آفتاب
كهوريان خواستار شد؛

برنامه ريزي براي استفاده از املاح معدني درياچه اروميه/ بهره مندي 2 برابر از منابع صندوق توسعه ملي

برنامه ريزي براي استفاده از املاح معدني درياچه اروميه/ بهره مندي 2 برابر از منابع صندوق توسعه ملي

اروميه - خبرگزاري مهر: معاون امور برنامه ريزي استاندار آذربايجان غربي بر لزوم برنامه ريزي دقيق و اصولي جهت بهره برداري از املاح معدني موجود در درياچه اروميه تاكيد كرد.

به گزارش خبرنگار مهر، تقي كهوريان شامگاه يكشنبه در جلسه كارگروه اشتغال و سرمايه گذاري آذربايجان غربي یکی دیگر از قابلیت های آذربایجان غربی در حوزه معدن را دریاچه ارومیه دانست و افزود: در اين راستا در صدد هستیم منطقه ویژه اقتصادی برای استخراج املاح معدنی این دریاچه در جنوب درياچه اروميه راه اندازی کنیم.

وي با بيان اينكه هم اکنون میلیاردها تن املاح معدنی از جمله پتاس، منیزیم و بور در دریاچه ارومیه وجود دارد که باید از آنها مطلوبترین بهره برداری را انجام داد، اظهار داشت: بايد از اين منبع براي ايجاد اشتغال در استان بهره مند شويم.

معاون امور برنامه ریزی استاندار آذربایجان غربی در ادامه با اعلام اينكه با کمک به واحدهای تولیدی مشکل دار و ایجاد اشتغال از این طریق در ایجاد رونق اقتصادی در کشور پیشقدم می شويم، گفت:‌ نبود سرمایه در گردش مهمترين مشكل بوده كه 5 هزار میلیارد ریال نیاز مالی برای واحدها وجود دارد.

کهوریان با اشاره به اينكه راه اندازی دو شهرک تخصصی سنگ در جنوب و شمال استان در حال بررسی است و علاوه بر آن برنامه ریزی خوبی نیز در راستای ایجاد تکنولوژی برتر در حوزه فرآوری معدن در استان انجام شده، اضافه كرد:‌ با تحقق این برنامه ها، شاهد رشد با شتاب حوزه معدن در استان خواهیم بود.

وي با اشاره به پراکنده بودن اطلاعات واحدهای تولیدی در آذربایجان غربی گفت: این مشکل بزرگی برای استان است و باید اهتمام ویژه ای به این امر داشته باشیم و چاره ای برای آن بیندیشیم.

معاون امور برنامه ريزي استاندار آذربايجان غربي عنوان كرد: اطلاعات خود را در خصوص واحدهای تولیدی استان باید به روز کنیم و با تهیه اطلاعات الکترونیکی واحدهای صنعتی، کشاورزی و خدماتی، مراحل تولید و بهره وری این واحدها را برای اعطای تسهیلات مورد توجه داشته باشیم.

وی به نگاه جدید به مقوله اشتغال و سرمایه گذاری در استان اشاره کرد و افزود: برای نخستین بار تمامی طرح های پیشنهادی در این شورا، پیش از طرح شدن در جلسه کمیته کارشناسی با حضور نمایندگان استانداری، بانک ها و ادارات مربوطه بررسی شده است.

کهوریان ادامه داد: از مهمترین سیاست‌های اقتصادی دولت تدبیر و امید، جذب سرمایه‌ گذاری در حوزه‌های مختلف است که این موضوع باید با همکاری تمامی مدیران، بخش‌های اقتصادی، دستگاه‌های اجرایی و همچنین خود مردم، زمینه رونق روزافزون اقتصادی استان را فراهم شود.

وی ادامه داد: تعریف مشاغل خانگی در کشور ما با کشورهای جنوب شرق آسیا تفاوت هایی دارد چرا که در آن کشورها مشاغل خانگی توسط بنگاه های اقتصادی پشتیبانی می شوند و برخی از قطعات و مواد اولیه مورد نیاز صنایع بزرگ توسط خانوارها تولید می شود.

معاون برنامه‌ ریزی استاندار آذربایجان غربی افزود: در حوزه مشاغل خانگی موضوع نظارت باید جدی گرفته شود تا تسهیلات اعطایی در بخش‌های دیگری هزینه و منجر به افزایش میزان تورم در جامعه نشود.

وی افزود: مسئولیت اصلی افزایش تولید ناخالص داخلی بر عهده حوزه صنعت و معدن است که اگر قرار باشد کشاورزی نیز در بخش هایی توسعه یابد باید صنعت فرآوری مرتبط با‌ ان نیز در استان ایجاد شود.


 

کد N488443

وبگردی