آفتاب

روحانی: امسال راه آهن ایران- ترکمنستان- قزاقستان افتتاح می‌شود

روحانی: امسال راه آهن ایران- ترکمنستان- قزاقستان افتتاح می‌شود

رییس جمهور از افتتاح پروژه راه آهن ایران- ترکمنستان- افغانستان در سال جاری خبر داد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی پیش از عزیمت به قزاقستان در جمع خبرنگاران به تشریح اهداف سفر 5 روزه خود به قزاقستان و تاجیکستان پرداخت و گفت: در این سفر 5 روزه دو روز برای سفر دوجانبه با کشور همسایه‌مان قزاقستان درنظر گرفته شده است، همچنین دو روز برای سفر دو جانبه با کشور هم فرهنگ و هم‌زبانمان تاجیکستان و یک روز برای شرکت در اجلاس شانگهای درنظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه قزاقستان از همسایگان مهم ایران است گفت: به لحاظ اقتصادی و علمی و فناوری همکاری‌های بین این دو کشور وجود دارد و با توجه به اینکه ایران و قزاقستان از کشورهای ساحلی دریای خزر هستند در این ارتباط نیز باید همکاری‌هایی داشته باشند. بنابراین محور مذاکرات ما با رییس جمهور قزاقستان و مقامات این موضوعات خواهد بود و البته مسائل منطقه نیز به خاطر حساسیت های موجود مورد بحث قرارخواهد گرفت.

رییس دولت یازدهم با اشاره به اینکه رییس جمهور قزاقستان سال گذشته به ایران سفر کرده‌اند گفت: این سفر پاسخ ما به سفر سال گذشته رییس جمهور قزاقستان به ایران است که به دعوت ایشان انجام می‌شود.

روحانی با اشاره به اینکه بعد از سفر به قزاقستان عازم تاجیکستان خواهیم بود گفت: با کشور تاجیکستان همکاری‌های فراوانی داریم و جمهوری اسلامی ایران پروژه‌های مهمی در تاجیکستان در حال اجرا و روبه اتمام دارد. البته همکاری‌های دیگری هم در حوزه فرهنگی با توجه به اینکه دو کشور هم‌زبان و هم‌فرهنگ هستیم می‌توانیم در کنار کشور همسایه‌مان افغانستان با یکدیگر داشته باشیم.

رییس جمهور با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران به لحاظ استراتژیک یک راه مهم برای اتصال کشورهای آسیای مرکزی با آب های آزاد است و به عنوان کریدور جنوب به شمال اهمیت دارد خاطرنشان کرد: امسال پروژه راه آهن ایران – ترکمنستان- قزاقستان افتتاح خواهد شد و در مسیر دیگر راه آهنی از طریق چین ، قزاقستان،‌تاجیکستان، افغانستان تا خلیج فارس خواهد آمد.

وی افزود: در منطقه طرح‌های مهم اقتصادی و زیربنایی بین ایران و کشورهای آسیای مرکزی به ویژه تاجیکستان و ترکمنستان پیگیری خواهد شد.

رییس جمهور در ادامه به برگزاری چهاردهمین اجلاس شانگهای اشاره کرد و افزود: با توجه به بحران‌های منطقه و مسایل کشورهایی مثل اوکراین، عراق،‌ روسیه، فلسطین و اروپای شرقی همکاری‌های این سازمان عمدتا در حوزه امنیتی و نظامی خواهد بود تا این کشورها در منطقه با همکاری یکدیگر امنیت بیشتری را ایجاد کنند.

روحانی با اشاره به اینکه کشورهای مهمی در اجلاس شانگهای شرکت می‌کنند مثل روسیه،‌ چین، هند ، پاکستان و غیره گفت: شرکت در این اجلاس فرصتی است تا در علاوه بر سخنرانی و بیان دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران با سران کشورهای شرکت کننده دیدار و روابط دو جانبه داشته باشیم.

رییس جمهور در پایان خاطرنشان کرد: در قزاقستان همچنین با حضور بازرگانان و تجار در اجلاسی مشترک بین دو کشور شرکت خواهیم کرد که هدف آن نزدیک کردن بخش خصوصی در دو کشور است. چرا که معتقدیم بخش خصوصی در کشورهای مهم جهان، همسایه و منطقه باید اتصال بیشتری داشته باشند. چون اقتصاد کشورها و منطقه را باید بخش خصوصی احیا کند و دولت ها باید زمینه‌های همکاری آن‌ها را فراهم کنند.

انتهای پیام

کد N491517

وبگردی