آفتاب

مقامات پیشین آمریکا، دلالان نفتی امروز در اربیل

مقامات پیشین آمریکا، دلالان نفتی امروز در اربیل

برخی مقامات سیاسی و نظامی بازنشسته آمریکا از ارتباطات خود با کردها در اقلیم کردستان برای تامین منافع شرکت‌های غربی استفاده می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از وایتلی دیلی نیوز، برخی مقامات بازنشسته آمریکا که در دهه 1990 و پس از آن در جریان اشغال عراق با مقامات کرد ارتباط داشتند اکنون در زمان بازنشستگی به عنوان مشاوران شرکت‌های نفتی خارجی به اقلیم کردستان رفت وآمد می‌کنند.

به نوشته وایتلی دیلی نیوز این مقامات نظامی بازنشسته و مشاوران فعلی شرکت‌های خارجی در اقلیم کردستان، از استقلال این منطقه که به زعم آنها در آینده می‌تواند یک کشور طرفدار آمریکا و حامی تجارت آزاد باشد، حمایت می‌کنند و خواستار تجهیز نیروهای پیشمرگ به سلاح‌های پیشرفته و نیز گسترش عملیات آمریکا در عراق علیه داعش هستند.

به گزارش خبرگزاری کردپرس از جمله این مقامات بازنشسته آمریکا ژنرال بازنشسته جی گارنر است که در سال 2003 برای مدت کوتاهی مسئول بازسازی عراق بعد از سقوط رژیم صدام بود. وی اکنون عضو هیئت مدیره یکی از شرکت‌های نفتی کانادا است که در اقلیم کردستان عراق فعالیت دارد.

گارنر معتقد است اگر سنی‌ها، شیعیان و کردها در مورد ایجاد یک سیستم کنفدرالی در عراق به توافق نرسند آمریکا بهتر است از استقلال کردها حمایت کند.

سایت خبری وایتلی دیلی نیوز برخی از مقامات نظامی و غیر نظامی بازشسته آمریکا نام می‌برد و می‌نویسد این افراد اکنون از روابط گذشته خود با کردها به نفع خود و شرکت‌های غربی استفاده می کنند.

ژنرال جیمز جونز، فرمانده سابق نیروی دریایی آمریکا که مدتی عضو هیئت مدیره شرکت نفتی شورون بود و اکنون رییس کمیته اقتصادی مشترک آمریکا و اقلیم کردستان عراق است از برجسته ترین این افراد به شمار می‌رود.

زلمای خلیل زاد، سفیر سابق آمریکا درعراق که برای یک شرکت نفتی نروژی در اقلیم کردستان کار می‌کرد را نیز باید در زمره این افراد قرار داد.

سرهنگ هری شوت، نیز از دیگر مسئولان نظامی آمریکاست که در زمان جنگ عراق در اقلیم کردستان کار می‌کرد و بعدها یک شرکت امنیتی در اربیل تاسیس کرد. وی اکنون مشاور امنیتی دولت اقلیم کردستان عراق است.

سرهنگ ریچارد ناب، رابط میان ارتش آمریکا و کردها در دهه 1990 که اکنون مشاور شرکت نفتی آمریکایی "اچ کی ان" آمریکا است نیز امروزه به اربیل رفت‌وآمد دارد.

هری شوت درباره علت حضور مقامات بازنشسته آمریکا در اقلیم کردستان می گوید: ما آشکارا می خواستیم برای جبران آنچه سیاست بد آمریکا می دانستیم، منافع آمریکا را در اینجا توسعه بدهیم.

حضور گسترده مسئولان و نظامیان سابق آمریکا در اقلیم کردستان عراق و روابط سیاسی-امنیتی میان این افراد با مسئولان اربیل می‌تواند تا حد زیادی به پیشبرد اهداف کردها در محافل داخلی آمریکا کمک کند. این افراد می‌توانند نوعی لابی قدرتمند برای حمایت از کردها تشکیل دهند.

انتهای پیام

کد N487234

وبگردی