آفتاب

چرا داعش 18 اعضای کرد خود را اعدام کرد؟

چرا داعش 18 اعضای کرد خود را اعدام کرد؟

سخنگوی وزارت اوقاف و امور دینی در اقلیم کردستان عراق اعلام کرد که گروه دولت اسلامی موسوم به داعش، 18 جوان کرد عضو خود را به دلیل بی اعتمادی به آن ها، اعدام کرد.

مریوان نقشبندی در مصاحبه با يك سایت کردی زبان نزدیک به اتحادیه میهنی کردستان گفت: «حدود 100 جوان فریب خورده از اقلیم کردستان در اوایل سال جاری 2013 به گروه داعش پیوستند. اعدام ها پس از شکست هایی صورت گرفت که گروه داعش در چند روز اندک گذشته متحمل شد. سخنگوی رسمی وزارت اوقاف کردستان گفت: «برپایه سرشماری های غیر رسمی موجود، حدود 100 جوان کرد از اقلیم کردستان در اوایل سال جاری 2014، به داعش پیوستند.»

او خاطرنشان کرد که 13 تن از این جوانان پس از آغاز حملات شبه نظامیان داعش به اقلیم کردستان، کشته شدند. نقشبندی افزود: «نسبت به نیروهای کردی که به تشکیلات داعش پیوسته اند، نوعی بی اعتمادی وجود داد. این بی اعتمادی باعث شد که روز جمعه 18 جوان فریب خورده کرد که به این گروه پیوسته اند، به ضرب گلوله اعدام شوند.»

از سوي ديگر به دنبال انتشار ویدیویی که در آن شبه نظامیان  منتسب به نيروهاي شیعه در حال سر دادن شعار و پایکوبی به تصویر کشیده شده اند در حالی که سرهای بریده اعضای کشته شده داعش را در دست گرفته اند و با آنها بازی می کنند، پیشمرگه های کردستان عراق در بیانیه ای خشم خود را از این رفتار "غیر اخلاقی و به دور از انسانیت" اعلام کردند. به گزارش شبکه خبری کردی زبان "رووداو" در بیانیه نیروهای پیشمرگه آمده است که افرادی که مرتکب چنین رفتار غیر انسانی شدند از نیروهای پیشمرگه نیستند.

در بیانیه پیشمرگه آمده است که افراد کشته شده گروهی سارق مسلح بودند که پس از خروج داعش از منطقه ینکجه، با هدف دزدی و غارت خانه ها وارد این منطقه شدند، اما با عکس العمل سریع نیروهای پیشمرگه مواجه شدند. در نتیجه درگیری همه این دزدان مسلح کشته شده و خودروی آنها که از نوع "هامر آمریکایی" بود به دست پیشمرگه ها افتاد. در همین حال فعالان هوادران شبه نظامیان شیعه در عراق دست به انتشار تصاویر ویدیویی در شبکه یوتیوب زدند که در آن نشان می دهد آنها به انتقام کشته هایشان، سرهای کشته شدگان داعش را از بدنشان جدا می کنند.

کردها ارتفاعات مشرف به موصل را از 'داعش' پس گرفتند
پیشمرگه‌های کرد توانسته‌اند کنترل ارتفاعات مشرف به شرق موصل را در شمال عراق از نیروهای گروه دولت اسلامی (داعش سابق) پس بگیرند. هر گروهی که این ارتفاعات را در دست بگیرد، می‌تواند دامنه آن را هم تحت کنترل داشته باشد. شبه‌نظامیان گروه دولت اسلامی از حدود یک ماه پیش کنترل این منطقه را در دست داشتند و از آن زمان تاکنون، پیشمرگه‌های کرد به‌تدریج در حال پیشروی برای پس گرفتن آن بوده‌اند. در این عملیات، آمریکا با حمله هوایی به مواضع گروه دولت اسلامی، به عنوان نیروی پشتیبان شبه‌نظامیان کرد عمل کرد. جیم میور، خبرنگار بی‌بی‌سی در منطقه به نقل از پیشمرگه‌های کرد می‌گوید که حمله‌های هوایی آمریکا تاثیر قابل توجهی در پیشروی آنها داشته است.

در جریان درگیری‌ها برای در اختیار گرفتن کنترل این منطقه بیش از ۳۰ نفر از نیروهای گروه دولت اسلامی کشته شده‌اند. با این حال، گروه دولت اسلامی که پیش از این خود را داعش می‌نامید، همچنان کنترل شهر موصل را در دست دارد. بیشتر ساکنان موصل از مسلمانان سنی هستند و نیروهای کرد گفته‌اند که قصد ندارند برای پس گرفتن شهر از گروه دولت اسلامی وارد عمل شوند.
پیشمرگه‌های کرد نزدیک به یک هفته پیش توانستند با حمایت حملات هوایی آمریکا، کنترل تاسیسات نفتی در نزدیکی موصل را هم از دست گروه دولت اسلامی خارج کنند.
کد N488295

وبگردی