آفتاب
استاد دانشگاه جورج تاون در گفتگو با مهر:

"داعش" واکنشی به حضور آمریکا و اسرائیل در خاورمیانه است/ ظهور این گروه پاسخ به چالشهای مدرن است

"داعش" واکنشی به حضور آمریکا و اسرائیل در خاورمیانه است/ ظهور این گروه پاسخ به چالشهای مدرن است

پروفسور یوآن حداد استاد تاریخ دانشگاه جورج تاون آمریکا معتقد است که "داعش" واکنشی به حضور آمریکا و اسرائیل در خاورمیانه است و ظهور این گروه پاسخی به چالشهای مدرن است.

پروفسور یوآن حداد استاد تاریخ دانشگاه جورج تاون آمریکا در خصوص ریشه های ایدئولوژیک دولت اسلامی عراق و شام(داعش) به خبرنگار مهر گفت: ریشه های ایدئولوژیک داعش به تاریخ اسلام باز می گردد اما این گروه و باور فکری آنها پاسخ و واکنشی به چالشهای مدرن است.

وی در ادامه تصریح کرد: وقتی آل بویه بغداد را فتح کرد، مسلمانان سنی نظریه سیاسی ضرورت خلافت بر امت را بسط و گسترش دادند.

این استاد دانشگاه در ادامه یادآور شد: وقتی حکومت مغول قوانین خاص خود را برای حکمرانی بر سرزمینهایی که فتح کرده بود به کار برد، "ابن تیمیه" اعلام کرد که تنها "شریعت" می تواند بر جامعه حکومت کند.

حداد تأکید کرد: در دوران مدرن، وقتی قدرتهای خارجی استعمارگر سکولاریسم را بسط و مورد تشویق قرار دادند مسلمانان بر "شریعت" تأکید کردند.

استاد تاریخ دانشگاه جورج تاون آمریکا افزود: وقتی این موضوع مورد توجه قرار گیرد که در زمانهای مختلف و در بخشهای مختلف جهان اسلام شاهد حضور استعمارگران بوده ایم در نتیجه مشخص می شود سیاستهای استعماری باعث به عنوان تهدیدی برای مسلمانان بوده است.

وی تصریح کرد: اسلام بر پیوند دین و حکومت تأکید دارد. در دوران مدرن و در آثار مولانا مودودی و سید قطب و در آموزه های "جماعت اسلامی" و "اخوان المسلمین" شاهد طرفداری از این نظریه بوده ایم.
حداد در ادامه افزود: آموزه های داعش بازتابی از عقاید تکفیری است. در واقع داعش واکنش به حضور و فتوحات آمریکا و اسرائیل در خاورمیانه است.

وی در خصوص پیش بینی اش از آینده گروه داعش نیز تصریح کرد: من یک مورخ هستم و نمی توانم آینده را پیش بینی کنم.

استاد تاريخ اسلام در دانشگاه جورج تاون یادآور شد:  اگر آمریکا و متحدانش بتوانند حمایت بین المللی برای مقابله با داعش را جلب کنند در این صورت جامعه بین المللی قادر خواهد بود که از گسترش این گروه جلوگیری به عمل آورد و آنرا محدود کند.

وی در پایان تصریح کرد: البته باید توجه داشت که تفکر داعش ریشه کن نخواهد شد و طرفداران این گروه استدلال خواهند کرد که حملات مریکا به آنها ثابت خواهد کرد که آمریکا دشمن اسلام است و دفاع از اسلام وظیفه همه مسلمانان است.

دکتر حداد استاد تاريخ اسلام و روابط اسلام و مسيحيت در دانشگاه جورج تاون، واشنگتن دي سي است. حوزه‌هاي تحقيق وی از جمله شامل اسلام در قرن بيستم، تاريخ تفکر، جامعه و سياست در جهان عرب و اسلام در آمريکاي شمالي و غرب است. او در حال حاضر مشغول تحقيق در مورد مسلمانان در غرب و جنبشهاي انقلابي اسلامي است.
...........

جواد حیران نیا

کد N488728

وبگردی