آفتاب
بررسی تحولات عراق و پیامدهای آن بر ایران و منطقه

یک استاد دانشگاه: تعامل ایران و آمریکا در عراق فراتر از یک تسامح است

یک استاد دانشگاه: تعامل ایران و آمریکا در عراق فراتر از یک تسامح است

یک استاد دانشگاه گفت: از آن‌جا که ایران همواره بر مواضع خود پافشاری کرده است به نظر می‌رسد بتواند درباره عراق در یک بازی برد - برد با آمریکا تعامل داشته باشد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، طاهره ابراهیمی‌فر، استاد دانشکده علوم سیاسی واحد تهران مرکز عصر امروز یک‌شنبه در نشست بررسی تحولات عراق و پیامدهای آن بر ایران و منطقه که در مرکز پژوهش‌های علمی و مطالعات استراتژیک خاورمیانه به بررسی تعامل ایران و آمریکا در تحولات عراق پرداخت.

او با طرح این سوال که آیا وجود داعش باعث ایجاد تعامل بین آمریکا و ایران شده است یا خیر؟ خاطرنشان کرد: تحولاتی که در عراق رخ داد و هم‌چنین اقدامات گروه دولت اسلامی تمام قدرت‌های منطقه و جهان اسلام را تحت تأثیر قرار داد و باعث شد دو قدرت ایران و آمریکا نیز احساس خطر کنند.

ابراهیمی‌فر ادامه داد: پس از حضور نیروهای داعش در عراق آمریکا احساس می‌کند دموکراسی که قرار بود در این کشور پیاده کند با مشکل روبه‌رو شده است و برای ایران هم بحث درخطر افتادن شیعه مطرح است. علاوه بر این هر دو کشور ایران و آمریکا در بسیاری از تصمیم‌گیری‌ها و برای تعامل با یکدیگر با مخالفت‌های داخلی روبه‌رو هستند.

این استاد دانشگاه گفت: یکی دیگر از نکاتی که بین ایران و آمریکا مشترک است این است که ایران در سیاست خارجی خود آمریکا را همواره شیطان بزرگ می‌دانسته و آمریکا نیز در سیاست خارجی خود رویکرد مثبتی با ایران نداشته است ولی پیچیدگی‌هایی که در منافع دو کشور وجود دارد و این که در تعامل با یکدیگر می‌توانند منافعی را داشته باشند بحث تعامل ایران و آمریکا را بر سر از میان بردن داعش مطرح کرده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان این که در گذشته کشورها در تعامل با یکدیگر تنها به منافع توجه می‌کردند و به تأثیرات این تعامل بر دیگری توجه نداشتند، گفت: امروزه در تعاملات وضعیت به گونه دیگری است و هر دو کشور منافع خود در تعامل و حتی ضررهایی را که متوجه طرف مقابل می‌شود را هم بررسی می‌کنند.

ابراهیمی‌فر با اشاره به تهاجم گروه بعثی تکفیری داعش به عراق گفت: داعش در اقدامات خود تنها به منافعش توجه می‌کرد و از تأثیراتی که اقدامات او بر دیگران می‌گذارد فارغ بود. این در حالی است که همکاری و تعامل زمانی تحقق می‌یابد که هر دو طرف هم منافع خود را و هم تأثیراتی که بر طرف مقابل را می‌گذارد را هم در تعاملات خود مدنظر قرار دهند. بنابراین تنها در این حالت است که تعامل صورت می‌گیرد.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: دیپلماسی پیشگیرانه روشی است که می‌تواند منافع دو طرف را در یک تعامل برقرار کند. البته این نوع دیپلماسی یک برنامه طولانی‌مدت می‌خواهد و این در حالی است که تحولات عراق و بحران داعش نمی‌پذیرد که ما برنامه‌ریزی طولانی مدتی داشته باشیم چراکه تحولات در این کشور به سرعت پیش‌ می‌رود بنابراین در رابطه با عراق نمی‌توانیم دیپلماسی پیشگیرانه را دنبال کنیم.

ابراهیمی‌فر خاطرنشان کرد: در رابطه با عراق پیاده کردن دیپلماسی سریع هم جواب نمی‌دهد چون این کار بودجه و حمایت مردمی نیاز دارد.

این استاد دانشگاه با بیان این که بازی یا استراتژی برد-برد می‌تواند در تحولات عراق کاربرد داشته باشد تصریح کرد: از آن‌جا که در رابطه با تعامل میان ایران و آمریکا اعتراضاتی وجود دارد بازی برد – برد بهترین گزینه است زیرا برخلاف آن چه برخی فکر می‌کنند این روش نوعی مسامحه است. باید بگویم در مسامحه یکی از دو طرف تقاضاهای خود را بر اساس توافق کنار می‌گذارد ولی در بازی برد- برد هر دو طرف بر روی مسائلی که برایشان اهمیت دارد و در زمان دستیابی به آن پافشاری می‌کنند. بنابراین می‌توان گفت تعامل ایران و آمریکا فراتر از یک مسامحه است.

این استاد دانشگاه در پایان گفت: از نظر من با وجود این که آمریکا داعش را بنا کرد ولی داعش برای ایران فرصتی را فراهم کرد تا بیش از پیش بر خواسته‌هایش پافشاری کند برای مثال دیدیم که ایران در سوریه از مواضع خود پایین نیامد این در حالی است که آمریکایی‌ها نه تنها دست از حمایت از داعشی‌ها برداشته‌اند بلکه در عراق و سوریه نیز نتوانسته‌اند بر مواضع‌شان ایستادگی کنند.

انتهای پیام

کد N489869

وبگردی