آفتاب

گزارش رویترز درباره دسترسی آژانس به مرکز تحقیق و توسعه ساخت سانتریفیوژ در ایران

گزارش رویترز درباره دسترسی آژانس به مرکز تحقیق و توسعه ساخت سانتریفیوژ در ایران

رویترز با اشاره به گزارش روز جمعه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش داد: آژانس توانسته است به تاسیساتی در ایران دسترسی پیدا کند که درک بهتری از برنامه هسته‌ای این کشور داده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری رویترز، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش روز گذشته خود که در اختیار کشورهای عضو قرارگرفته است اعلام کرد بازرسان آژانس در 30 اوت از مرکز تحقیق و توسعه ساخت سانتریفیوژ در ایران بازدید کرده‌اند.

این گزارش به جزییات این مرکز و مکان آن اشاره‌ای نکرده است اما دسترسی به این مرکز می‌تواند به آژانس برای تعیین این‌که ایران تا چه اندازه به گسترش مدل‌های پیشرفته‌تر این ماشین‌های غنی‌سازی اورانیوم فاصله‌دار کمک کند.

تلاش‌های ایران برای جایگزین کردن سانتریفیوژهای 1-IR که در دهه 1970 ساخته شده‌اند و هم‌اکنون در تاسیسات نطنز و فردو مورد استفاده هستند به دقت از سوی غرب پیگیری می‌شود. غرب می‌گوید که ایران در صورت موفقیت در این کار سریع‌تر می‌تواند مواد مورد نیاز که ممکن است در یک بمب اتم استفاده شود را تولید کند اما ایران همواره اعلام کرده است اورانیوم را برای تامین سوخت مورد نیاز شبکه نیروگاه‌های برق هسته‌ای‌اش غنی‌سازی می‌کند.

اولی هاینونن، بازرس پیشین آژانس و کارشناس اندیشکنده مرکز بلفر در این باره گفت: بسیار مهم است که برای درک کامل وسعت و وضعیت برنامه غنی‌سازی به این مراکز تحقیق و توسعه دسترسی داشت.

به گزارش رویترز مشخص نشده است که آژانس آخرین بار کی توانسته از یک مرکز تحقیق و توسعه بازدید کند اما چنین اتفاقی بسیار نادر است. ایران علاوه بر تاسیسات نطنز یک مرکز تحقیق و توسعه دیگر در تهران به نام کالای الکتریک دارد که به ندرت از سوی آژانس مورد بازدید قرارگرفته است.

آژانس پیش از این در سال‌های 2008 و 2011 توانسته بود یک مرکز تحقیق و توسعه را بررسی کند اما مشخص نیست که این بازدید از مرکز کالای الکتریک بوده یا مراکز دیگر.

ایران همیشه این اتهامات را که در برنامه غنی‌سازی‌اش به دنبال دستیابی به ظرفیت تولید سلاح هسته‌ای است را رد می‌کند اما غرب به این بهانه تحریم‌هایی علیه اقتصاد این کشور اعمال کرده است.

در گزارش روز جمعه آژانس آمده است: ایران تاکنون سه گام از پنج اقدام عملی مورد توافق با آژانس را اجرایی و بحث و گفت‌وگو در مورد دو اقدام باقیمانده را آغاز کرده است. دو اقدام باقیمانده مربوط به تحقیقاتی است که آژانس آن را وجود ابعاد نظامی احتمالی در برنامه هسته‌ای ایران می‌خواند. آمریکا و غرب می‌گویند برای دسترسی به یک توافق جامع درخصوص برنامه هسته‌ای ایران، این کشور باید با آژانس همکاری کامل داشته باشد.

ایران و گروه 1+5 شامل آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و آلمان پس از آن که نتوانستند در 20 ژوییه به توافق نهایی دست پیدا کنند مذاکرات هسته‌ای را تا چهار ماه دیگر، یعنی 24 نوامبر سال 2014 تمدید کردند.

دور بعدی مذاکرات ماه جاری در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

کد N487615

وبگردی