آفتاب

مرجعی پایه در زمینه قوانین و مقررات طرح های عمرانی

مرجعی پایه در زمینه قوانین و مقررات طرح های عمرانی

تهران-ایرنا- اصول، مقررات و روش های مدیریت پیمان طرح های عمرانی، مرجعی پایه در زمینه قوانین و مقررات طرح های عمرانی، روش های قراردادی، تأمین مالی و اجرای طرح ها و قابل استفاده مدیران، مهندسان حرفه ای و محققان در زمینه مدیریت اجرایی پروژه های عمرانی محسوب می شود.

به گزارش روز یکشنبه خبرنگار حوزه کتاب وادبیات ایرنا، تدوین این کتاب، حاصل بیش ازپنج هزار ساعت کار کارشناسی و نیز در بردارنده بخشی از تجربیات 12 سال تجربه علمی و اجرایی مهدی روانشاد نیا در مسائل حقوقی و قراردادی طرح های عمرانی، تدریس درس اصول و مقررات پیمان و انجام پایان نامه های کارشناسی ارشد زیر نظر نویسنده می باشد.

روانشاد نیا، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران گفت: اصول، مقررات و روشهای مدیریت پیمان طرح های عمرانی با اشاره به گزارش بانک جهانی که رتبه ایران را 169 در سهولت صدور مجوز ساختمانی، رتبه 129 در مراحل حل اختلافات و رتبه 152 در انجام کسب و کار می داند گفت: رتبه ایران از نظر کیفیت زیر ساختارها 75 دنیا بوده، در حالی که کشور همسایه امارات متحده عربی رتبه 11 و عربستان سعودی رتبه 29 را دارند.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران تصریح کرد: این در حالی است که طبق سند چشم انداز بیست ساله کشور، ایران می بایست در سال 1404 به جایگاه 'اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه' دست یابد.

وی ادامه داد : تحقق چنین وضعی جز با اصلاحات ساختاری گسترده، به ویژه در برنامه ریزی اجرای طرح های زیرساختی و کارا شدن نظام فنی اجرای طرح های عمرانی کشور امکان پذیر نیست.

روانشاد نیا عوامل چنین وضعیتی را در قالب سه گروه مسائل سیستمی دامن گیر شبکه طرح های نظام فنی اجرایی کشور، نظام پیدایش و ساختارهای تأمین مالی و اجرای طرح های عمرانی ومشکلات قانونی و حقوقی حین طراحی، اجرا و بهره برداری طرح ها طبقه بندی کرد.

این کتاب، قصد دارد تا با نگاهی نقادانه به موضوعات، ضمن طرح جامع مبانی مربوطه مرجعی برای علاقمندان مدیریت قراردادها، مبانی حقوقی و مقررات طرح های عمرانی و نظام فنی اجرایی طرح های عمرانی کشور باشد.

فصل های 1 تا 5 کتاب با بررسی اصول و مبانی کلی حاکم برنظام فنی و اجرایی، دستگاه های اجرایی عمده، دستگاه های نظارتی، قوانین مهم کشور (همچون قانون اساسی، قانون محاسبات عمومی، قانون برنامه و بودجه و...) را مورد بررسی قرار می دهند.

روانشاد نیا در این قسمت از کتاب، با انجام برخی مقایسه های تطبیقی با سایر کشورهای دنیا، راهکارهایی برای بهبود وضعیت شبکه طرح های عمرانی کشور ارایه می دهد.

در فصل های 6 تا 8 این کتاب نیز سعی شده است تا در افزایش بهره وری کار و سرمایه، عوامل اجرایی طرح ها، نظام تعریف بهینه طرح و روش های جدید اجرای پروژه مانند روشهای BOT و یا مشارکت های بخش خصوصی و دولتی در قالب انواع PPP کارگشا باشد.

فصل های 9 تا 12 کتاب، تشخیص صلاحیت عوامل اجرایی، روند برگزاری مناقصات، ارجاع کار و نحوه عقد و مدیریت قراردادها را مورد بحث قرار می دهند. همچنین، ابهام در اختیارات و وظایف کارفرما و پیمانکار، بروز دعاوی متعدد، مشکلات محاسبه فهرست بهایی، مسائل محاسبه تأخیرات مجاز و غیر مجاز، برخی عدم شفافیت ها در شرایط تعلیق، خاتمه و فسخ پیمانها در فصل آخر کتاب مورد بحث قرار گرفته است.

در این بخش از کتاب شرایط عمومی پیمان ایران و فیدیک مقایسه شده اند و راهکارهایی برای بهبود وضع موجود ارائه شده است.

کتاب اصول، مقررات و روشهای مدیریت پیمان طرح های عمرانی در 543 صفحه و در تیراژ 1100 نسخه توسط انتشارات سیمای دانش منتشر شده است.

فراهنگ(5)**1497**1601**
کد N489346

وبگردی