آفتاب
هاشمی رفسنجانی:

نقش و تأثیر شهید قدوسی در حوزه‌های علمیه جاودان است

نقش و تأثیر شهید قدوسی در حوزه‌های علمیه جاودان است

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار اعضای بیت و بنیاد شهید آیت‌الله قدوسی در تهران و قم، عدالت‌خواهی و قضاوت‌های عادلانه، تقوی، رازداری، انضباط و تدبیر را از ویژگی‌های اخلاقی شهید قدوسی خواند و گفت: قبل از پیروزی از استوانه‌های مبارزه و پس از پیروزی از مسؤولانی بود که به خاطر صداقت کاری، مورد کینه دشمنان قرار گرفت و به شهادت رسید.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در این دیدار که نجم‌السادات طباطبایی، دختر علامه طباطبائی و همسر شهید آیت‌الله علی قدوسی نیز حضور داشت، تأکید کرد: وصلت شهید قدوسی با یک خانواده بزرگ، اصیل و علمی، باعث ارتقای سواد علمی، فلسفی و تفسیری مبارزین حوزه علمیه شده بود.

وی آیت‌الله قدوسی را در زمانه‌ای که بی‌نظمی، نظم دروس و تحصیل حوزه علمیه قم بود، نمونه نظم و انضباط دانست و گفت: وی به آموزش طلبه‌های جوان مشغول شد که هر کدام از آنها بعدها از مسؤولین نظام جمهوری اسلامی شدند و از لحاظ انضباط تحصیلی نیز نقش و تأثیر ایشان در حوزه‌های علمیه جاودان است.

هاشمی رفسنجانی با بیان ویژگی‌های شهید قدوسی در زمان مبارزه، اظهار داشت: در مقطعی که امام راحل را تبعید کردند، با ایشان و 9 نفر دیگر از آیات و حجج‌الاسلام مجموعه‌ای درست کردیم تا نگذاریم مبارزه در غیبت امام(ره) خاموش و فراموش شود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر نقش آیت‌الله قدوسی در تدوین اساسنامه آن مجموعه که با نام «اصلاح حوزه» بود، گفت: برای رعایت نکات امنیتی خط خاصی ابداع و ابتکار شده بود و آن مجموعه در زمان کوتاه فعالیت خود، منشا خدمات ارزنده‌ای بود.

وی با تشریح اتفاقات و خاطرات چگونگی لو رفتن آن اساسنامه و افشای فعالیت آن مجموعه، گفت: در مقطعی چند تن از دوستان، مخصوصاً آیت‌الله قدوسی بازداشت شده بودند و ایشان آن قدر راز دار بود که پس از ایشان کسی را نگرفتند و از راه‌های مختلف به بقیه اعضا اطلاع می‌داد که رژیم پهلوی چه اطلاعاتی از فعالیت‌های آن مجموعه دارد.

هاشمی رفسنجانی در بخش دیگری از سخنان خویش، با گرامیداشت یاد و خاطره علامه طباطبائی به نقش ایشان برای گسترش و تعمیق تفاسیر قرآن در جامعه و باز کردن فضای تبلیغ اسلام در غرب، تأکید کرد و افزود: مناظره علامه طباطبایی با یک مستشرق غربی درباره فلسفه انتظار و امام زمان(عج) زبانزد بود و به صورت یک ویژه‌نامه در سالنامه «مکتب تشیّع» چاپ و منتشر شد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با ابراز رضایت از فعالیت‌های فرزندان آیت‌الله شهید قدوسی گفت: خانواده ایشان نگذاشتند بر آیینه یاد ایشان در جامعه غبار بنشیند و از خانواده‌ای اصیل که نسب از دو سو به بزرگان دارد، همین انتظار می‌رود.

در آغاز این دیدار که به مناسبت سی و سومین سالروز شهادت آیت‌الله قدوسی برگزار شده بود، آقایان محمد حسین قدوسی و حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی موسوی ضمن بیان خاطراتی از آن شهید بزرگوار در مقاطع مختلف، مخصوصاً در سال‌های اول پس از پیروزی انقلاب اسلامی، گزارشی از برنامه‌ها و فعالیت‌هایی که برای نشر آثار و تحقق اهداف آیت‌الله قدوسی انجام می‌دهند، ارائه کردند.

انتهای پیام

کد N489767

وبگردی