آفتاب

استاد دانشگاه تهران:آمریکا اولین بازیگر نقض کننده رویکرد پادمان هسته ای است

استاد دانشگاه تهران:آمریکا اولین بازیگر نقض کننده رویکرد پادمان هسته ای است

تهران- ایرنا- استاد روابط بین الملل دانشگاه تهران گفت: آمریکا براین باور است که کشورها در چارچوب پادمان می توانند به سلاح هسته ای دست پیدا کنند، از این رو این کشور اولین بازیگر نقض کننده رویکرد پادمان هسته ای است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، 'ابراهیم متقی' استاد دانشگاه تهران در نشست «آینده مذاکرات هسته ای؛ آسیب ها و چالش ها» که در 'موسسه راهبردی دیده بان آمریکا' برگزار شد، اظهار داشت: ایران و آمریکا هر کدام نسبت به موضوع 'فعالیت هسته ای کشورها' نگاه های متفاوتی دارند.

وی افزود: فعالیت های هسته ای ایران در چارچوب اساسنامه پادمان آژانس بین المللی انرژی اتمی بوده است، اما بعد از مدتی آمریکا به این باور رسید که کشورها می توانند قوانین پادمان را رعایت کنند اما به قابلیتی دست یابند که در آستانه هسته ای شدن قرار بگیرند؛ در نتیجه، آمریکا اولین نقض کننده این پادمان است.

متقی افزود: بعد از پایان جنگ سرد، آمریکا پروتکل 2+93 را مطرح کرد و بر این اساس، رویکرد پادمان، بازرسی ها و اطللاعاتی که کشورها باید ارائه کنند، تغییر کرد.

وی با بیان اینکه نگاه آمریکا متوجه پروتکل الحاقی است، اظهار داشت: یعنی آمریکا NPT را به پادمان پیوند نمی دهد و معتقد است که NPT قابل نقض شدن است؛ در حالی که بر اساس NPT غنی سازی جزو حقوق کشورهاست و هیچ محدودیتی برای غنی سازی اورانیوم در پادمان هسته ای وجود ندارد.

متقی یادآور شد: بنا براین، بحث ایران این است که ما بر اساس اساسنامه سازمان بین المللی انرژی اتمی و پادمان عمل می کنیم و برهمین اساس هم با بازرسی های پیش بینی شده موافقت می کنیم.

این استاد روابط بین الملل معتقد است که بحث امروز بین ایران و آمریکا این است که ما هنوز بر اساس فضای پادمان به موضوع نگاه می کنیم ،اما شورای امنیت و آمریکا فراتر از این بحث به موضوع می پردازند.

این تحلیلگر مسایل آمریکا خاطرنشان کرد: سیاستمداران آمریکایی، عراق را مثال می زنند که درآستانه تولید سلاح هسته ای بود، بنابراین عنوان می کنند که اجازه نمی دهیم که هیچ کشوری توانایی خود را در زمینه فناوری هسته ای ارتقا دهد.

این خبر در حال تکمیل است

سیام**9173**1449
کد N489409

وبگردی