آفتاب

لبنان در هراس از حضور داعش

لبنان در هراس از حضور داعش

تهران-ایرنا- حضور تروریست های اجاره ای داعش در سوریه و امکان تقویت آن ها در مرزهای شرقی لبنان و سوریه، همزمان با اختلاف های سیاسی در لبنان، وضعیت سیاسی این کشور را در شرایط شکننده ای قرار داده است.

به گزارش پانزدهم شهریور ماه خبرگزاری «جمهوری اسلامی» (ایرنا)، تروریست های موسوم به داعش، «عباس مدلج» دومین سرباز لبنانی در اسارت خود را سر بریدند.

در پی این اقدام، «نهاد المشنوق» وزیر کشور لبنان، به منظور رسیدگی به اوضاع امنیتی در شهرک عرسال سفر خود به قطر را لغو کرد.

پیش از این نیز داعش «علی السید» یکی دیگر از سربازان لبنانی اسیر شده را سر برید و به انتشار ویدیوی سربریدن وی در شبکه اینترنت اقدام کرد.

حدود یک ماه پیش گروه تروریستی داعش به شهرک عرسال یورش برد و در مدت پنج روزی که این شهرک را در اشغال خود داشت توانست 28 سرباز لبنانی را به اسارت در آورد.

تاکنون تلاش های بسیاری برای آزادی این نظامیان صورت گرفته است. در آخرین دور از این تلاش ها یک هیات قطری پنجشنبه گذشته وارد لبنان شد تا به طور مستقیم، در بلندی های عرسال و قلمون برای آزادی اسیران لبنانی با تروریست ها وارد گفت و گو شود. اما تا این لحظه این تلاش ها به آزادی سربازان لبنانی از بند تروریست های داعش منجر نشده است.

درگیری ها بین نیروهای ارتش و تروریست های داعش و جبهه النصره در بلندی های عرسال و در مرزهای لبنان با سوریه به صورت پراکنده ادامه دارد و اوضاع مناطق شرقی این کشور را امنیتی کرده است.

این وضعیت، لبنان را در شرایط بسیار شکننده ای قرار داده است و فشارهای داخلی و خارجی به صورت همزمان، باعث شده این کشور کوچک با تهدید شکنندگی ساختار سیاسی روبرو شود. از یک سو پیشروی های داعش در سوریه و نیاز شدید ارتش به اسلحه، خطر تقویت حضور تروریست های داعش در خاک لبنان را افزایش داده است و از سوی دیگر، نبود توافق سیاسی بین گروه های لبنانی برای انتخاب رییس جمهوری باعث شده بسیاری از امور جاری کشور مختل بماند.

**داعش و خطر بی ثباتی امنیتی در لبنان

جنایت های گروه تروریستی داعش در عراق واکنش های بسیاری را به دنبال داشته است. پیشروی های این گروه تشکیل ائتلافی داخلی، منطقه ای و بین المللی برای سرکوب داعش در عراق را به دنبال داشته و به فرار بخشی از این نیروها از عراق به سوریه منجر شده است.

تقویت حضور نیروهای داعش در سوریه اما این خطر را برای لبنان به همراه دارد که با جابجایی تروریست ها از عراق به سوریه، مرزهای شرقی لبنان ناامن تر و حضور نیروهای داعش در این منطقه تقویت شود.

در شرایط کنونی تمرکز داعش بر بخش هایی از عراق و سوریه است. پیشروی های این گروه تروریستی در مناطق کردنشین عراق به آغاز حملات هوایی آمریکا به مواضع داعش منجر شد. جنایت های این گروه باعث شده آمریکا به دنبال تشکیل ائتلافی بین المللی برای سرکوب داعش در عراق باشد و احتمال دارد دامنه این سرکوب ها به خاک سوریه نیز کشیده شود.

