آفتاب
کلباسی:

در تجاوز فرهنگی، دشمن نامحسوس عمل می‌کند

در تجاوز فرهنگی، دشمن نامحسوس عمل می‌کند

قائم مقام ستاد اقامه نماز گفت: همه مسلمانان باید با یکدیگر متحد شوند تا کسی نتواند به مسائل فرهنگی جامعه مسلمانان تجاوز کند.

قائم مقام ستاد اقامه نماز گفت: همه مسلمانان باید با یکدیگر متحد شوند تا کسی نتواند به مسائل فرهنگی جامعه مسلمانان تجاوز کند.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین کلباسی در گردهمایی دبیران ستاد اقامه نماز دستگاه‌های اجرایی و مدیران ستاد اقامه نماز کشور با بیان این‌که «موضوع این جلسه و هدف از تشکیل آن این بود که دستگاه‌های اجرایی بتوانند در راستای مسائل فرهنگی همچون نماز گام‌های مهمی بردارند» اظهار کرد: تاکنون جلسه‌ای به این صورت نداشته‌ایم که این جلسه با پیشنهاد آقای رضایی نماینده دولت در امور نماز تشکیل شد.

وی در ادامه با اشاره به شرایط فرهنگی جهان و کشور، خاطرنشان کرد: نیازی نیست که مسائل فرهنگی جهان و ایران را مجددا بازخوانی کنیم. همه می‌دانیم که چه رقبای سرسخت، مجهز و نیرومندی در مسیر سد راه نماز فعالیت می‌کنند. شاید در هیچ زمانی و در هیچ موقعیتی در تاریخ این همه تلاش برای بازداشتن از نماز و عبودیت خداوند وجود نداشته است.

قائم مقام ستاد اقامه نماز ادامه داد: تراکم دشمنان در راستای جلوگیری از مسائل فرهنگی همچون نماز همیشه فوق‌العاده بوده است. آنها صدها کانال ماهواره‌ای و هزاران سایت را به راه انداخته‌اند تا بتوانند از فعالیتی همچون نماز جلوگیری کنند. شاید کسی حتی فکرش را هم نمی‌کند که این همه فیلم و سایت برای بازداشتن مسلمانان از نماز است.

کلباسی افزود: آنها در دل بازی‌ها و فیلم‌هایشان می‌خواهند محتواهایی را تلقین کنند تا مسلمانان از نماز باز بمانند. حتی از بچه‌های سه ساله نیز در این راستا بهره می‌برند، ولی طبق فرمایش قرآن صفات اهل ایمان توکل بر خداست و مومنان با توکل الهی می‌توانند در مقابل این همه هجمه دشمن موفق شوند.

وی تصریح کرد: وقتی تجاوزی به مسلمانان صورت می‌گیرد همه باید از اراضی و مسائل فرهنگی دین اسلام حمایت کنند. حال این تجاوز چه فرهنگی باشد چه به صورت نظامی صورت گیرد. در هر حال همه مسلمانان باید با یکدیگر متحد شوند تا کسی نتواند به مسائل فرهنگی جامعه مسلمانان تجاوز کند.

قائم مقام ستاد اقامه نماز خاطرنشان کرد: در تجاوز زمینی دشمن قابل مشاهده است، اما در تجاوز فرهنگی دشمن شناخته شده نیست. چه بسا در بین خود مسلمانان حضور داشته باشد. ولی حضورش را به جز افراد خاص کس دیگری حس نمی‌کند. ان‌شاءالله این‌گونه جلسات مسیری را فراهم کند که با تعامل و تلاش همه سازمان‌ها و ارگان‌ها بتوانیم راه‌های جدیدی را برای رفع این مشکلات فرهنگی پیدا کنیم.

به گزارش خبرنگار ایسنا، در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین کفیل رئیس مرکز تخصصی اقامه نماز قم با بیان این‌که «مهمترین دغدغه ما توسعه نماز در جامعه است» اظهار کرد: طبق فرمایشات آقای کلباسی اگر می‌خواهیم نماز به صورت فراگیر باشد باید یک مرکز تخصصی در این راستا داشته باشیم.

وی ادامه داد: یکی از فعالیت‌های مرکز تخصصی اقامه نماز قم این است که هر ساله حدود 40 درصد حوزویان را می‌گیرد و به آنها مسائلی را در خصوص نماز آموزش می‌دهد. فعالیت بعدی سازمان ما در راستای مسائل پژوهشی است. ما در پایان‌نامه‌های خود ترجیح می‌دهیم حوزویان در راستای آثار نماز فعالیت کنند.

رئیس مرکز تخصصی اقامه نماز قم تصریح کرد: ما آماده هستیم که هر ارگان، نهاد و یا سازمانی که می‌خواهد در راستای مسائل فرهنگی همچون نماز گام بردارد به او کمک کنیم. بزرگترین مشکل جامعه ما و خانواده‌های مذهبی‌مان این نکته است که اکنون خانواده‌های مذهبی نمی‌توانند مفاهیم دینی را به فرزندان خود انتقال دهند و این باعث یک اختلاف جدی در بین خانواده‌ها می‌شود.

کفیل تصریح کرد: ما برای رفع این اختلاف بیش از 1000 کارشناس و 6000 برنامه تبلیغی داریم. ما به صورت فشرده برای تمامی کارمندان کلاس‌هایی را تشکیل می‌دهیم که آنها بتوانند با یک فهم درست از مسائل دینی مفاهیم را نیز به فرزندان خود ارائه دهند.

به گزارش ایسنا، در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین گودرزی مدیرکل آمارهای فرهنگی، بازرگانی و خدمات مرکز آمار ایران، تصریح کرد: ما در مرکز آمار درصدد آن هستیم که رابطه نماز با دیگر مسائل را به صورت آماری ارائه دهیم. طبق بررسی آمارهای ما نماز در تمامی ارگان‌ها و نهادها می‌تواند تأثیرات مثبتی داشته باشد از جمله این‌که طبق آماری که از بیمارستان‌های کشور داریم خواندن نماز می‌تواند باعث آرامش روحی بیماران شود. توصیه من این است که از داده‌های آماری در بحث ترویج نماز بهره بیشتری ببریم.

به گزارش ایسنا در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین مهدوی دبیر ستاد اقامه نماز کمیته امداد امام خمینی (ره) با بیان این‌که «کمیته امداد یک سازمان مردمی است» اظهار کرد: ما درصدد آن هستیم که در سال 1404 این کمیته مردمی بتواند الگوی بسیار خوبی برای تمام افراد جامعه باشد.

وی ادامه داد: ما باید راهبردهای نماز و اشاعه نماز را به صورت یک نظام استراتژیک ارائه دهیم. باید کاری کنیم که جامعه به صورت هدفمند به سمت نماز گام بردارد و افراد جامعه با نماز زندگی کنند.

مهدوی در پایان گفت: ما باید فرهنگ سازی مناسبی را برای نماز در بین فرزندان، خانواده‌ها و تمامی اقشار جامعه داشته باشیم. کمیته امداد نیز در این راستا با دستگاه‌های اقامه نماز تفاهم‌نامه‌های مختلفی را امضا کرده و از جمله کارهای ما شرکت در مسابقات نماز با حضور 20 هزار نفری است که این مسابقات در راستای خاطره نویسی، وبلاگ‌نویسی و... برگزار شد.

انتهای پیام

کد N491087

وبگردی