آفتاب
یک استاد حوزه:

قرارگاه‌های قرآنی و فرهنگی در بین مردم و مسئولان جای خود را باز کنند

قرارگاه‌های قرآنی و فرهنگی در بین مردم و مسئولان جای خود را باز کنند

معاون حوزه‌های علمیه فارس گفت: اگر نقطه‌های منفی را از بین نبریم بزرگترین کارهای فرهنگی ما هم بی اثر است یا اثرش کوتاه مدت و مقطعی است لذا باید جدیت به خرج دهیم و نقطه‌های منفی کارها را شناسایی کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین امین رصاف در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه فارس، با اشاره به دستاوردهای معنوی دولت‌های پس از انقلاب گفت: با توجه به اینکه نظام جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر فعالان اسلام بوده است، دولت‌های این نظام نیز هر کدام به سهم خود در مسیر تقویت معنویت و مسائل معنوی دستاوردهایی داشته‌اند.

وی افزود: البته بعضاً فاصله‌هایی هم بین دولت‌ها بوده است اما هر کدام به سهم خود تلاش‌هایی داشته‌اند و قاعدتاً در نظام جموری اسلامی ایران با توجه به رویکرد دینی آن انتظاری هم جز این نبوده است.

رصاف با بیان این‌که «تقویت بودجه مسائل فرهنگی و معنوی در تمام دولت‌ها وجود داشته است» گفت: توجه به سازمان‌های متولی مسائل فرهنگ دینی مانند سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت ارشاد اسلامی، وزارت آموزش و پرورش غیره همگی بیانگر توجه دولت‌ها به فرهنگ و دین است که هر کدام از آنان به سهم خود طرحی جهت تقویت فرهنگ دینی در جامعه داشته‌اند.

سخنگوی جامعه اساتید حوزه‌های علمیه فارس با یادآوری اینکه مکان‌های زیادی وجود دارد که در آن دولت‌ها در مسیر تعالی فرهنگ و مسائل معنوی تلاش کرده‌اند، افزود: اما آن چیزی که حائز اهمیت است این است که ما بدانیم با تمام تلاش‌هایی که دولت‌ها داشته‌اند، هنوز تا آن قله‌ای که مورد نظر است و همواره امام(ره) و مقام معظم رهبری مطالبه داشته‌اند، فاصله زیادی داریم یعنی بسیاری از آسیب‌ها هستند که دولت‌های ما از آنها غفلت کرده‌اند و باید این آسیب‌ها را شناسایی کنیم.

وی اظهار کرد: گاهی اوقات بعضاً ممکن است کارهایی صورت گرفته باشد که ضد فرهنگ بوده است و خواسته و ناخواسته برخی از دولتمردان چراغ سبز به آن نشان داده‌اند و اینها آسیب‌هایی بوده که باید برطرف شود.

دبیر قرارگاه قرآنی با تأکید بر اینکه اصولاً در مسائل معنوی نبایدها بر بایدها سبقت دارد، گفت: همیشه باید این نقاط ضعف برطرف شود تا کارهای فرهنگی اثرگذار باشد.

رصاف ابراز امیدواری کرد: همانطور که دولتمردان ما در زمینه مسائل معنوی و فرهنگی تا به امروز تلاش کرده‌اند همینطور ادامه دهند. اما با اولویت‌بندی اینکه نبایدها و آسیب‌ها باید جزو برنامه‌های اصلی باشد و اول نبایدها باید جلوگیری شود تا آن نقاط مثبت و بایدها اثر گذارد.

سخنگوی جامعه اساتید حوزه‌های علمیه فارس اضافه کرد: اگر نقطه‌های منفی را از بین نبریم بزرگترین کارهای فرهنگی ما هم بی اثر است یا اثرش کوتاه مدت و مقطعی است لذا باید جدیت به خرج دهیم و نقطه‌های منفی کارها را شناسایی کنیم.

وی در ادامه به فعالیت‌های قرارگاه فرهنگی و قرآنی فارس اشاره کرد و گفت: یکی از مسائلی که در دولت‌های ما بعضاً غفلت شد همین است که ما قرارگاهی عمل نکردیم و جاهای مختلف بودجه‌ها و نیروهای خوبی هستند اما متفرق کار می‌کنند که این مسئله موجب اتلاف وقت و مسائل مالی شود و حتی گاهی اوقات رقابت‌های منفی ایجاد کند.

رصاف افزود: قرارگاه همه را به خط می‌کند و تمام نیروها و نهادها را به یک مسیر و نقشه راه و چشم‌انداز و در یک جاده‌ای که منتهی به آن قله می‌شود، برنامه‌ریزی و هدایت می‌کند و ما می‌توانیم دقیقاً بررسی کنیم که تا چه حد پیش رفته‌ایم تا به آن هدف برسیم اما متأسفانه چون تاکنون قرارگاهی نبوده است ما دچار یک افت و خیز جدی در این مسئله هستیم.

دبیر قرارگاه قرآنی فارس با ابراز امیدواری از اینکه قرارگاه قرآنی و فرهنگی بتوانند در بین فرهیختگان و مسئولان و آحاد مردم جای خود را باز کنند، گفت:‌ هدف این است که این قرارگاه در جامعه ما فرهنگ شود یعنی در جامعه تک روی پذیرفته نباشد و فرهنگ قرارگاهی بر خودمحوری مقدم باشد.

وی خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم قرارگاه‌های مختلف از جمله قرارگاه فرهنگی بالاخص قرارگاه قرآنی را بزرگ کرده و در چشم مردم حساس کنیم که همه مطالبه‌گری داشته باشند و تبدیل به فرهنگ عمومی شود در آن صورت حتی اگر یک مسئول بخواهد قرارگاهی عمل نکند مردم عکس‌العمل نشان خواهند داد لذا ما در کوتاهترین زمان می‌توانیم به دستاوردهای بزرگی دست یابیم.

رصاف افزود: با توجه به اینکه ظرفیت‌های ما بسیار بزرگ است، مطمئن هستیم که بسیاری از مسئولان از ظرفیت‌هایی که در بین مردم وجود دارد، اطلاع ندارند، اما با قرارگاهی عمل کردن می‌توانیم از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

انتهای پیام

کد N490178

وبگردی