه صلح برقرار شود و در نهایت ما می‌خواهیم یک راه حل دو کشوری اجرا شود.

سفیر نیوزیلند در ترکیه همچنین مسئول حفظ روابط دیپلماتیک با اردن، گرجستان و جمهوری آذربایجان است. نخست‌وزیر نیوزیلند می‌گوید: این کاملا نامناسب است اگر سفیر پیشنهادی ما قبول نشود و در آن صورت وزیر امور خارجه کشور گام‌های آتی را بررسی خواهد کرد. ما حضور چندانی در آن بخش از آن جهان نداریم.

انتهای پیام

کد N491595

وبگردی