آفتاب

حزب النهضه در رقابت های ریاست جمهوری تونس شرکت نمی کند

حزب النهضه در رقابت های ریاست جمهوری تونس شرکت نمی کند

تهران - ایرنا - حزب ˈالنهضهˈ تونس به عنوان مهم ترین حزب اسلام گرای این کشور، در رقابت های ریاست جمهوری تونس شرکت نخواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری 'رویترز' به نقل از 'زیاد الضاری'، این حزب با هدف فراهم آوردن زمینه برای تشکیل دولتی جامع در تونس، از حضور در این رقابت خودداری خواهد کرد.

النهضه یکی از دو حزب مهمی است که طبق پیش بینی ها، احتمال پیروزی اش در انتخابات پارلمانی ماه آینده (26 اکتبر مصادف با چهارم آبان) تونس پیش بینی شده است. حزب پیروز در این انتخابات نخست وزیر را معرفی خواهد کرد.

این در حالی است که بر اساس اظهارات گروه های مختلف، تسلط النهضه در دولت گذشته مانع از انتقال سیاسی در تونس شده است.

الضاری روز گذشته به خبرگزاری رویترز، گفت: مایلیم این پیام مثبت را به ملت و سیاستمداران تونسی برسانیم، به رغم آن که پیش بینی می کنیم النهضه در انتخابات پارلمانی ماه آینده پیشتاز باشد، اما نمی خواهیم همه رقابت های سیاسی را در قبضه خود درآوریم.

النهضه در نخستین انتخابات آزاد تونس پس از سرنگونی حکومت 'زین العابدین بن علی' در سال 2011 پیروز شد، اما از سوی گروه مخالف به تلاش برای تقویت جای پایش در قدرت متهم شد.

انتخابات ریاست جمهوری تونس قرار است در تاریخ 23 نوامبر (دوم آذر) برگزار شود.

بر اساس نظرسنجی ای که دو ماه قبل صورت گرفت، حزب النهضه و حزب سکولار 'ندای تونس' از شانس پیروزی در انتخابات پارلمانی برخوردارند.

خبر شرکت نکردن النهضه در انتخابات ریاست جمهوری ظن و گمان ها مبنی بر این که حزب مذکور به دنبال تشکیل دولتی ائتلافی با ندای تونس است را تقویت می کند.

النهضه اعلام کرده از هر نامزدی که بتواند ملت تونس را متحد کند، حمایت خواهد کرد.

خاورم**9156**7074**1275
کد N490817

وبگردی