آفتاب

روحانی:مردم ایران برای حجاب و عفاف جنگیدند

 روحانی:مردم ایران برای حجاب و عفاف جنگیدند

سخنرانی رئیس جمهور در جمع ایثارگران، جانبازان و خانواده‌های معظم شهدا خراسان رضوی آغاز شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی دقایقی پیش در جمع ایثارگران، جانبازان و خانواده‌های معظم شهدا خراسان رضوی در محل سالن صبای صدا و سیمای مرکز خراسان‌رضوی، اظهار کرد: خدا را سپاسگزار و شاکرم که این توفیق را به دولت خدمتگزار عنایت کرد تا اعضای هیئت دولت در روز میلاد با سعادت امام هشتم در هشتمین سفر این دولت، پابوس این امام همام باشد. مشهدالرضا و مولایمان امام رضا(ع) فخر همه ایرانیان است و ما زنده‌ایم و امیدواریم انشاالله زیر پرچم لطف و مهربانی آن امام باشیم.

وی افزود: امام رضا(ع) گرچه با اکراه و فشار دولت وقت مدینه و جوار پیامبر را ترک کرد اما ورودش به این سرزمین از آغاز تا امروز دنیایی از برکت برای مردم این خاک و بوم بوده است.

حجت‌الاسلام روحانی خاطرنشان کرد: از آنچه در روایات آمده مشخص است که امام رضا(ع) از منطقه کویر و بومس و در نهایت وارد خراسان بزرگ شده و به دارالخلافه آن زمان یعنی مرو که یکی از شهر‌های بزرگ خراسان بوده وارد شده است. از آن روز تاکنون وجود ایشان، حضورش، بیاناتش، سخنانش، مباحثات و مناظراتش و بلاخره عطر مرجع شریفش برای این مردم هم شفا، هم امید و هم پناهگاه بوده است.

وی ادامه داد: آن روزی که آدم از همه جا امیدش قطع می‌شود هرکجای ایران که باشد یک بلیط تهیه می‌کند و به مشهد می‌آید و می‌گوید به پابوس امام رضا(ع) می‌روم. دل آرام و روح تومانینه پیدا می‌کند چون می‌داند او باب الحوائج و باب المراد است؛ می‌داند او فرزند موسی‌بن‌جعفر است؛ او پدر جواد الائمه است و چه نعمتی برای آن‌ها که مجاورند و چه نعمتی برای زائران.

رئیس‌جمهور گفت: جان ما، روح ما، زندگی ما، پدر و مادرمان به فدایت ای امام عزیز؛ تو با برکتت ایران عزیز عاشق خاندان ولایت را در برابر آن همه خطر‌ها حفظ کردی و در روز‌های خطر به این مردم کمک کردی که یکه و تنها بتوانند در برابر دنیا بیاستند و پیروزی به ارمغان بیاورند.

وی تاکید کرد: آن روزی که سال‌های 41 و 42 بود، آن روزی که بسیاری از بزرگان در زندان بودند و بسیاری را تبعید کردند، آن روزی که طلبه‌ها را از طبقه دوم فیضیه مجروح کردند، آن روز که در پانزدهم خرداد مردم را قتل‌عام کردند و آن روز که در زندان‌ها بزرگان را زیر شلاق شکنجه کشتند، آن روزی که بسیاری را تبعید کردند هیچ‌وقت امید مردم نسبت به خدایشان و خاندان رسالتشان کم نشد.

حجت الاسلام روحانی در ادامه سخنانش اظهار کرد: مردم این سرزمین برای حجاب و عفاف جنگیدند و مبارزه کردند و خون دادند، پیکرهای بی‌جان بر روی سنگ‌های مسجد گوهرشاد به زمین افتاد اما از حجاب و عفاف دفاع کردند؛ امروز نیز دفاع می‌کنند و نمی‌گذارند آن میراث شوم خاندان پهلوی دوباره خودنمایی کند. این سرزمین، سرزمین جهاد ایستادی و مقاومت است؛ مگر در سال 56 مردم به خیابان نیامدند، مگر دستگیر نشدند و تعدادی از مردم ایثارگر و شهیدپرور جان خود را نثار نکردند.

