آفتاب

ترکیه بر شروط عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی تاکید کرد

ترکیه بر شروط عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی تاکید کرد

آنکارا - ایرنا - ˈمولود چاوش اوغلوˈ وزیر خارجه جدید ترکیه امروز (دوشنبه) در آنکارا ضمن تاکید بر تغییر ناپذیر بودن شرایط ترکیه برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی، گفت: اسراییل همواره تلاش های ترکیه را برای برقراری صلحی عادلانه با فلسطین نقش بر آب کرده است.

به گزارش ایرنا، چاوش اوغلو، عذرخواهی، پرداخت غرامت و رفع حصر غزه را سه شرط ترکیه برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی اعلام کرد.

وی افزود: اسراییل رسما از ترکیه بابت کشتار 9 شهروند این کشور در حمله به کشتی مرمره که حامل کمک های بشردوستانه به مردم غزه در ماه مه سال 2010 میلادی بود، عذر خواهی کرده ولی هنوز دو شرط دیگر عملی نشده است.

وزیر خارجه ترکیه، گفت: در حالی که موضوع پرداخت غرامت به ترکیه در حال حل شدن بود، اسراییل غزه را مورد حمله شدید قرار داد؛ از این مرحله به بعد اگر آتش بس پایدار شود و اسراییل دو شرط دیگر را عملی کند، امکان عادی سازی روابط آنکارا – تل آویو می تواند، فراهم شود.

چاوش اوغلو با ادعای این که درخصوص حملات خونین و ددمنشانه رژیم صهیونیستی به غزه با ادعای این که ترکیه 12 سال است که برای تامین صلح در خاورمیانه و برقراری ثبات در منطقه به طور شفاف و عادلانه تلاش کرده، اظهار داشت: در هر بار اسراییل تلاش های ترکیه را نقش بر آب کرده است.

وی، گفت: متاسفانه غرب در مقابل این جنایات سکوت کرد.

روابط دیپلماتیک ترکیه با رژیم صهیونیستی به دنبال حمله به کشتی مرمره به حداقل رسانده شد، ولی روابط تجاری دوطرف هم چنان روبه رشد بوده، به طوری که در سال گذشته حجم مبادلات دوطرف به پنج میلیارد دلار رسید.

خاورم**2011**7074**1275
کد N490971

وبگردی