آفتاب

"حمله به سوریه" علیه بشار یا کمک به بشار؟

"حمله به سوریه" علیه بشار یا کمک به بشار؟

فارس نوشت:

پایگاه خبری «المانیتور» گزارش داده است که نمایندگان کنگره آمریکا در حال بحث بر سر گستره مجوز حملات هوایی داخل سوریه هستند و در این فرآیند ممکن است مجوزی صادر شود که دست دولت را برای اقدام نظامی گسترده در سوریه باز می‌گذارد.
پایگاه خبری «المانیتور»، گزارش داده است که نمایندگان کنگره آمریکا در حال بحث در مورد ابعاد و گستره مجوز احتمالی برای اقدام نظامی داخل سوریه هستند. برخی از نمایندگان به دنبال آن هستند تا این مجوز از هدف قرار دادن مواضع گروه تروریستی «داعش» فراتر رود.

به نوشته المانیتور، در روزهای اخیر شمار فزاینده‌ای از نمایندگان و سناتورهای آمریکایی از صدور مجوز اقدام نظامی علیه «داعش» در سوریه حمایت کرده‌اند. با این وجود، برخی از آن‌ها ابراز نگرانی کرده‌اند که محدود بودن مجوز اقدام نظامی به هدف قرار دادن و تضعیف داعش در سوریه، ممکن است به نفع نظام این کشور تمام شود.

یک دستیار کنگره در این رابطه به المانیتور گفته است: «اگر فقط دنبال زدن داعش باشید، آنوقت این [بشار] اسد (رئیس‌جمهور سوریه) است که پیروز می‌شود.»

با این حال، یک مجوز محدود که تنها داعش را هدف قرار دهد، احتمالا مورد علاقه نمایندگانی باشد که از آغاز جنگی جدید پیش از انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره، حمایت نمی‌کنند. «جک گلد اسمیث» استاد حقوق امنیت ملی دانشگاه هاروارد که در کنگره نیز نفوذ دارد، می‌گوید مجوز را می‌توان طوری تنظیم کرد که با سیاست آمریکا برای تلاش در جهت تغییر نظام سوریه نیز در تناقض نباشد.

به گفته گلد اسمیث، نمایندگان کنگره می‌توانند در مجوز احتمالی اقدام نظامی، عنوان کنند که «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا حق دارد از این مجوز در مواردی که «در خدمت اهداف ایالات متحده در سوریه» است، استفاده کند.

مقامات آمریکایی اخیرا پس از کشته شدن دو خبرنگار این کشور به دست داعش، زمزمه‌هایی از احتمال انجام عملیات نظامی داخل سوریه مطرح کرده‌اند. برخی تحلیلگران کشیده شدن دامنه اقدامات نظامی آمریکا به سوریه را تلاشی برای حرکت به سمت تغییر نظام این کشور ارزیابی کرده‌اند. روزنامه «ایندیپندنت» روز یکشنبه گزارش داده بود که آمریکا و انگلیس به دنبال تشکیل ائتلافی بین‌المللی هستند و ممکن است عملیات نظامی گسترده در ماه اکتبر (اواسط مهر) آغاز شود.

52261

کد N490452

وبگردی