وی ادامه داد: همه این ایثارگری‌ها از بیت رضوی و علوی است و ما از این خاندان بهره جستیم و استفاده کردیم و راه آموختیم و این راه را ادمه می‌دهیم، راهی که امام به ما آموخت و گفت که چگونه در مقابل استکبار بایستید و پرچم کشورمان بالا نگه دارید؛ مگر نه اینکه پرچم اسلام در زمان علویان در کربلا بر زمین افتاد و در طول تاریخ به اهتزاز درآمده ‌و مگر کسی قادر است دست پرچمدار اسلام را قطع کند؛ آن دست به صورت بال درآمد بالی که همیشه در آسمان در پرواز است، دستی بریده نمی‌شود مگر تبدیل به بال و پرواز شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه شما ایثارگران، شما فخر ایران و افتخار همه ما هستید و همه افتخار ما خدمت کوچک ما به شماست، گفت: گرچه شما ایثارگر شده‌اید و یا خانواده جانباز و شهید و خودآزاده و در صحنه حضور داشتید، اما ایثارگری نه برای سهمیه و برای مزد.

حجت‌الاسلام روحانی تصریح کرد: شما با خدایتان معامله کردید مگر غیر خدا کسی قادر است پاسخ ایثارگری شما را بدهد مگر ما می‌توانیم یک شب در سنگر با دنیایی با زر و زور و ایستادگی یک شب را معاوضه کنیم. از شب قدر هم بالاتر و برتر هم داریم، شب قدری که به اندازه یک سال و یک عمر و 70 سال عبادت. از شب قدر بالاتر شب مراودت و ایثارگری است که در سنگر بیدار می‌ماند و هر لحظه انتظار شهادت را می‌کشد، او می‌ایستد و احتمال می‌دهد هرگز به خانه و خانواده برنگردد.

وی افزود: این مقام ایثارگری است؛ ایثارگر ما ناسیونالیست و ملی‌گرا و آن مفهوم در دنیای امروز، نیست، گرچه ایثارگر ما بیشترین حمایت را از میهن خود دارد و میهن ما شاداب و سرفراز از ایثارگر است، ایثارگر ما انسانگرا و اومانیسم نیست گرچه خواستار انسانیت و فضائل اخلاقی و انسانی است اما ایثارگر ما مقام بالاتری دارد. او سوداگر است، اما سوداگر اجابت خانه حق و جانش را با جاودانگی معاوضه کرده است.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: ایثارگر ما به بازار می‌رود اما به بازار ایثارگری و جهاد، ایثارگر است که در دنیای امروز برای جوانان اندیشه کرده است، او یک فریاد یا حسین است، او تنها یک اسم نیست و با پیام یا حسینی که دنیایی از عزت و فرهنگ و عظمت و سرافرازی است و نام یاحسین را می‌برد و در دل غوغایی است و صحنه ایستادگی به وجود می‌آورد.

وی تصریح کرد: ایثارگر نه برای جناح و حزب که برای آرمان و اهداف بلندش و شرف و عزت مردمش ایستادگی و مقاومت می‌کند، هیچ ایثارگری، ایثارگری خود را فدای جناح نمی‌کند ولو اینکه علاقه‌ای هم به جناحی داشته باشد که البته اشکالی هم ندارد.

حجت‌الاسلام روحانی خاطرنشان کرد: ایثارگر طرفش خداست، خداوند نعمت بزرگی را به شما عنایت کرده، ایثارگری یک فرهنگ است و مخصوص جبهه و جهاد و جنگ نیست. ما دیدیم از نزدیک فرزندان قهرمان این سرزمین در آن روز‌های تنهایی چه کردند. رزمندگان اسلام را در میدان‌های فتح‌المبین دیدیم که چه غروری آفریدند. ما شکسته شدن حصر آبادان را دیدیم.

