آفتاب
مهر گزارش می دهد/

محیط بانان پشتوانه قانونی برای انجام وظایف خود ندارد/ واگذاری بی حساب و کتاب گلوله به شکارچیان دارد

محیط بانان پشتوانه قانونی برای انجام وظایف خود ندارد/ واگذاری بی حساب و کتاب گلوله به شکارچیان دارد

شاهرود – خبرگزاری مهر: حفظ محیط زیست تنها راه زنده ماندن انسان در قهقرای زندگی ماشینی امروز است که متاسفانه بشر نا آگاه امروز با دست خود تیشه به ریشه زندگی و آینده اش می زند. در این بین محیط بانان بدون حمایت های قانونی جان خود را برای حفاظت از سرمایه های ملی برای نسل های آینده گذاشته اند.

به گزارش خبرنگار مهر، محیط زیست امروز مورد اغفال مردم، نهادها و حتی بی مهری خود مسئولان و مدیران بالادستی آن قرار گرفته، آمار شهدای محیط بان، تجاوز مداوم شکارچیان متخلف به حیات وحش و خبرهای گاه و بی گاه درگیری های آنها با ماموران محیط زیست، آتش سوزی های پی در پی که با هدف و بی هدف در جنگل های مختلف ایجاد می شود و ... همه و همه نگرانی همه مردم حتی آنها که دغدغه حفظ محیط زیست را ندارند برانگیخته است.

در این بین محیط بانان جان خود را برای در راه دفاع از انفال کشور گذاشته اند به طوری که برخی از آنها بعد از درگیر شدن با شکارچیان متخلف هم اکنون در زندان به سر می برند و بعضا حکم اعدام آنها نیز صادر شده است.

خطرات و مشقاتی که پیش روی یک محیط بان است بیش از آنچیزی است که در چند پاراگراف و خلاصه بیان شود. در این زمینه به اداره حفاظت محیط زیست شاهرود سری زدیم تا از با مشکلات محیط بانان آشنا شویم و در جریان خطرات، مشقت ها و از جان گذشتگی ها آنها در راه حفاظت از محیط زیست قرار گیریم.

واگذاری بی حساب و کتاب گلوله به شکارچیان خطری بزرگ برای جامعه

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان شاهرود در گفتگو با خبرنگار مهر با تاکید بر اینکه محیط بانان تنها قشری هستند که در این جامعه کار می کنند ولی هیچ حمایت قانونی از کار آن ها نمی شود گفت: متاسفانه آمار محیط بانانی که حکم اعدام آنها صادر شده این تنگنای قانونی را به خوبی نشان می دهد.

سید مهدی خاتمی با ابراز نگرانی از این که اگر روزی یکی از این احکام اجرا شود مطمئنا هیچ محیط بانی حاضر به اسلحه دست گرفتن و دفاع از انفال کشور نخواهد بود افزود: متخلفان با بهترین اسلحه ها جان حیات وحش منطقه و محیط بانان را به خطر می اندازند ولی اسلحه یک محیط بان حتی در حد یک چوب دستی هم برای او فایده ندارد.

وی با انتقاد از واگذاری بی حساب و کتاب گلوگه در اختیار شکارچیانی که هر چند مجوز دارند اما معلوم نیست 100 گلوله در سال را در چه راهی مصرف می کنند خاطرنشان کرد: در گزارشی که برای یکی از ارگان های دولتی ارسال کردیم از این وضع انتقاد کردیم و گفتیم اگر خدای نکرده اتفاقی پیش بیاید معلوم نیست این همه اسلحه بی مجوز و با مجوز و گلوله های مجوز دار چه بلایی سر مردم ما خواهد آورد.

مسئولان برای رفع دغدغه های خانواده و فرزندان محیط بانان با نگاه مسئولانه تری بیندیشند

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان شاهرود همچنین با انتقاد از عملکرد مقامات بالادستی در خدمت رسانی به محیط بانانی که جان خود را برای حفاظت از سرمایه های ملی برای نسل های آینده گذاشته اند تصریح کرد: متاسفانه کمترین حقوق از آن محیط بانی است که 18 روز 24 ساعته خدمت می کند و 12 روز استراحت دارد.

