آفتاب
رئیس شورای اتحاد اهل تسنن پاکستان:

عاملان ترور روحانی شیعه در پی ترویج تفکرات تکفیری در پاکستان هستند

عاملان ترور روحانی شیعه در پی ترویج تفکرات تکفیری در پاکستان هستند

اسلام آباد – ایرنا – به دنبال حمله تروریستی به یک روحانی شیعه در کراچی ،جمعی از شخصیت های مذهبی – سیاسی پاکستان ضمن محکوم کردن این اقدام ضدبشری و ضداسلامی، آن را بخشی از توطئه دشمنان پاکستان برای بی ثبات کردن و ترویج فرقه گرایی و تفکرات تکفیری در این کشور دانستند.

'علامه علی اکبر کمیلی'، از شخصیت های مذهبی جوان و سرشناس شیعه پاکستان، شنبه شب و همزمان با شب میلاد باسعادت امام هشتم شیعیان، در محله عزیزآباد شهر کراچی پاکستان، از سوی افراد ناشناس هدف گلوله قرار گرفت و بعد از انتقابل به بیمارستان، به شهادت رسید.

'فرید احمد پاراچا' معاون دبیرکل حزب جماعت اسلامی پاکستان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در اسلام آباد، ضمن محکوم کردن این حمله تروریستی، هدف عوامل پشت پرده را ایجاد شکاف و تفرقه میان اقوام و پیروان مذاهب اسلامی در پاکستان دانست.

این عضو ارشد حزب جماعت اسلامی (اهل سنت) در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در اسلام آباد، شهادت این شخصیت دینی شیعه را از طرف حزب متبوعش به جامعه مسلمان پاکستان و به ویژه شیعیان این کشور تسلیت گفت و ضمن ابراز همدردی با خانواده او، اظهار داشت: کسانی که دست به چنین اقدامات شرم آوری می زنند، هدفی جز آتش افروزی و اختلاف افکنی میان فرقه ها و پیروان مذاهب اسلامی ندارند.

وی گفت که با وجود تمام تلاش هایی که برای ایجاد فرقه گرایی در پاکستان صورت می گیرد، خوشبختانه مسلمانان این کشور نسبت به این آفت بزرگ هوشیار هستند و اجازه نمی دهند فرقه گرایی، برادری میان مسلمان را خدشه دار کند.

دبیرکل حزب جماعت اسلامی افزود: این حمله تروریستی بخشی از یک توطئه برای ضربه زدن به ثبات و وحدت میان مسلمانان پاکستان و تضعیف جایگاه بین المللی این کشور بود. مردم پاکستان باید در برابر چنین توطئه هایی هوشیار باشند.

این شخصیت سیاسی پاکستان بر ضرورت در نظر گرفتن اشد مجازات برای عاملان این گونه ترورها تاکید کرد و از دولت این کشور خواست تا اقدامات جدی برای پیشگیری و تکرار این گونه حملات تروریستی اتخاذ کند.

'صاحب زاده محمد حمیدرضا' رییس شورای اتحاد اهل تسنن پاکستان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در اسلام آباد، حمله تروریستی شب گذشته را که منجر به شهادت علامه علی اکبر کمیلی شد، به شدت محکوم کرد و گفت: کسانی که در این گونه اقدامات ضد انسانی و ضداسلامی دست دارند، به دنبال احیای رویکرد و تفکر تکفیری در پاکستان هستند.

وی گفت: تمام سعی و تلاش 'شورای اتحاد اهل تسنن پاکستان' و 'مجلس وحدت المسلمین' پاکستان به عنوان دو نهاد دینی مهم این کشور براین است تا وحدت را در جامعه مسلمان پاکستان حفظ و تقویت کنند.

این شخصیت سیاسی- مذهبی پاکستان، انگیزه کسانی را اقدام به ترور علامه علی اکبر کمیلی کرده اند، گسترش فرقه گرایی در پاکستان دانست و گفت: چنین اقداماتی در نهایت به ضرر کل کشور و آسیب رساندن به صلح و ثبات پاکستان است.

رییس شورای اتحاد اهل تسنن پاکستان گفت: کسانی که با انجام اقدامات ضداسلام و ضدبشری در صدد گسترش تفکرات تکفیری در پاکستان هستند، عوامل دست نشانده آمریکا و صهیونیست ها هستند و هدف ضربه زدن به جهان اسلام را دنبال می کنند.

