آفتاب

استاد دانشگاه تهران: داعش به دشمن مشترک شیعیان، کردها و سنی ها در عراق تبدیل شده است

استاد دانشگاه تهران: داعش به دشمن مشترک شیعیان، کردها و سنی ها در عراق تبدیل شده است

تهران- ایرنا- یکی از اساتید دانشگاه تهران بیان کرد: امروز داعش به دشمن مشترک شیعیان، سنی ها و کردها تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، حمید احمدی روز یکشنبه در همایش بررسی تحولات عراق و پیامدهای آن به ایران و منطقه که در محل مرکز پژوهش های علمی و مطالعات استراتژیک خاورمیانه در حال برگزاری است، گفت: مفهوم ملت سازی همواره در طول تاریخ با دولت سازی همراه بوده و هیچ گاه ملت و دولت از هم جدا نبوده اند.

این استاد دانشگاه تهران یادآور شد: همواره ملت ها را دولت ها ساخته اند و دولت ها نقش مهمی در پرورش ذهنیت ملت ها داشته اند.

وی خاطر نشان کرد: جامعه ای را نمی توان تصور کرد که دولت نداشته باشد.

احمدی با اشاره به اینکه خاورمیانه امروز به جز ایران که از تداوم تاریخی سیاسی برخوردار بوده از این تداوم برخوردار نبوده اند گفت: عناصر سازنده یک ملت سرزمین مشترک، میراث سیاسی مشترک، آگاهی تاریخی و تاریخ یک سرزمین است.

وی یادآور شد: عراق در گذشته کشوری بود که بخشی از امپراطوری عثمانی محسوب می شد و در سال 1921 در کنفرانس قاهره به وجود آمد. عراق میراث سیاسی ندارد و تاریخ سیاسی ندارد که بگویند ملت عراق.

احمدی اضافه کرد: در این کشور یکپارچگی قومی و ملی هم به درستی وجود ندارد و ما شاهد شکاف های مذهبی و ملی هستیم به گونه ای که گروه های کرد، شیعیان و سنی ها در این کشور حضور دارند.

وی خاطر نشان کرد: در گذشته در عراق بیشتر میراث ادبیات عرب مهم بود و به نقش عراق توجهی نمی شد و بیشتر عراق را از بعدجهان اسلام مدنظر قرار می دادند نه از نظر عراق بودن.

این استاد دانشگاه ادامه داد: بعد از صدام نیروهای عراقی به سرعت و با عجله یک قانون اساسی نوشتند که مشکلاتی را ایجاد کرد.

وی گفت: امروز معلوم نیست که کردها به ملت عراق وفادار بمانند زیرا آنان ممکن است به دنبال ایجاد ملت کرد باشند.

از سوی دیگر سنی ها هم که از گذشته در عراق احساس برتری می کردند امروز با محدودیت مواجه هستند.

وی ادامه داد: امروز این سه گروه در عراق با دشمن مشترک جدیدی با نام داعش روبرو هستند که مشکلاتی را بر این کشور ایجاد کرده است.

وی یادآور شد: تجربه نشان می دهد آینده ملت سازی در عراق فرآیند طولانی خواهد بود ولی در این بین این ملت سازی می تواند مشکل عراق را حل کند.

وی در ادامه اظهار داشت: قدیر نصری استاد دانشگاه تهران نیز درباره موضوع عراق گفت: یکی از مهمترین بازیگران آینده عراق کردها هستند.

وی گفت: امروز عده زیادی تصور می کنند کردها فرصت درخشانی نصیبشان شده که یک کشور مستقل تشکیل دهند. عده ای می گویند آنان نمی توانند کشوری تشکیل دهند ولی من تصور می کنم در آینده میان مدت و در بازی 10 ساله ای اقلیم کردستان فدرال خواهد شد و در عمل ساختار یک کشور را خواهد داشت.

وی با اشاره به این گذر زمان به نفع کردستان پیش می رود گفت: اقلیم کردستان عراق از 80 هزار کیلومتر وسعت و سه استان تشکیل شده و دارای توانمندی های قابل توجهی است.

نصری ادامه داد: این اقلیم از نظر انسجام قومی یکی از قویترین سرزمین های خاورمیانه است و دارای رهبری خردمند و مصمم است.

وی گفت: امروز دیگر کردها رفتار دهه 60 خود را کنار گذاشته اند و دیگر علیه هم نمی جنگند، سواد سیاسی پیدا کرده اند و خود را برای تاسیس کشوری فدرال مهیا می کنند.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: منابع اقتصادی سرشار کردستان از نظر نفت و آب آنان را بعد از ترکیه در مقام دوم در خاورمیانه قرار داده است.

وی ادامه داد: شاید ظهور پدیده داعش از هیث تاریخ سازی و دولت سازی بتواند باعث تحکیم ملت عراق شود زیرا تاریخ نشان داده انقلاب هایی همچون انقلاب کبیر فرانسه تاریخ ساز شدند.

وی گفت: همچنین انقلاب اسلامی ایران گرچه پرهزینه بود ولی عده زیادی برای آن ایستادگی کردند و ما شاهدیم که به نقطه عطف ایران تبدیل شد.

وی تاکید کرد: درگیری های اخیر عراق می تواند نقطه عطفی برای تاسیس یک ملت مقتدر و بازدارندگی در منطقه تبدیل شود.

سیام(3)**9121**م.ب/1547
کد N490000

وبگردی