آفتاب

نگاهی به روابط سنگاپور و هند/ از موقعیت خطیر دهلی نو تا رتبه های اقتصادی سنگاپور

نگاهی به روابط سنگاپور و هند/ از موقعیت خطیر دهلی نو تا رتبه های اقتصادی سنگاپور

کوالالامپور – ایرنا - روابط سنگاپور و هند را نمی توان جدای از نقش تاریخی و تمدنی هند و گستره فرهنگی وسیع آن کشور در شبه قاره و فراتر از آن در قاره پهناور آسیا جستجو کرد.

به گزارش ایرنا، تمدن کهن هند و پیشینه فرهنگی آن چون گهواره ای مهد زایش و رویش ملت ها ودولت های مختلفی شد که استقلال سیاسی و جغرافیایی آن ها هیچ گاه انتزاع قومی، نژادی و فرهنگی آنان را موجب نشد.

نسل های پی در پی هندیان در هر سرزمینی که پای نهادند زبان، هنر و حتی اعتقادات دینی خویش را نیز حفظ و اشاعه دادند و اغلب به ریشه و اصالت خود وفادار مانده و در تقویت آن تلاش و همت کردند.

زبان های هندی، مذاهب هندی و آداب و سنن و ادبیات هندی که قدمتی به درازای تاریخ قاره آسیا و عمری بیشتر از یک هزاره دارد، در تمام اکناف و اقصای این قاره رواج یافت و شمار بی شمار هندی ها با اقسام ویژگی های اجتماعی میراث سرزمین مادری را پاس می دارند.

'جواد انصاری' سفیر ایران در سنگاپور روز دوشنبه در مقاله ای که در اختیار ایرنا قرار داد به بررسی مناسبات این دولت – شهر در جنوب شرق آسیا و هند پرداخت و نوشت: سنگاپور یکی از جوامع و 'مولودات' هند است.

اجداد بسیاری از سنگاپوری های هندی الاصل طی قرون 19 و 20 از نقاط مختلف هندوستان به این اقلیم مهاجرت کرده و سکنی گزیدند.

آنها از عمده بنیانگزاران این کشورند که چه قبل از تاسیس دولت و استقلال و چه پس از آن همواره در تشکیلات و تحولات سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی نقشی مهم، راهبردی و ارزنده داشته اند.

اصولا سنگاپوری ها نام کشور خود را برگرفته از زبان سانسکریت می دانند، زیرا 'سنگاپور' از دو کلمه 'سیمها' simha به معنای شیر و کلمه پورا pura به معنای بندر یا شهر ترکیب شده و به معنی 'شهر شیر' است.

هندی ها در تجلی سیمای فرهنگی سنگاپور و احیای هویت آن به یقین سهمی اساسی و غیرقابل انکار داشته اند. در هر گوشه سنگاپور مصادیق فراوان از حضور و تعلق بی چون هندیان حکایت دارد. معابد هندوها، محله هندی ها، برگزاری جشنواره های متعدد هندی، کثرت مشهود زنان ملبس به انواع پوشش هندی، طلافروشی ها، بزازی ها و غداخوری های پرشمار با شاکله و سردر و تابلوی هندی ، خیابان های موسوم به نام های هندی، و ده ها نماد و مانند دیگر ، گواه بر وجود ریشه ای هندی ها در این جزیره اند.

ناگفته نباید نهاد که مسلمانان متدین هندی نیز با احداث مساجد و اجتماعات پرشکوه به این شهر زینتی مضاعف بخشیده اند.

برخی از ساکنان قدیمی سنگاپور پارسیان هندند که به نیکی و پارسایی اشتهار داشته و مورد احترام عمیقند. آنانی که نیاکانشان نیز ایرانی و پارسی و مذهبشان زرتشتی بوده اند و آثار و یادگارهای خیریه و موقوفاتشان اسباب جاودانگی آنهاست.

