آفتاب

رد ادعای کی‌یف در مورد انتقال سلاح از چهار کشور ناتو به اوکراین

رد ادعای کی‌یف در مورد انتقال سلاح از چهار کشور ناتو به اوکراین

یکی از مشاوران ارشد رئیس‌جمهوری اوکراین اعلام کرده بود که در جریان نشست ناتو در ولز، کی‌یف با پنج کشور عضو این ائتلاف توافق کرده است تا سلاح و آموزش نظامی دریافت کند اما چهار کشور این ادعا را رد کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، مقام‌های ناتو پیشتر اعلام کرده بودند که این ائتلاف به اوکراین که عضو ناتو نیست، سلاح ارسال نمی‌کند اما با این حال تاکید کرده بودند که ممکن است برخی از کشورهای عضو شخصا اقدام به این کار نمایند.

یکی از مقام‌های ناتو در گفت‌وگویی با رویترز بار دیگر این سیاست ناتو را تایید کرد.

اما یوری لیتسنکو، مشاور پترو پوروشنکو، رئیس‌جمهوری اوکراین در صفحه فیس بوک خود نوشت: در جریان نشست دو روزه ناتو در ولز با پنج کشور شامل آمریکا، فرانسه، ایتالیا، لهستان و نروژ توافق کردیم تا سلاح‌های مدرن و آموزش نظامی دریافت کنیم.

مشاور پوروشنکو جزئیات بیشتری ارائه نکرده است اما ممکن است این سخنان به دلایل سیاست داخلی عنوان شده باشد تا اهمیت تعهد ناتو را برای پشتیبانی از اوکراین پررنگ کند. یکی از مقام‌های ارشد آمریکا در واکنش به این سخنان گفت که آمریکا چنین تعهدی نداده است و واشنگتن هرگز نگفته است که "کمک‌های کشنده" به اوکراین ارائه می‌کند.

در همین حال مقام‌های وزارت دفاع ایتالیا، لهستان و نروژ نیز ادعاهای اوکراین مبنی بر توافق برای ارائه تسلیحات را رد کرد. با این حال کاخ الیزه فرانسه درباره این سخنان اظهارنظری نکرده است.

انتهای پیام

کد N490294

وبگردی