آفتاب

اجرای اقدامات جدید ایمنی برای از سر گرفتن فعالیت راکتورهای هسته‌ای ژاپن

اجرای اقدامات جدید ایمنی برای از سر گرفتن فعالیت راکتورهای هسته‌ای ژاپن

دولت ژاپن می‌خواهد که با در نظر گرفتن اقدامات ایمنی و تکنولوژی‌های جدید فعالیت هسته‌ای ژاپن از سر گرفته شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) و به نقل از رویترز، دولت ژاپن به نیروگاه‌های هسته‌ای این کشور دستور داده است که راکتورهای فرسوده خود را که حدود یک چهارم از 48 راکتور هسته‌ای کشور ژاپن را شامل می‌شود از نیروگاه خارج کرده و از بین ببرند.

به گفته دولت ژاپن عمر اکثر این راکتورها از مرز 30 سال گذشته است و در صورت بروز هر گونه حادثه‌ای مثل آن‌چه در سال 2011 برای نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما رخ داد بیش‌تر در معرض خطر قرار خواهند گرفت.

در سال 2011 وقوع زلزله و سونامی در منطقه فوکوشیمای ژاپن باعث خرابی پمپ‌های سردکن راکتورهای هسته‌ای این نیروگاه و نشت مواد رادیواکتیو به بیرون شد؛ پس از وقوع این حادثه در سال 2011 تا کنون همه 48 راکتور هسته‌ای ژاپن تعطیل شده است.

هم‌چنین وقوع این حادثه باعث شد که مردم ژاپن مخالف انجام هر گونه فعالیت هسته‌ای در ژاپن باشند اما دولت خواستار آن است که با در نظر گرفتن اقدامات جدید ایمنی و استفاده از تکنولوژی‌های جدید فعالیت‌های هسته‌ای ژاپن از سر گرفته شود و واردات سوخت‌های فسیلی که در سه سال گذشته هزینه‌های بسیار سنگینی را برای ژاپن در بر داشته است متوقف کند.

به گفته دولت ژاپن به نظر می‌رسد دو راکتور هسته‌ای نیروگاه سندای با توجه به بالا بودن عمرشان نخستین راکتورهایی خواهند بود که پس از تعویض آغاز به کار خواهند کرد.

مدیرعامل این نیروگاه معتقد است هنوز هم با انجام برخی تعمیرات بر روی راکتورهای این نیروگاه می‌توان تا 10 سال دیگر از آن‌ها استفاده کرد.

یوکو آبوتی، وزیر بازرگانی ژاپن در این باره اظهار کرده است: دولت به نیروگاه‌هایی که باید راکتورهای هسته‌ای خود را با راکتورهای جدید جایگزین کنند به دلیل هزینه‌های سنگین آن‌ها وام‌های قابل توجهی اعطا خواهد کرد.

وی ادامه داد: لزوم اطمینان از ایمنی نیروگاه‌های هسته‌ای امری ضروری است و باید به مردم ژاپن اطمینان دهیم فاجعه دیگری همانند آن‌چه در نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما اتفاق افتاد رخ نخواهد داد.

به اعتقاد کارشناسان حدود دو سوم 48 راکتور هسته‌ای ژاپن به دلیل عمر بالای آن‌ها و هزینه‌های سنگین تعمیر و نگهداری آن به چرخه تولید انرژی باز نخواهند گشت. بر طبق قانون‌های جدید امنیتی اتخاذ شده توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و برای کاهش خطرات استفاده از راکتورهای هسته‌ای عمر مفید راکتورها از 40 سال به 20 سال کاهش یافته است.

انتهای پیام

کد N487595

وبگردی