آفتاب
نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران:

ولایت‌مداری مقطعی نیست

ولایت‌مداری مقطعی نیست

همیشه قدرت با حقانیت ملازمه ندارد و در این مورد همواره سه نظریه وجود دارد که عبارتند از هر که غالب باشد همان حق است که این منطق بنی‌امیه و بنی‌عباس است، نظریه دیگر این است که قدرت از رای مردم به دست آمده همان حق است و در سال‌های اخیر مبنای حکومت در بعضی بخش‌های از دنیا بوده است اما نظریه‌ای که ما آن را می‌پذیریم این است که قدرت از صاحب حق نشات گرفته حق است یعنی اگر حاکم متصل به ذات باری تعالی شد حق است والا غاصبانه است.

نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: اصل ولایت و برائت ملازم همدیگرند که این دو اصل یعنی گسستن و پیوستن در توحید به صراحت بیان شده است.

به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین علی سعیدی در همایش استانی هادیان و نخبگان سیاسی بسیج در چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: خدا را شاکرم که توفیق پیدا کردم در جمع نخبگان و روحانیون استان ولایت‌مدار و سلحشور چهارمحال و بختیاری حضور یابم.

وی تصریح کرد: همیشه قدرت با حقانیت ملازمه ندارد و در این مورد همواره سه نظریه وجود دارد که عبارتند از هر که غالب باشد همان حق است که این منطق بنی‌امیه و بنی‌عباس است، نظریه دیگر این است که قدرت از رای مردم به دست آمده همان حق است و در سال‌های اخیر مبنای حکومت در بعضی بخش‌های از دنیا بوده است اما نظریه‌ای که ما آن را می‌پذیریم این است که قدرت از صاحب حق نشات گرفته حق است یعنی اگر حاکم متصل به ذات باری تعالی شد حق است والا غاصبانه است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی به‌ کاربرد ولایت در قرآن اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: 232 بار واژه ولایت در غالب مولی و ولی و دیگر مشتقات آن در قرآن آمده است.

وی اقسام ولایت را ولایت پیامبر، ولایت امام معصوم و ولایت ولی‌فقیه برشمرد و تاکید کرد: ولایت اصلی مربوط به ذات باری‌تعالی است که در سه سطح نبوت، امامت و ولی‌فقیه نمودار شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی افزود: پیامبر ولی‌الله است و مردم بر محور این ولایت الهی حرکت می‌کنند و نماد ولایت الهی پیامبر است اما بعد از پیامبر این وظیفه به امام معصوم و در عصر غیبت به ولی‌فقیه واگذار می‌شود.

نماینده ولی‌فقیه در سپاه گفت: در واقع آن چه که خدا تدبیر نموده اجتماع مردم حول محور ولایت است که در زمان پیامبر حرکت بر محور رسول بوده و در دوره امام بر محور امامان معصوم و در دوره غیبت بر محور ولی‌فقیه است.

وی خاطرنشان کرد: ولایت‌مداری مقطعی نیست، یعنی اگر کسی پیامبر اعظم(ص) را پذیرفت شرط ولایت‌مدار بودنش آن است که ولایت جانشین ایشان یعنی امام علی(ع) را نیز بپذیرد و اگر کسی ولایت امام خمینی(ره) را پذیرفت باید ولایت رهبر معظم را نیز بپذیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی به اصلی با عنوان ولایت و برائت اشاره کرد و گفت: این اصل به این معنی است که پیوستن به ولایت و نماد ولایت‌الهی و گسستن از هرچه غیر از ولایت‌الهی است که این دو اصل یعنی گسستن و پیوستن در توحید به صراحت بیان شده است.

وی با بیان اینکه حق و باطل معیار و ضابطه دارد و از ظاهر اشخاص نمی‌توان حق و باطل را شناخت تاکید کرد: خداوند در وجود انسان یک قلب قرار داده است که یا جای خداست و یا غیر از خدا و نمی‌شود انسان در عین حال با هر دو طرف کنار بیاید.

نماینده ولی فقیه در سپاه پیامدهای ولایت‌مدار بودن بدون برائت را مخلوط شدن حق و باطل، تضعیف محور ولایت، تحیر و تردید مردم، بروز اختلاف و چند دستگی در جامعه بیان کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی گفت: پیامبر(ص) و امیرالمومنین(ع) در دوران حکومت خود با سه جبهه مواجه بودند که یکی از آن‌ها در مقابل پیامبر بودند و یکی در محور پیامبر و امام علی(ع) و یکی از آن‌ها میدان‌دار بودند و هم‌دستی به سمت ولایت و هم ‌دستی به سمت عناصر کافر داشتند و تاکید کرد: اکنون نیز همین سه جبهه در جامعه حضور دارند و ما باید پیرو رهبری باشیم و اگر به این موضوع توجه نکنیم انقلاب لطمه می‌خورد.

وی در ادامه به فتنه 88 نیز اشاره کرد و گفت: در قضیه فتنه 88 یک دسته عوامل اصلی فتنه بودند، دسته دوم به شدت با فتنه در تقابل بودند و دسته سوم همان میاندارها بودند و در جریان فتنه کسانی که دعوا را دعوای شخصی می‌دانستند مانند همان‌هایی هستند که مشکل امیرالمومنین با طلحه و زبیر را دعوای شخصی می‌دانستند.

سعیدی به اصل تعبد در برابر تکلیف ولایت‌مداران چه در عصر گذشته و چه در عصر امروز اشاره کرد و گفت: ما نسبت به اشتباهات گذشتگان موضع می‌گیریم اما باید حواسمان باشد خودمان این اشتباهات را تکرار نکنیم.

نماینده ولی فقیه در سپاه گفت: یکی دیگر از اصول تعبد نسبت به محور ولایت و همراهی کامل است که طبق آن رهبر پیشتاز است و همه مردم و خواص باید پابه‌پای ایشان حرکت کنند.

وی در ادامه گفت: متعبدترین انسان‌ها کسانی بودند که همراه امام حسین(ع) به کربلا آمدند و دلیل آمدنشان را نپرسیدند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی اصل آخر را عدم تحمیل نظریه دانست و گفت: ما باید نظر ولی‌فقیه را بشنویم و عمل کنیم و نظرات خود را تحمیل نکنیم.

کد N488206

وبگردی