اگر روند سرکوب این گروه به سوریه برسد و آمریکا دستور بر حمله هوایی به مواضع داعش در سوریه را صادر کند، می توان پیش بینی کرد که تروریست ها حضور خود در شرق لبنان را تقویت کنند و باعث بی ثباتی های امنیتی بیشتری در این مناطق شوند. هر چند حوزه های عملیاتی داعش در عراق و سوریه با لبنان به طور مستقیم مرتبط نیست، اما باید این انتظار را داشت که داعش برای جبران شکست های احتمالی خود در عراق سعی در تقویت جبهه درگیری هایش در مرزهای لبنان و سوریه داشته باشد.

همچنین، ارتش لبنان برای مبارزه با پیشروی نیروهای داعش نیاز فوری به سلاح دارد. وعده کمک سه میلیارد دلاری خرید سلاح از فرانسه با هزینه عربستان تاکنون عملی نشده است. از سوی دیگر، با توجه به نفوذی که آمریکا و رژیم صهیونیستی بر شرکت های غربی فروشنده سلاح دارند، فروش سلاح های سنگین به ارتش لبنان با محدودیت های بسیاری روبروست در حالی که ارتش در شرایط کنونی بیش از هر زمان دیگری نیاز به سلاح های سنگین دارد.

**شکنندگی اوضاع داخلی لبنان

این شرایط همراه است با وضعیت ملتهب سیاسی در داخل لبنان. وضعیت سیاسی در لبنان به گونه ای است که «تمام سلام» نخست وزیر لبنان، به تازگی در گفت و گوی خود با روزنامه های لبنانی از نبود یک موضع و نگرش ملی و یکپارچه در رویارویی با چالش ها و بحران های سیاسی، مالی، اقتصادی و امنیتی گلایه کرد و گفت که نیروهای سیاسی فقط در حال درگیری با یکدیگر هستند تا به اهداف خود برسند (1).

نبود اجماع بین گروه های سیاسی برای انتخاب رییس جمهوری، بر پیچیدگی اوضاع داخلی لبنان افزوده است. این در حالی است که اواسط آبان ماه سال جاری این کشور انتخابات مجلس را در پیش دارد.

در صورتی که در این مدت باقی مانده، گروه های سیاسی نتوانند بر سر شخص مناسب پست ریاست جمهوری به توافق برسند این احتمال وجود دارد که انتخابات مجلس نیز در تاریخ مقرر برگزار نشود. در این شرایط یا باید دوره کنونی مجلس تمدید شود، یا دولت مسوولیت همه امور را بر عهده بگیرد که در این صورت باید منتظر بی ثباتی های سیاسی گسترده ای در لبنان باشیم.

فضای متشنج در مرزهای لبنان نیز فشارها را بر ساختار سیاسی این کشور افزایش داده است. ساختار مذهبی-قومی خاص این کشور از ظرفیت پذیرش سرریز تنش های منطقه ای به داخل برخوردار است و به همین دلیل گاه و بیگاه شاهد سرریز این تنش ها در لبنان هستیم.

**نتیجه گیری

بنابراین باید گفت به دلیل تاثیر پذیری بالای ساختار سیاسی لبنان از محیط امنیتی خود و وضعیت امنیتی موجود در محیط منطقه ای این کشور، افزایش بی ثباتی های امنیتی در لبنان دور از انتظار نیست. در این شرایط و به عنوان یک توصیه، گروه های سیاسی داخلی باید همبستگی سیاسی بیشتری از خود نشان دهند تا شخص مناسب پست رییس جمهوری هر چه زودتر انتخاب شود. کشورهای دخیل در امور داخلی لبنان نیز به دلیل فوری بودن تهدیدهای تروریست های داعش باید بیش از پیش به تقویت ارتش این کشور کمک کنند تا در مواقع لزوم بتواند مانع از پیشروی آن ها به عمق خاک لبنان شود.

منابع:

1- http://irna.ir/fa/News/81301086

از مهدی جوکار - گروه تحقیق و تفسیر خبر

پژوهشم**م.ج**1358
کد N490558

وبگردی