وی افزود: روز‌هایی که فتح شهر‌های مختلف خوزستان پیشرو بود و خیبر و فتح و فاو و والفجر را دیدیم چه کردند رزمندگان ما در آن روز‌های سخت و سرد که رزمنده تا زانو در برف بود و از برف که نجات می‌یافت تا زانو در گل بود، من دیدم آن رزمندگان در زمستان چگونه در سرما و در ارتفاعات مقاومت کردند و البته گرمای 53 درجه اهواز را نیز دیدند. رزمندگان همه ایستادند، نترسیدند، نهراسیدند، نه از غرب و نه از شرق که در آن روزگار شرق و غرب پشت و پناه ظالمان بود.

رئیس‌جمهور در ادامه سخنانش خاطرنشان کرد: ما بودیم و یک راهبر، ما بودیم و یک امام، ما بودیم و یک صدا یا حسین، ما بودیم و ملتی تنها اما با پشتوانه عشق به خاندان رسالت.

حجت‌الاسلام روحانی گفت: شب‌های عملیات فرزندان شما، همسران و پدران شما چه کردند و با چه عشقی به میدان رفتند، من هیچگاه خداحافظی رزمندگان را در شب‌ خیبر و فتح و فاو را از یاد نمی برم. اما این رزمندگان برای چه به صحنه رفتند. برای چه جان و سلامت خود را تقدیم کردند. آن ها که رفتند بهشت جاودان را در آغوش کشیدند و این‌ها که ماندند صبر و تحمل پیشه کردند. فدای همه جانبازان و عزیزانمان که مقاومت و ایستادگی کردند.

وی تاکید کرد: وقتی به خانه یک جانباز می‌روی و می‌بینی که از گردن قطع نخاع است و همسرش مانند پروانه دور او می‌گردد دنیایی از تعجب در برابرت ظاهر می‌شود که این‌ها چه هستند، انسان‌اند یا فرشته؛ او که رفت و جانباز شد. اما چرا وقتی برگشت چگونه آن دختر و زن حاضر شدند با ان جانباز ازدواج کنند و چرا پدر و مادرش رضایت دادند. من این‌ها را از خانواده جانبازان می‌پرسم آن وقت آن‌ها داستان‌ها نقل می‌کنند یکی از خواب می‌گوید و بیان می‌کند که پیامبر را در عالم خواب دیده‌ام. دیگری از صحنه کربلا می‌گوید و دیگری از ارشاد عالم محل و دیگری از پدر بزرگ این‌ها قصه نیست تاریخی است که من شنیده‌ام.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: این ملت تا روزی که این مسیر را انتخاب کرده شکست نمی‌خورد، هیچ قدرتی نمی‌تواند با ایمان مردم ما بجنگد، هیچ سلاح و ماهواره و هواپیما و تکنولوژی برتر نیز نمی‌تواند با قدرت ایمان بجنگد هرچند که ما در تکنولوژی نیز به همت جوانمان قدم‌های بسیاری برداشته‌ایم.

حجت‌الاسلام روحانی تصریح کرد: آن‌ها که در برابر غزه به کشتار کودکان می‌پردازند امیدی دارند، آن‌هایی که مردم بی‌گناه را با تحریک ابرقدرت‌ها سر می‌برند به نام جهاد و اسلام، امیدی دارند. آن‌ها امیدشان به همین دنیا است و دختران بی‌گناهی را که به ناروا نکاح جهاد و جهاد نکاح می‌کنند، چه بر سر اسلام آورده‌اند و چه تکلیف بزرگی بر دوش ما بوده و امروز سنگین‌تر است.

