آفتاب
دادستان کل کشور:

حجاب تا جایی شخصی تلقی می‌شود که به حق عمومی جامعه لطمه وارد نکند

حجاب تا جایی شخصی تلقی می‌شود که به حق عمومی جامعه لطمه وارد نکند

دادستان کل کشور گفت: همانگونه که خداوند در قرآن می فرماید کوه‌ها را برای جلوگیری از نوسانات زمین خلق کردیم، احکام قاطع قضات نیز میخ‌های استواری است که جامعه را از اضطراب‌های کشنده دور داشته و آرامش اجتماعی را به جامعه باز می‌گرداند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، حجت‌الاسلام سیدابراهیم رییسی در مراسم تودیع و معارفه رییس کل دادگستری استان یزد و دادستان عمومی و انقلاب استان اصفهان، درباره واژه کرامت اظهار کرد: کرامت در واژگان قرآنی و روایی ما به معنای بخشش پیش از سوال پرسیدن و به مفهوم بزرگی و بزرگواری است.

وی افزود: کرامت اگر به معنای عزت نباشد کمتر از آن نیست؛ چرا که در مفهوم کلی کرامت به حالتی در انسان اطلاق می‌شود که انسان از هواهای نفسانی درونی و هواهای شیطانی بیرونی در امان می‌ماند. اگر انسان به جایگاهی از کرامت نفس دست یابد که امیر و اسیر نفس درونی خود نشود، ویژگی‌های یک انسان کریم و دارای کرامت را پیدا می‌کند.

دادستان کل کشور گفت: کریم مطلق خدا است و قرآن کریم انسان کریم می سازد.

رییسی افزود: برای آنکه انسان به مرتبه تقوا و کرامت الهی برسد، باید با کریمان ارتباط داشته باشد و امام رضا (ع) آشناترین بزرگوار با واژه کریم است. محور کار نظام مقدس اسلامی برپایه حفظ کرامت اسلامی بنا نهاده شده و دستگاه قضایی کشور همواره تلاش کرده تا از کرامت انسانی انسان‌ها صیانت کند.

وی اضافه کرد: در جامعه اسلامی اگر کسی عملی خلاف عفت و خلاف اخلاق انجام دهد، حتی اگر هیچ شاکی خصوصی نداشته باشد، باز هم متهم است و نمی‌توان پرونده او را مختومه اعلام کرد؛ چرا که این شخص حق نداشته کرامت خود را مخدوش کند و حتی اگر در مورد یک متهم حد شرعی، شاکی هم رضایت دهد این پرونده توسط نظام اسلامی مختومه اعلام نمی‌شود.

دادستان کل کشور با مدنظر قرار دادن لزوم رعایت حجاب در جامعه گفت: هرچند رعایت حجاب جزء وظایف شخصی در چارچوب زندگی هر فرد قرار می‌گیرد، اما این فرد تا زمانی حق دارد مسأله را شخصی تلقی کند که به حق عمومی جامعه لطمه‌ای وارد نکند. در مجموع بایدها و نبایدهای الهی برای انسان آن زمانی باید اعمال شود که انسانیت انسان مخدوش شده و مورد آسیب قرار گیرد.

رییسی در این خصوص ادامه داد: بنابراین لازم است همواره اخلاق در جامعه حفظ شود و احکام قضات مورد اجرا درآید. همانگونه که خداوند در قرآن می‌فرماید کوه‌ها را برای جلوگیری از نوسانات زمین خلق کردیم، احکام قاطع قضات نیز میخ‌های استواری هستند که جامعه را از اضطراب های کشنده دور داشته و آرامش اجتماعی را به جامعه باز می‌گردانند.

وی با تقدیر از تلاش‌های دادستان سابق اصفهان اظهار کرد: امیدواریم تلاش‌های جناب حبیبی مورد رضای حق قرار گیرد و آقای رحیمی نیز در مسؤلیت جدید خود بتواند به بهترین شکل ممکن انجام وظیفه کند.

دادستان کل کشور گفت: اعلام وصول 40 هزار و 400 فقره پرونده در یک سال گذشته در استان اصفهان قابل تقدیر است و نشان دهنده این موضوع است که مجریان قضایی در استان اصفهان به خوبی به وظایف خود عمل کرده‌اند.

رییسی ادامه داد: مشکل زندان‌های استان به طور قطع توسط مدیران ارشد قضایی کشور مورد بررسی قرار خواهد گرفت، هرچند رفع این مشکل باید انگیزه جدیدی را برای مسؤولان قضایی استان نیز ایجاد کند.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم در این روز عزیز اخلاق، رفتار، عمل و تلاش برای احقاق حقوق مراجعان به قوه قضائیه مورد رضای امام رضا (ع) قرار گیرد؛ چرا که ایشان مظهر جلوه رضای پروردگار و سریع‌الرضا است.

نتهای پیام

کد N489396

وبگردی