خاتمی، خلأهای قانونی، معیشت سخت زندگی محیط بانان، سختی کار، در خطر بودن جان محیط بان از لحظه ورود به محل خدمت حتی بعد از خروج را از جمله مهمترین مسائلی دانست که نمی توان به آنها بی توجه بود و از مسئولان خواست برای رفع دغدغه خانواده ها و فرزندان این تلاشگران عرصه محیط زیست با نگاه مسئولانه و دلسوزانه تری بیندیشند.

سال ها رنج کشیدیم تا نام پدرم به عنوان شهید رسمیت یافت

به سراغ فرزند یک شهید محیط بان می رویم تا از دغدغه ها و مشکلاتش بعد از شهادت پدر بگوید.

حسین سعیدیان به گرمی از ما استقبال می کند ولی از اداره محیط زیست اصلا راضی نیست، می گوید سال ها رنج کشیدیم تا نام پدر به عنوان شهید رسمیت یابد و هیچ مسئولی یادش نیامد پدر من در راه حفظ و حراست محیط زیست این کشور جان داده است.

وی با تاکید بر این که اداره محیط زیست بعد از شهادت پدر تنها مخارج مراسم ختم پدر را پرداخت کرد و بعد از آن خانواده ما برای این اداره به دست فراموشی سپرده شد عنوان کرد: مادرم بعد از پدر بار یک زندگی را به تنهایی به دوش کشید و امروز بیمار است و هیچ مسئولی در این 22 سال گذشته حتی حال مادرم را نپرسیده و نگفته چگونه زندگی خودش و بچه هایش را تامین کرد و آن=ها را به اینجا رساند.

فرزند شهید غلامرضا سعیدیان، نحوه شهادت پدرش را اینگونه بیان می کند: مخبران به پدرم خبر مي دهند كه شكارچي ها در كوه در حال شكار هستند كه پدرم سريع خودش را به آنها مي رساند و به تعقيب آنها مي پردازد كه در اين تعقيب و گريز شكارچيان به سمت ماشين پدرم تير اندازي مي كنند و يك تير به رادياتور ماشين مي خورد و ماشين از كار مي افتد و تير ديگر نيز از ميان تيغه برف پاكن عبور مي كند و به قلب پدرم اصابت مي كند.

سعیدیان با اشاره به اینکه قاتل پدرش دستگیر و به دیوان عالی کشور هم رفت و حکم اعدام او صادر شد با ابراز تاسف شدید از وضعیت قانونی کشور ابراز داشت: آن زمان براي آزادي با وثيقه بايد ديه انسان كه مبلغي بالغ بر 12 تا 15 ميليون بود پرداخت مي شد تا فرد مجرم با قرار وثيقه آزاد شود اما كسي كه پدرم را به شهادت رسانده بود وقتي از حكم اعدام خود خبر دار شد تنها با مبلغ دو ميليون تومان وثيقه از زندان آزاد شد و بعد از آن نيز متواري شد.

وی با تاکید بر این که حدود 10 تا 12 سال اين فرد از چنگال قانون متواري بود و در اين مدت با واسطه هايي كه آمدند و رفتند ما رضايت داديم اظهار داشت: متاسفانه از نظر قضايي و حقوقي در کشور ما قانون بيشتر به نفع متهم است تا كسي كه به آن بزه وارد شده است.

این فرزند شهید با بیان این مطلب که ابتدا با علاقه وارد اين حرفه شدم اما در بطن كار آنقدر نامهرباني ها ديدم كه دلزده شدم گفت: محيط بانان علي رغم همه سختي هايي كه در حين كار متحمل مي شوند متاسفانه به آنها كمترين رسيدگي ها صورت مي گيرد و كمترين حقوق در سطح سازمانها و دستگاهاي اجرايي را محيط بانان دريافت مي كنند و حتي پاركبانان حقوق شان از محيط بانان بيشتر است.

شکارچی قاتل دوباره مجوز حمل سلاح گرفت

سعیدیان با یادآوری این مطلب که هجده شبانه روز دور از خانواده هستيم و در مكانهايي مشغول حفاظت و حراستيم كه حتي به امكانات اوليه نيز دسترسي نداريم افزود: در حین ماموریت فاصله مان تا نزديكترين آبادي 80 تا 100 كيلومتر است اما متاسفانه با همه اين سختي ها گوشه چشمي به محيط بانان نمي شود.

