آفتاب

ˈپ.ک.کˈ در جست وجوی جایگاه جدید در منطقه

ˈپ.ک.کˈ در جست وجوی جایگاه جدید در منطقه

آنکارا- ایرنا- حزب غیرقانونی کارگران کرد ترکیه (پ.ک.ک) با بهره گیری از حضور عناصر گروه تروریستی و تکفیری داعش در عراق و سوریه در صدد گسترش دامنه فعالیت های خود در منطقه است.

فعالیت های تروریستی گروه داعش در سوریه و عراق، زمینه را برای خودنمایی 'پ.ک.ک' در منطقه فراهم آورده و این سازمان با عنوان قویترین گروه مسلح غیردولتی در منطقه، خواهان توسعه قلمرو فعالیت های خود در ترکیه، عراق و سوریه شده است.

ترکیه در روند مذاکرات صلح با 'عبدالله اوج آلان' رهبر زندانی پ.ک.ک در تلاش خلع سلاح این سازمان و همکاری بیشتر با اقلیم کردستان عراق و 'مسعود بارزانی' است، ولی پ.ک.ک خواهان قدرت گیری بیشتر در شمال عراق و نفوذ در تحولات منطقه است.

پیشنهاد جدید رهبر حزب 'دمکراتیک خلق های ترکیه که به حمایت از پ.ک.ک و ارتباط نزدیک با عبدالله اوج آلان اشتهار دارد توجه رسانه های ترکیه را به سیاست جدید این حزب غیرقانونی کارگران کرد ترکیه جلب کرده است.

'صلاح الدین دمیرتاش' رهبر حزب یاد شده در سخنرانی اخیر خود در شهر کردنشین دیاربکر خواهان تشکیل ارتش کردها در منطقه و کمک تسلیحاتی به پ.ک.ک برای مقابله با گروه تروریستی داعش شد.

وی گفت: در شرایط کنونی تنها سازمانی که می تواند در عراق و سوریه به بهترین شکل با داعش بجنگد پ.ک.ک است و نیروهای این حزب واقعیت داشتن قدرت در این زمینه را اثبات کرده اند.

او از دولت ترکیه خواست تا در کوتاه ترین زمان ممکن، برای عناصرپ.ک.ک در شمال عراق سلاح و مهمات ارسال کند و اجازه دهد که این نیرو، با توان و آمادگی و تجهیزات بیشتری در عراق با داعش بجنگد.

دمیرتاش، تنها راه دستیابی به ثبات و امنیت در منطقه را افزایش قدرت تسلیحاتی پ.ک.ک ارزیابی کرد.

کارشناسان عقیده دارند که پ.ک.ک از نظر سیاسی از دید ترکیه عاملی است که باید در چارچوب تلاش های دولت ترکیه خلع سلاح شده و عناصر مسلح آن به خارج از ترکیه رفته و عناصر غیر مسلح در صورتی که تمایل داشته باشند بتوانند در داخل ترکیه با تشکیل حزب سیاسی فعالیت قانونی داشته باشند و به این دلیل ترکیه حاضر به قبول تسلط پ.ک.ک بر منطقه نیست و به همین خاطر در مورد تحولات شمال عراق ترجیح می دهد که با مسعود بارزانی همکاری کند.

در جریان تحولات اخیر در منطقه به ویژه پس از ورود عناصر تکفیری داعش به عراق، شواهد نشان می دهد که دو جناح حزب دمکرات کردستان عراق و حزب کارگران کرد ترکیه (پ.ک.ک) بر سر گسترش قلمرو سیاسی و نظامی خود در کشمکش شدیدی با یکدیگر هستند.

حزب دمکرات کردستان عراق در صدد نفوذ به مناطق کردنشین سوریه است و خواهان نقشی در اداره این منطقه می باشد و در مقابل پ.ک.ک در مناطق کرد نشین سوریه یک جانبه عمل می کند و خواهان تقسیم قدرت نمی باشد.

پیشنهاد صلاح الدین دمیرتاش رهبر حزب دمکراتیک خلق های ترکیه در محافل خبری و سیاسی ترکیه بازتاب گسترده ای دارد.

'بشیر آتالای' که پیش تر مسوول اصلی پرونده مذاکره با پ.ک.ک بود و هم اکنون به عنوان سخنگوی حزب حاکم عدالت و توسعه می باشد ضمن خودداری از پرداختن به این موضوع، اظهار داشت که در شرایط فعلی برای ترکیه تسریع در روند مذاکره صلح با پ.ک.ک اهمیت دارد.

از سوی دیگر، 'حالوک کوچ' سخنگوی حزب مخالف جمهوری خواه خلق ترکیه، تصریح کرد: پیشنهاد دمیرتاش دور از واقعیت است و ترکیه باید تمام توان خود را بر روی مبارزه با ترور گروه های تروریستی متمرکز کند.

'حلاج اوغلو' سخنگوی حزب ملی گرای حرکت ملی ترکیه، واکنش تندتری نشان داده و گفت: این نهایت بی شرمی است.

وی افزود: در حالی که دولت آنکارا تلاش دارد که به افکار عمومی بقبولاند که می خواهد در روند مذاکرات صلح با پ.ک.ک عناصر این سازمان تروریستی را وادار به ترک سلاح کند، عناصر تجزیه طلب پ.ک.ک از دولت ترکیه سلاح می خواهند، چنین چیزی قابل قبول نیست.

خاورم ** 2010**7074**1275
کد N488820

وبگردی