وی ادامه داد: آن روز پیام امام را شنیدیم و اجرا و عمل کردیم و در مسیر جهاد گام برداشتیم و خداوند عزت را به ما داد و فرزندان ما از اسارت آزاد شدند؛ عزت و شرف را رزمندگان به دامان ملت آورده‌اند و امروز هم همان راه ایثار، ایستادگی و مقاومت در همه صحنه‌ها ادامه دارد.

رئیس‌جمهور اظهار کرد: امروز در صحنه علم و دانش می بینیم که جوانان پرشور و خانواده‌های شهدا و ایثارگران ما وارد عمل شده‌اند و من خوشحالم که معاونت علمی خود را فرزند شهیدی برگزیده‌ام که سال‌ها در جبهه‌ها با پدرش همرزم بوده‌ام.

وی گفت: امروز افتخار می‌کنیم به خانواده‌های شهدا و فرزندانشان و چه کسی نزدیک تر به امام و رهبری و ملت و کشور از آن کسی که پدر را، برادر را، سلامت جسم و جان را و همه را در راه خدا داده است، آن‌ها نزدیک‌ترند به منافع ملی ما و کشور ما. همانطور که به خدا نیز نزدیک‌ترند.

حجت‌الاسلام روحانی بیان کرد: بال ایمان و بال ایثار ما بسیار قوی است که اگر آن را از فرهنگ اسلامی بگیریم چیزی باقی نمی‌ماند، انسان می‌تواند خدایی شود و رنگ خدایی به خود بگیرد البته هیچ کسی نمی‌تواند مدعی شود کار خدایی می‌کند. خدا یکی و معبود یکی است فقط اوست و فقط الله و فقط قانونی که او وضع می‌کند؛ هرچیزی که از ناحیه او باشد باید بر سر گذاشته شود زیرا بهترین قانون را برای سلامت ما وضع کرده و ما می‌توانیم رنگ حق و خدایی بگیریم.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: دولت یازدهم وظیفه خود می‌داند به خانواده شهدا و ایثارگران خدمت کند و خداوند نیاورد آن روزی که مقامی بابت خدمتی که به این خانواده‌ها کرده منتی بگذارد زیرا هرکاری که انجام دهیم در برابر آن همه ایثار و فداکاری هیچ است.

وی افزود: دولت هنوز در شرایطی است که بسیاری از مشکلات به وجود دارد، زمان یک سال بسیار کم است اما در عین حال ما قانون جامع ایثارگری و خدمات ایثارگری را با وجود اینکه سال‌ها در قفسه‌ها مانده بود، بیرون کشیدیم و خاک‌های آن را پاک کرده و دوباره این قانون را راه‌اندازی خواهیم کرد.

حجت‌الاسلام روحانی ادامه داد: برخی از طلب ایثارگران سال‌ها بود که پرداخت نشده بود و امسال پرداخت کردیم و مابقی را نیز به حول قوه الهی پرداخت خواهیم کرد. درست است که خدمات نسبت به گذشته قابل قبول نیست اما هر دستگاهی خدمت به ایثارگران ارائه می‌کند. ما قانون جامع ایثارگری را با همه سختی‌هایش اجرا می‌کنیم و همین ماه شهریور و مهر عملیاتی و اجرایی خواهیم کرد با اینکه کار سختی است.

رئیس جمهور گفت: حق با شماست ما متوجه مشکلات ایثارگران هستیم و انشاالله هرمقدار خدمت و عنایت حضرت ولی‌عصر (عج) باشد و ما توان داشته باشیم خدمتگزار شما خواهیم بود، هرمقدار خدمتی که به شما ارائه کنیم، کم است؛ امید است خداوند به توفیقات شما بیافزاید.

به گزارش تسنیم، در این مراسم رئیس جمهور را آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی امام جمعه مشهدمقدس، حجت‌الاسلام سید محمد علی شهیدی محلاتی معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران، محمد شریعتمداری معاون اجرایی رئیس‌جمهور، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور، محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس‌جمهور و علیرضا رشیدیان استاندار خراسان رضوی همراهی کردند.
کد N488758

وبگردی