وی گفت: متاسفانه در حمايت از محيط بانان ضعف حقوقي وجود دارد محيط بانان حق حمل سلاح دارند اما حق تير اندازي ندارند و دولت براي من كه مأمور او هستم بيشتر جبهه مي گيرد تا شكارچي ها

سعیدیان خاطرنشان کرد: متاسفانه همان شخصي كه پدرم را كشت وقتي كه آزاد شد دو مرتبه مجوز حمل سلاح گرفت در صورتي كه بايد قوانين ما آنقدر محكم باشد كه به كسي كه يكبار جرم انجام داده است دو مرتبه مجوز حمل سلاح را ندهند.

این فرزند شهید با تاکید بر این که کتاب قوانین حفاظت محیط زیست مربوط به 50 سال پیش است تصریح کرد: باورم نمی شود این قانون اینقدر کامل باشد که بعد از 50 سال نیاز به بازخوانی و اصلاح نداشته باشد.

بعد از 8 سال هنوز قاتل برادرم شناسایی نشده و از ما می خواهند پرونده را مختومه کنیم

محیط بان دیگری که از آزاده های انقلاب هم هست در گفتگو با خبرنگار مهر از وضعیت سخت کاریش در منطقه خارتوران می گوید و ادامه می دهد: برادرم هم محیط بان بود که متاسفانه توسط شکارچیان متخلف به شهادت رسید ولی بعد از هشت سال که از شهادتش می گذرد هیچ نهاد مسئولی برای پیدا کردن قاتل او اقدامی نکرده است.

حیدر قلی جعفری با اشاره به این که همسر و فرزند این شهید با دوندگی های بسیار بعد از چند سال توانستند به حق و حقوق خود برسند عنوان کرد: متاسفانه اداره محیط زیست حتی برای گرفتن یک وکیل به ما کمکی نکرد و هر روز هم برای ما از دادگاه اختاریه می آید که بیایید این پرونده را ببندید، دیه را قبول کنید و رضایت دهید.

وی با تاکید بر این که همسر و فرزند برادرم حق دارند قاتل سایه سر خود را بشناسند و بخواهند او که حق حیات یک انسان را گرفته از زندگی و حیات محروم شود اذعان داشت: این حقی است که دین، شرع و قانون به ما داده است.

مسئولان بالادستی از وضعیت محیط بانان و سختی های شغل آن ها هیچ اطلاعی ندارند

این محیط بان آزاده که در حال چاپ کتابی درباره خاطرات و زندگی محیط بانی خود در مناطق حفاظت شده خارتوران شاهرود است از تعقیب و گریزهایش به دنبال متخلفان در آن منطقه هم خاطراتی برایمان تعریف می کند و تاکید دارد: تعداد محیط بانان بسیار کم است و مناطقی که باید پوشش دهند بسیار وسیع، بنابر این با این امکانات اگر یک محیط بان از صبح علی الطلوع تا غروب آفتاب به مدت 18 روز کاریش با یک موتور سیکلت که در اختیار دارد بدون این که محل اولیه خود برگردد گشت زنی کند باز هم نمی تواند تمام محوطه تحت اختیارش را مورد بازرسی و حفاظت کامل قرار دهد.

جعفریان از وضعیت معشیت و کمی درآمد و سختی کار محیط بانان و بی توجهی مسئولان برای استخدام نیروی کار جدید به شدت انتقاد کرد و ابراز داشت: متاسفانه در رفت و آمدهایی که برای کارهای برادرم به تهران و مدیران بالادستی داشتم متوجه شدم حتی از وضعیت کاری و تنگناهای ما خبر هم ندارند و نمی دانند مجوز قانونی برای تیراندازی نداریم و فقط می توانیم سلاح را به عنوان یک اسباب بازی بی کاربرد و دست و پاگیر حمل کنیم.

وی آموزش را نخستین گام برای تربیت فرزندانی دوستدار طبیعت دانست و اذعان داشت: نمی توانیم به یک خانواده که در مذیقه هستند و شاید اگر همین شکار غیرقانونی هم نباشد سالی یک بار هم گوشت نخورند بگوییم شکار نکن، باید وضعیت معیشت خانواده ها هم تامین باشد ولی در کنارش فرهنگ سازی شود تا این حس کشتن بی مهابا از میان مردم و شکارچیان برداشته شود و حیوانات حرام گوشت را شکار نکنند برای چند لحظه تفریح و لذت خود.

....................................
گزارش از الهام صادقی

کد N490252

وبگردی