جشن های 'دیپاولی' که همانند جشن سال نوی چینی و 'عید فطر' مسلمانان در کشورهای جنوب و شرق آسیا باشکوه بزرگ داشته می شود، جلوه دیگری از حضور پررنگ هندی ها در سنگاپور است.

اضافه بر سنگاپوری های هندی الاصل که نزدیک به 10 درصد از جمعیّت پنج میلیون و 320 هزار نفری سنگاپور را تشکیل می دهند، حدود 80 هزار نفر نیز با حفظ تابعیت هندی در سنگاپور به زندگی و کار اشتغال دارند.

جالب آنکه زبان تامیلی پس از چینی، انگلیسی و مالائی یکی از چهار زبان رایج در سنگاپور است. برابر آمار رسمی حضور 150 هزار کارگر هندی مهاجر در سال 2013 میلادی در سنگاپور ثبت شده است.

از میان هندی تباران سنگاپوری تاکنون شماری به مقامات عالی دست یافته اند که از جمله آنان ششمین رئیس جمهور سنگاپور 'س. راناتان' بین سال های 1999 تا 2011 میلادی و 'کی. شانموگام' وزیر خارجه کنونی و تعدادی دیگر از مقامات ارشد را می توان نام برد.



*** روابط سیاسی سنگاپور و هند:

در تاریخ سیاسی سنگاپور، هند از منزلت ارجمند و ویژه ای برخوردار است. سنگاپوری که تا پیش از اعلام استقلال در نهم اوت سال 1965 میلادی برخلاف برخی دیگر از کشورها ، نه تنها بر ای استقلال نمی جنگید، بلکه به تعبیر درست در حالی که با 600 کیلومتر مربع وسعت و کمتر از دو میلیون نفر جمعیت، بدون کمترین منبع طبیعی و ذخیره و توان و حتی محروم از آب آشامیـدنی وانهاده شده بود؛ درجستجوی دستانی بود تا از نابودیش برهاند و نیرویی که یاریش دهد.

در شرایطی که بسیاری از مردم و حتی رهبران جامعه تصور برآمدن دولتی قابل دوام در ذهن نداشتند؛ هند نخستین کشوری بود که در 23 اوت 1965 استقلال سنگاپور را به رسمیت شناخت و بلافاصله به کمک این جامعه فقیر و محروم همت گماشت.

از این رو از همان ابتدا مقارن با دوره نخستین نخست وزیر هند ' نهرو'، بنیاد روابط سیاسی دهلی نو و سنگاپور از عمق و اساسی محکم برخوردار شد و تاکنون برای تمام رهبران هند، سنگاپور همواره جایگاه ویژه ای داشته است.

اما توسعه و تحکیم روابط دو کشور از دهه 90 به بعد سرعت و شدت یافت، به طوری که 'گو چو تونگ' در دوره نخست وزیری خود پنــج بار بطور رسمی به هند سفر کرد.

نخستین بار وی میهمان ارشد و افتخاری هند در جشن سالگرد استقلال آن کشور در 1994 بود. دیدار او با فاصله اندکی در همان سال با سفر آقای 'ناراسیما رائو' پاسخ داده شد. 'گو چو تونگ'، رابطه بسیار دوستانه ای با نخست وزیران و احزاب مختلف هند و از جمله با 'ناراسیما رائو'، 'واجپائی' و 'مانموهان سینگ' داشت.

او دوستی نزدیکی نیز از دوران سروزیری در ایالت گوجرات با 'نارندرا مودی' نحست وزیر کنونی هند دارد.

' لی هسین لونگ' نخست وزیر کنونی سنگاپور در پیام تبریک خود به مناسبت انتخاب 'مودی' به سمت نخست وزیری هند، از وی برای دیدار از کشورش دعوت کرد.

