آفتاب
اوباما:

ایران مشکل کشورهای منطقه نیست/اختلافات شیعه وسنی موضوع خاورمیانه نیست

ایران مشکل کشورهای منطقه نیست/اختلافات شیعه وسنی موضوع خاورمیانه نیست

رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه ای با اشاره به تحرکات داعش در خاورمیانه و همچنین ایجاد ائتلاف بین المللی برای مقابله با آن اعلام کرد که اکنون مشکل کشورهای این منطقه، ایران نیست.

به گزارش خبرگزاری مهر، "باراک اوباما" در مصاحبه با شبکه خبری ان بی سی، با اشاره به شکل گیری ائتلاف منطقه ای و بین المللی علیه گروه تروریستی داعش گفت: برای نخستین بار ایران مشکل پیش روی کشورهای سنی منطقه نیست. فکر می کنم شايد برای نخستين بار و به طور کاملا واضح، مشکل پيش روی کشورهای سنی در منطقه که شماری از آنها متحد ما هستند،‌ ايران نيست. موضوعی که با آن روبرو هستیم موضوع شيعه و سنی نيست.

باراک اوباما همچنین در خصوص راهبرد آمریکا در قبال داعش در تلاش برای منحرف کردن افکارعمومی از نقش آمریکا و متحدانش در شکل گیری داعش و دیگر گروههای تروریستی گفت هم اکنون ائتلاف جهانی و منطقه ای برای مقابله با این گروه شکل گرفته است.

وی با اين حال هرگونه اعزام نيرو به عراق و سوريه را رد کرد و افزود: اين راهبرد معادل جنگ عراق نبوده و شبیه اقدامات ضد تروریستی آمریکا در سال های اخیر خواهد بود.

لازم به ذکر است که آمریکا در سال ها اخیر راهبرد کشتار هدفمند را در امر مبارزه با تروریسم در پیش گرفته که مثال بارز این گونه عملیات ها، کشتن "بن لادن" رهبر القاعده، در پاکستان بود.

اوباما در ادامه در خصوص ائتلاف ایجاد شده علیه داعش گفت: ما بخشی از ائتلاف جهانی خواهيم بود که حملات هوايی در حمايت از عمليات زمينی نيروهای عراقی و کردها انجام خواهد داد. 9 کشور پذيرفته اند که محور اصلی اين ائتلاف باشند.

وی درباره راهبرد آمریکا برای مقابله با داعش اظهار داشت: می خواهم مردم آمريکا متوجه ماهيت اين تهديد شوند، بدانند که نحوه رويارويی ما با آن چگونه خواهد بود و اينکه مطمئن باشند که می توانيم با آن برخورد کنيم. در همین رابطه روز سه شنبه با شماری از اعضای کنگره ديدار کرده و روز چهارشنبه نيز برای مردم آمريکا سخنرانی و برنامه خود را برای مقابله با این گروه تشريح خواهم کرد.

سخنرانی باراک اوباما برای مردم آمریکا در روز چهارشنبه در ۱۰ سپتامبر يعنی يک روز پيش از سالگرد حملات ۱۱ سپتامبر به نيويورک و پنتاگون خواهد بود.

کد N490430

وبگردی