آفتاب

«پرویز مشرف» در دادگاه حاضر نشد

«پرویز مشرف» در دادگاه حاضر نشد

اسلام آباد - ایرنا - «پرویز مشرف» رییس جمهوری اسبق پاکستان بار دیگر به دلیل بیماری، در جلسه دادگاهی که روز دوشنبه برای رسیدگی به یکی از چندین پروند قضایی او در شهر «کویته» تشکیل شده بود، حضور نیافت.

جلسه امروز دادگاه حاکم نظامی سابق پاکستان مربوط به اتهام قتل «نواب اکبر بگتی» یکی از سران قبایلی در ایالت بلوچستان بود.

با وجود اینکه تدابیر شدید امنیتی در دادگاه کویته به خاطر جلسه دادگاه رییس جمهوری اسبق پاکستان اتخاذ شده بود، اما وکیل مشرف به دادگاه اطلاع داد که مشرف به دلیل بیماری قادر به حضور در جلسه داده نیست.

وکیل مشرف از دادگاه خواست تا وقت دیگری را برای رسیدگی به این پرونده تنظیم کند.

«نواب اکبر بگتی» در جریان موج گسترده ناآرامی های سال 2005 در ایالت بلوچستان و در روز 26 اوت همان سال در منطقه «غاری» واقع در 150 کیلومتری شرق کویته در یک عملیات نظامی که به دستور دولت مشرف انجام شد، به قتل رسید.

خانواده بگتی، علاوه بر پرویز مشرف، «شوکت عزیز» نخست وزیر وقت پاکستان، «آفتاب احمد خان شیر پاو» وزیر وقت کشور و «اویس احمد غنی» فرماندار وقت ایالت بلوچستان را در قتل «بگتی» متهم می دانند.

مشرف علاوه بر اینکه متهم به قتل «اکبر بگتی» است، با سه اتهام عمده دیگر نیز مواجه است و پرونده های این اتهامات همچنان در دستگاه قضایی پاکستان مفتوح است.

خیانت بزرگ به پاکستان، دست داشتن در حمله خونین به «مسجد لعل» اسلام آباد در سال 2007 که منجر به کشته شدن بیش از 100 نفر از افراطیون مذهبی و طلاب علوم دینی شد و نیز دست داشتن در نقشه ترور «بی نظیر بوتو» نخست وزیر فقید پاکستان از جمله اتهامات این ژنرال بازنشسته ارتش پاکستان است.

مشرف تاکنون بارها به دلیل آنچه وکلای وی بیماری و ناراحتی قلبی اعلام کرده اند، از حضور در دادگاه های مختلف برای پاسخگویی به اتهامات خودداری کرد.

مشرف پس از کودتای سال 1999(1378) و براندازی دولت وقت محمد نواز شریف، حکومت این کشور را به عهده گرفت و در ماه اوت 2009(مرداد 1388) از سمت ریاست جمهوری پاکستان استعفا کرد.

وی بعد از استعفا از سمت ریاست جمهوری، چند سال دوران تبعید خود خواسته اش را در شهرهای دبی و لندن گذراند و در فرودین 92 به پاکستان شد.

آساق*1*272*1723**1545
کد N491145

وبگردی