آفتاب

اوکراین از متحدان ناتو سلاح می گیرد

اوکراین از متحدان ناتو سلاح می گیرد

تهران- ایرنا- ˈیوری لیتسنکوˈ مشاور ارشد ˈپترو پوروشنکوˈ رییس جمهوری اوکراین روز یکشنبه اعلام کرد که کی یف در نشست اخیر سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در ولز در مورد تامین سلاح و اعزام مشاوران نظامی از طرف 5 کشور عضو این ائتلاف به توافق دست یافته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز از کی یف، وی افزود: در نشست ناتو، توافق هایی در زمینه اعزام مشاوران نظامی از آمریکا، فرانسه، ایتالیا، لهستان و نروژ به اوکراین و فراهم آوردن جنگ افزارهای مدرن این کشورها برای کی یف به دست آمد.

وی توضیح بیشتری در این ارتباط نداد و امکان تایید سخنان وی هنوز ممکن نیست.

پوروشنکو که نیروهای مسلح کشورش با جدایی طلبان هوادار روسیه در شرق اوکراین می جنگند، در نشست 2 روزه ناتو در ولز که روز جمعه پایان یافت، شرکت کرد.

مقام های ناتو گفته اند که این ائتلاف به اوکراین که عضو این نهاد نیست، سلاح ارسال نمی کند. این مقام ها در عین حال خاطر نشان کرده اند که متحدان ناتو به طور انفرادی ممکن است تصمیم به انجام این کار بگیرند.

روسیه با روابط نزدیکتر اوکراین و ائتلاف ناتو به شدت مخالف است.

ناتو هفته گذشته به دلیل تشدید درگیری ها در اوکراین به خاطر اعزام نیروهای روسی به مرزهای شرقی این کشور، نشستی را در ولز برگزار کرد.

با وجود تلاش های بسیار 'آندرس فوگ راسموسن' دبیرکل ناتو برخی از اعضا به ویژه آلمان، ایتالیا و هلند تمایل چندانی نشان ندادند که در مقابل روسیه قرار گیرند و در نتیجه درخواست لهستان برای استقرار دایمی 10هزار سرباز اعم از تعداد قابل توجهی نیروی آمریکایی در اوکراین رد شد.

با این حال، در این نشست توافق شد یک تیپ نظامی جدید با آمادگی بالا تشکیل و یک مرکز فرمان ایجاد شود.

رسانام**9109** 1010
کد N489740

وبگردی