مودی در پاسخ فوری خود ابراز امیدواری کرد که در سال آینده میلادی که مصادف با پنجاهمین سال استقلال سنگاپور و پنجاهمین سال برقراری روابط دوجانبه آنها خواهد بود از این کشور دیدن کند و هر دو در جهت تحکیم و ارتقای روابط بکوشند.

هر دو کشور بنا دارند تا پنجاهمین سالگرد برقراری روابط دوستانه خود را باشکوه برگزار کنند. رؤسای جمهور دو کشور دعوتنامه هائی نیز رد و بدل کرده اند و بازدید از کشور مقابل را در برنامه دارند.

سنگاپور و هنـد با برخورداری از منافع ودیدگاه های مشترک در عرصه های مختلف دوجانبه، منطقه ای و بین المللی همکاری های وسیع و تنگاتنگ دارند.

هندی ها نقش سنگاپور را در برقراری پیوند آن کشور با آ.سه.آن بسیار موثر می دانند. آنها با عنایت به نگرانی های مشترک در امر مبارزه با افراط گرایی و تروریزم نیز به توافقاتی دست یافته اند.

'کی. شانموگام' وزیر امور خارجه سنگاپور سال جاری میلادی سفری به هند داشت. وی علاوه بر همتای هندی خود با وزیران دفاع و دارایی دیدار و گفت وگو کرد.

'سوشما سواراج' وزیر امور خارجه هنـد ماه گذشته به دعوت همتای سنگاپوریش و به فاصله یک ماه از سفر شانموگام به هنــد و همزمان با برگزاری جشن های پنجاهمین سالگرد استقلال کشورش به سنگاپور سفر کرد.

وزیر امور خارجه سنگاپور که میهمان هندی خود را در مراسم همراهی می کرد گفت: ... می خواهم بر دو نکته مهم تاکید نمایم. اول اینکه این روابط بسیار خوببه طور تصادفی ایجاد نشده است. باید مراقبت کرد و در رشد و توسعه آن کوشید. هند کشوری عظیم و صاحب قدرت فرهنگی غنی است، در حالی که سنگاپور دولت - شهر کوچکی بیش نیست. ما در فاصله دور از هم قرار داریم، اما به عنوان ملت های مستقل ارزش و احترام بسیار برای یکدیگر قائلیم. هند از پیش از استقلال پشتیبان سنگاپور بوده است.

وی افزود : سنگاپور قویا معتقد است که هنـد نقش حیاتی در صحنه بین المللی برعهده دارد. از این رو بود که سنگاپور از پیوستن هنـد به آ.سه.آن به عنوان 'شریک مشورتی کامل' پشتیبانی کرد و همینطور از عضویت در 'مجمع منطقه ای آ.سه.آن' و 'اجلاس سران شرق آسیا'حمایت کرد.

شانموگام افزود : دومین نکته این است که روابط خوب تنها با ارتباط نزدیک بین مسئولان دولتی، وزرا و دیپلمات های دو کشور پایدار نمی ماند، شهروندان ما نیز می توانند با تفاهم و بسط ارتباط در عرصه های مختلف اقتصادی و فرهنگی نقش خطیری داشته باشند.

وی با اشاره به ارتباط بسیار خوب 'مردم با مردم' در دو کشور، سنگاپور را خانه دوم و مالوف شماری از هندی های مهاجر خواند و گفت : سال گذشته نزدیک به یک میلیون گردشگر هندی به سنگاپور آمدند و بسیاری از سنگاپوری ها، هند را برای گردش و یا تجارت برگزیدند.



*** همکاری های اقتصادی سنگاپور و هند:

تعداد و اقسام توافقنامه های منعقد شده بین هنـد و سنگاپور گویای وسعت همکاری بین دو دولت و بخش اقتصادی و جوامع مدنی دو کشور است.