وی تاکید کرد: همه علما و شخصیت های سیاسی متعلق به گروه های و جناح های مختلف باید علیه اینگونه اقدامات خرابکارانه هم صدا شوند و به راهکاری موثر برای مقابله با آن بیاندیشند.

'اوریا مقبول جان' یک تحلیلگر مسایل سیاسی پاکستان نیز با محکوم کردن ترور شخصیت مذهبی شیعه در کراچی ، گفت: کسانی که دست در این اقدام تروریستی داشته اند، همان کسانی هستند که می خواهند وضعیت مشابه سوریه و عراق را در پاکستان ایجاد کنند.

وی اظهار داشت: توطئه هایی برای بی ثبات کردن پاکستان در جریان است و ترور شب گذشته که در کراچی اتفاق افتاد، صرفا با هدف به شهادت رساندن یک فرد خاص صورت نگرفته است.

این تحلیلگر سیاسی همچنین نسبت به احتمال رخ دادن حملات تروریستی در میان تجمع های ضددولتی پاکستان در پایتخت این کشور نیز هشدار داد و گفت: عواملی که با ترور علامه علی اکبر کمیلی، اتحاد مذهبی و دینی میان مسلمانان پاکستان را هدف اصلی ضربه زدن به ثبات این کشور نشانه رفته اند، بعید نیست بخواهند با دست زدن به حملات تروریستی در تجمع های سیاسی، اقدام به تشدید تنش ها و اختلاف های میان گروه های سیاسی و دامن زدن به بحران در پاکستان کنند.

اوریا مقبول جان از همه گروه ها و شخصیت های دینی و سیاسی پاکستان خواست تا کاملا مراقب باشند که در دام افرادی که می خواهند بذر نفاق و دشمنی و ناامنی در جامعه پاکستان بکارند، گرفتار نشوند.

این تحلیلی گر سیاسی در ادامه با اشاره به اینکه آمریکا و برخی هم پیمانانش به دنبال بی ثبات کردن و ناامن جلوه دادن پاکستان هستند تا آن را بهانه قرار دهند و جامعه بین المللی را متقاعد سازند که وجود سلاح هسته ای در کشور ناامنی مثل پاکستان، خطرناک است. همه اینها می تواند نقشه ای برای محروم کردن پاکستان از سلاح هسته ای باشد.

سرمقاله نویس مشهور بسیاری از رسانه های اردو زبان پاکستان، گفت: گروه ویژه در آمریکا متشکل از 3500 نفر منتظر دستور دولت واشنگتن هستند تا به استفاده از بالگردهای رادار گریز به داخل پاکستان نفوذ کنند و تسلیحات هسته ای این کشور را به سرقت ببرند.

این تحلیل ارشد مسایل سیاسی و بین المللی خطاب به علما و سیاسیون پاکستان توصیه کرد تا از هرگونه رفتاری که ممکن است به ناامن جلوه دادن پاکستان نزد افکار عمومی جهان منجر شود، به طور جدی بپرهیزند.

همچنین علامه «طاهر اشرفی» رییس شورای علمای پاکستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در اسلام آباد، ضمن محکوم کردن ترور هدفمند علامه علی اکبر کمیلی، از دولت و دستگاه قضایی پاکستان خواستار اقدامات جدی برای پایان دادن به اینگونه حملات تروریستی در این کشور شد.

این شخصیت دینی پاکستان همچنین خواستار دستگیری و مجازات عوامل دخیل در این اقدام تروریستی شد.

رییس شورای علمای پاکستان تصریح کرد: کسانی که اقدام به قتل و ترور اهل تشیع یا اهل تسنن می کند، دشمن پاکستان هستند.

وی این اینگونه حملات را نشانه ترویج تدریجی فرقه گرایی از سوی برخی افراد در پاکستان به ویژه در شهرهای کراچی و راولپندی دانست و نسبت به احتمال افزایش اینگونه اقدامات در پاکستان ابراز نگرانی کرد.

اگرچه تاکنون هیچ فردیا گروهی مسوولیت حمله تروریستی شنبه شب گذشته در کراچی را برعهده نگرفته است، اما معمولا چنین حملاتی به شبه نظامیان وابسته به گروههای افراطی نظیر لشگر جهنگوی، جیش الاسلام، جندالله و برخی دیگر از گروهک های افراطی نسبت داده می شود.

آساق*3*272*1723*1579
کد N490706

وبگردی