آفتاب

سوال اردوغان از مرکل؛ چرا ما را شنود کردید؟

سوال اردوغان از مرکل؛ چرا ما را شنود کردید؟

رسانه های ترکیه گزارش دادند رئیس جمهوری این کشور در حاشیه نشست سران کشورهای عضو ناتو در انگلیس علت جاسوسی اطلاعاتی آلمان را از صدراعظم این کشور جویا شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، نخستین حضور "رجب طیب اردوغان" به عنوان رئیس جمهوری ترکیه در جمع سران کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) مورد توجه رسانه های این کشور قرار گرفته است. سایت خبری گازته ترکیه با اشاره به دیدار مناقشه برانگیز اردوغان با رئیس جمهوری یونان، دیدار و گفتگوی وی با "آنگلا مرکل" صدراعظم آلمان را جالب توجه دانسته است.

به گفته منابع آگاه در حاشیه برگزاری نشست سران ناتو در انگلیس، اردوغان دیداری نیز با صدراعظم آلمان در پشت درهای بسته داشته است. وی در این دیدار با صراحت از "آنگلا مرکل" پرسیده است: چرا ما را شنود کردید؟ بر این اساس وی با این سوال به دنبال دریافت توضیحی از مرکل در مورد جاسوسی دستگاه اطلاعاتی آلمان از مقامات کشورش طی دهه های اخیر بود. اما این که صدراعظم آلمان چه پاسخی به این پرسش داده، مشخص نیست.

اردوغان همچنین با "دیوید کامرون" نخست وزیر انگلیس دیدار کرده و از وی پرسیده است: آیا کسانی که در سوریه و عراق برای داعش می جنگند، جوانانی نیستند که در کشور شما متولد شده و به مدرسه رفته اند؟ گویا مطرح کردن مسائل چالش برانگیز در دیدارهای خصوصی با مقامات خارجی از جمله شگردهای اردوغان به شمار می رود.

طبق این گزارش موضوع شنود مقامات ترکیه توسط آلمان و نیز شنود مقامات آلمان توسط دستگاه اطلاعاتی آمریکا، از جمله محورهای گفتگوی اردوغان با "باراک اوباما" رئیس جمهوری آمریکا بوده است. رئیس جمهوری ترکیه در دیدار با "پترو پوروشنکو" بر لزوم حفظ تمامیت ارضی اوکراین و حل مسالمت آمیز درگیری ها در شرق این کشور تاکید کرده است.

گفتنی است رئیس جمهوری ترکیه طی روزهای پنج شنبه و جمعه برای شرکت در نشست دو روزه سران ناتو به انگلیس رفته بود.

کد N487821

وبگردی