از میان این توافقنامه ها برخی کلیدی و از اهمیت بیشتری برخوردارند که از جمله آنها 'موافقتنامه همکاری جامع اقتصادی' است که ' لی هسین لونگ' نخست وزیر سنگاپور و 'مانموهان سینگ' نخست وزیر هند آن را سال 2005 در دهلی نو امضاء کردند.

این نخستین 'موافقتنامه تجارت آزاد' است که دولت هنـد با دولت دیگری منعقد کرده است.

موافقتنامه اجتناب از مالیات مضاعف در سال 1994، موافقتنامه خدمات هوائی در سال 1968، موافقتنامه همکاری دفاعی در سال 2003، یادداشت تفاهم مشورت های سیاسی وزرای خارجه در سال 1994، پیمان نامه معاضدت قضایی و حقوقی متقابل در سال 2005 و تاسیس کمیته مشترک وزارتی در سال 2007 توافقنامه های مهمی است که دو کشور امضا کرده اند.

کمیته مشترک وزارتی که کمیته ای سیاسی است بطور منظم و در سطح وزرای خارجه دو کشور برنامه ریزی و برگزار می شود. این کمیته معماری روابط دوجانبه را برعهده دارد و عملا حاصل گفت وگوهای دوره ای راهبردی دو وزارت خارجه بوده که از سال 1999 جریان داشته است.

هند و سنگاپور در کنار این نوع از مشورت های رسمی دولتی، در قالب برگزاری پروژه ها ، همایش ها و تحقیقات نیز همکاری دارند که عمده ترین آنها همکاری کنفدراسیون صنایع هند و موسسه مطالعات جنوب آسیا است.

حجم مبادلات تجاری دو کشور نیز طی 10 سال گذشته روند رو به رشد و قابل توجهی داشته است، به طوری که ارزش مبادلات هند و سنگاپور از حدود هفت میلیارد دلارآمریکا در سال 2005 به بیش از 19 میلیارد و 300 میلیون دلار در سال گذشته میلادی افزایش یافته است.

وزرای دارایی دو کشور سال گذشته از چشم انداز توافقات انجام شده برای سال 2015 و رساندن مبادلات تجاری به سطح 32 میلیارد دلار سنگاپور (20 میلیارد دلارامریکا) سخن گفتند.

آمار سفارت هند در سنگاپور نیز نشان می دهد سنگاپور در حال حاضر هفتمین شریک تجاری هند در جهان و همچنین سومین شریک سرمایه گذاری هند در آ.سه.آن محسوب می شود.

هر دو کشور سنگاپور و هنـد در حال حاضر در زمینه های مختلف اقتصادی به طور متقابل سرمایه گذاری و مشارکت دارند. هم اکنون هنـدی ها با ثبت و تاسیس بیش از شش هزار شرکت، بزرگترین مجموعه بازرگانی را در سنگاپور دارند.

سرمایه گذاران هنـدی نیز از ثروت اندوزی در این جزیره طلایی غافل نمانده اند. تا پایان سال 2013 میلادی مجموع حجم سرمایه گذاری هندی ها در سنگاپور از مرز 24 میلیارد دلار آمریکا فراتر رفته و سرمایه داران سنگاپوری نیز از سال 2000 تا ماه مارس سال جاری میلادی در مجموع 25 میلیارد و 500 میلیون دلار در هند سرمایه گذاری کرده اند.

از سوی دیگر در حالی که تاکنون 9 بانک هندی در سنگاپور تاسیس شده و فعالیت دارد، سنگاپوری ها 81 موسسه مالی و بنگاه سرمایه گذاری مستقیم خارجی در هند تاسیس کرده و 11.7 درصد از بازار بورس سهام هند را در اختیار دارند.

موقعیت خطیر اقتصادی و سیاسی هند و رتبه های نخست اقتصادی سنگاپور در ترازهای آسیایی و بلکه جهانی، گسترش سریع و تقویت پیوندهای این دو کشور را در آینده بدیهی می داند.

آساق**1611
کد N490090

وبگردی