آفتاب

طوفان سیاسی علیه رئیس‌جمهور فرانسه

طوفان سیاسی علیه رئیس‌جمهور فرانسه

محبوبیت رئیس‌جمهوری فرانسه در حالی به پایین‌ترین حد خود رسیده که وی هم در زندگی سیاسی و هم خصوصی به مشکل برخورده، اقتصاد کشورش رو به افول است و سیاستمداران دولت وی را به باد انتقاد گرفته‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، یکی دیگر از نگرانی این روزهای فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه احتمال ورود دوباره نیکولا سارکوزی، رقیب سابق وی به عرصه سیاست است. این تحولات بعلاوه افشاگری بانوی اول سابق فرانسه در کتابی جدید، به یاری اولاند شتافته است تا محبوبیت وی بیش از پیش کاهش یابد.

نتایج سه نظرسنجی که طی روزهای اخیر منتشر شده، نشان می‌دهد که محبوبیت وی از هر رئیس‌جمهور دیگر فرانسه در دوران مدرن پایین‌تر آمده است. هفته گذشته معشوقه سابقه اولاند پس از هفت ماه جدایی در کتاب جدیدش، رئیس‌جمهوری کنونی فرانسه را "دروغگویی پست" توصیف کرد.

بانوی اول سابق فرانسه که از روابط پنهانی اولاند با "ژولی گیه"، بازیگر مطرح فرانسه خشمگین است. وی در کتابش علاوه بر ذکر خیانت‌های اولاند، این رهبر سوسیالیست فرانسه را فردی توصیف کرده است که فقرا را نادیده می‌گیرد؛ اتهامی که برای یک رهبر چپ‌گرا گناه سیاسی شمرده می‌شود چرا که وی در جریان کمپین انتخاباتی سال 2012 با شعار برقراری عدالت اجتماعی روی کار آمد.

والری در کتاب خود گفته است که اولاند، فقرا را یکبار "بی دندان‌ها" خطاب کرد که اشاره به مردمی دارد که نمی‌توانند هزینه‌های دندان پزشکی را پرداخت کنند. این اظهارات با واکنش‌های شدیدی در فرانسه رو به رو شد و انتشار سریع آن در توئیتر موجب شد که منتقدان سریعا از آن انتقاد کنند.

با این حال فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه در جریان یک کنفرانس خبری از اقداماتش دفاع کرد و گفت که رسیدگی به امور فقرا "دلیل بودن" است.

این طوفان سیاسی جدید چند روز پس از آن به راه افتاد که اولاند کابینه جدید را منصوب کرد تا صدای وزرای منتقد را که ازعلنا از سیاست‌های اقتصادی انتقاد می‌کردند، خاموش کند اما در شرایطی که نرخ بیکاری از 10 درصد گذشته است و هیچ رشد اقتصادی دیده نمی‌شود، دولت جدید فرانسه با شرایط مناسبی رو به رو نیست.

انتهای پیام

کد N488335

وبگردی